Gå til innhold

Hva var siste Blu-ray/UHD 4K filmen du kjøpte?


Manx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at HD filmene ikke er "nye" filmer, bare formatet er nytt. Flere av de DVD platene jeg ser rundtom er av typen som koster en snau hundrelapp på DVD... i butikken! I de samme butikkene her til lands koster de vel en del mer enn det vi ser her i tråden.

 

Men får håpe at det er en hype nå i starten, for hvis de skal bruke formatovergangen til å presse standardprisen på filmen kommer de til å bli møtt med avsky her i gården ihvertfall, som om ikke de er dyre nok som det er.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Er jo greit nok det, de hiver jo ut noen "gamle" gode titler i starten for å trekke kunder også har de jo nå begynt å dytte ut nye titler til så og si samme prisen som vanlig DVD. Hadde de solgt HD filmene for 35-40$ så hadde jeg vel klaget på at de skal melke oss for alt vi er verdt men, når de kommer til så og si samme prisen som vanlig DVD, no problem ( i hvert fall ikke for meg). Som sagt de kommer jo til å falle i pris veldig fort også, så om et halvt år til et år så er det helt sikkert mulig å begynne å plukke opp HD filmer for en 10-15$, så hvis du synes det er dyrt nå så er det jo bare å vente en stund til de faller i pris :)

Lenke til kommentar

Filmene i HD-formatene er nye i den forstand at det er nye mastere (og ofte restaureringer), det koster stort sett betraktelig mer å restaurere en film som er noen år gammel (det er først de siste litt mer enn 10 årene det har blitt vanlig å forberede filmen til hjemmekino med GOD bildekvalitet allerede ved produksjonen av filmen).

 

Som DoctorMacabre sa, DVD kostet også normalt opp i (og over) NOK200/$25-30 for ferske utgivelser da DVD ble lansert, uavhengig om filmene var nye eller eldre.

Hovedgrunnene var den samme da som nå:

Nytt produksjonsutstyr er dyrere når det fremdeles er teknologisk avansert, og selskapene vil naturlig nok tjene inn hva selve utstyret koster (etterhvert er utstyret betalt, og utskiftninger har falt i pris, noe som gir lavere pris ut til kunde).

Og viktigere, så lenge et format/en teknologi er relativt ny/avansert er det mye større feilprosent på det som produseres, noe som gir høyere pris (kan du selge 95% av det som presses kan du ta lavere pris enn hvis du bare kan selge 60%, men produksjonskostnadene er de samme. For Blu-ray 50-plater har det vært oppgitt kun 20% brukbare disker de første månedene, som naturlig nok blir dyrt).

 

Selv mener jeg HD DVD og Blu-ray er overraskende billig sett i forhold til hva DVD kostet da det ble lansert.

Eneste jeg sliter litt med er kombidiskene med HD DVD på ene sida og vanlig DVD på den andre. Jeg ser poenget, og har ikke noe problem med å forstå hvorfor de er dyrere, men det gjør dem mindre attraktive for de som allerede har en HD DVD-spiller.

Lenke til kommentar

Melvilles L'Armée des ombres/Army of Shadows er bestilt fra Amazon.fr for ~21 euro + frakt, Beerfest og The Sting (mottatt) bestilt fra DVD Pacific hver for seg til i underkant av $24 med frakt.

Teller på knappene om jeg skal bestille Terminator 2 fra Amazon.fr

 

Ellers, beste oversikten jeg har sett over titler annonsert med dato eller allerede utgitt utenfor USA @Home Theater Forum, ikke helt komplett, men ikke langt unna (mangler de fleste ikke-engelskspråklige titler uten engelske undertekster).

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at filmer som f. eks. T2 og First Blood er gitt ut på Blu-ray i statene, men kommer på HD DVD i frankrike (T2/FB) og australia når det kommer til First Blood :hmm: Er det da kanskje håp om det samme vil skje i statene?

 

Produksjon selskapet er jo det samme selv om det er forskjellig utgivere i de forskjellige landene...

 

Og over til noe helt annet, hadde ikke du forhåndsbestilt Le Pacte des loups, du får gi beskjed om den kommer med engelsk tekst, siden franske min er noe begrenset og med begrenset så mener jeg at jeg egentlig bare legger til LE (le telefon, le buss) foran alle ordene :p

Lenke til kommentar

Det er de som har hjemmevideorettighetene i de forskjellige områder som bestemmer hvordan de skal gi ut titler. Ofte er det jo også samproduksjoner mellom selskaper i forskjellige land, der rettigheter i "eget" område er en del av avtalen.

 

Og Pacte skal ha engelske undertekster (og engelsk dub for den saks skyld), den er også annonsert i England (dog uten fast dato så vidt meg bekjent).

 

Hvis du sjekker Studio Canal-lista for 5. mars (post #23) jeg la ut tidligere ser du at nesten alle er skandinav-vennlige (enten engelske eller norske undertekster).

 

Forøvrig, The Prestige, The Departed, Perfume og Children of Men er alle annonsert på HD DVD et eller annet sted utover sen-vinteren/våren.

Lenke til kommentar

Warner har annonsert flere titler på HD DVD i Frankrike, her@DVDDrama.

 

De som ikke allerede også er annonsert med dato i USA:

April 25

The Island

 

May

Flags of Our Fathers

 

June

The Prestige

Natural Born Killers

Matrix (IME) (HD DVD only)

 

July

Mad Max 2

Matrix Reloaded (IME) (HD DVD only)

 

August

The Goonies

Matrix Revolutions (IME) (HD DVD only)

 

Letters from Iwo Jima

 

September

L.A. Confidential

Blade Runner

Poltergeist

 

300 (IME) (HD DVD only)

Blood Diamond (HD DVD only)

Zodiac

 

October

Dirty Harry

The Enforcer

Sudden Impact

Magnum force

The Dead Pool

 

Music and Lyrics

The Reaping

 

November

Harry Potter and the Chamber of Secrets (IME) (HD DVD only)

Harry Potter and the Goblet of Fire(IME) (HD DVD only)

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (IME) (HD DVD only)

Harry Potter and the Sorcerer's Stone (IME) (HD DVD only)

 

December

2001 A Space Odyssey

A Clockwork Orange

Eyes Wide Shut

Ocean's eleven (1960)

Ocean's eleven (2001)

Ocean's twelve

The Shining

The Wizard of Oz

 

EDIT:

September, oktober, november og desember blir DYRE.

 

EDIT2:

Engelskspråklig versjon med kommentarer @DVD Times

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg spør likevel: Er HD DVD/Blu-ray verdt pengene? Hvor mye forskjell merker man på kvaliteten? Jeg har en 42-tommer HDTV-ready LCD, og så så si alle filmer jeg ser er gode DivX-versjoner, dvs marginalt dårligere kvalitet enn vanlig DVD. Hvor mye bedre er HD DVD/Blue-ray? De tar tross alt 10-20 ganger så stor plass (25GB mot 1-2 GB for DivX), og jeg vil heller ha filmene lagret på harddisk enn å måtte skifte plate for hver film... :)

 

Edit: trykkleif

Endret av jultomten
Lenke til kommentar
Litt off-topic, men jeg spør likevel: Er HD DVD/Blu-ray verdt pengene? Hvor mye forskjell merker man på kvaliteten? Jeg har en 42-tommer HDTV-ready LCD, og så så si alle filmer jeg ser er gode DivX-versjoner, dvs marginalt dårligere kvalitet enn vanlig DVD. Hvor mye bedre er HD DVD/Blue-ray? De tar tross alt 10-20 ganger så stor plass (25GB mot 1-2 GB for DivX), og jeg vil heller ha filmene lagret på harddisk enn å måtte skifte plate for hver film... :)

 

Edit: trykkleif

7825522[/snapback]

 

Jeg tror nesten du må se det selv for å avgjøre. Personlig så synes jeg forskjellen er veldig, veldig stor - men jeg ser film primært på projektor og har da et 2 meter bredt bilde som jeg sitter snaue 3 meter fra. Der faller vanlig DVD igjennom på billedkvaliteten mens HD DVD /Blu-ray er sylskarp med vanvittig dybde og flotte, sterke farger. Dog - det er med HD filmer som med vanlig DVD, det kan variere fra tittel til tittel. For meg er forskjellen så stor at det er vanskelig å sitte å se på vanlig DVD etterpå. Men - forskjellene vil nok ikke oppleves så store når man ser på en mindre skjerm. Men 42 tommer begynner jo å bli litt størrelse da. Har også testet litt mot min 40 tommer LCD, og jeg synes forskjellen var bra der også - dog ikke så vanvittig forskjell som på projektorbildet.

 

Så - hvor mye bedre? Du må se det selv - og prøvd da å ikke bare se 2 minutter på nærmeste Elkjøp butikk. Jeg har sett horible oppsett som ikke gjør formatene noen tjeneste overhodet hos en par av disse butikkene.

 

Men - er du ikke mere interessert enn at du synes det er strevsomt å skifte plate for hver film, så spørs det om i hele tatt er noen vits. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...