Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bratt bakke- skal jeg gå for smale piggdekk eller brede piggfrie?


Anbefalte innlegg

Jeg har en forhjulsdrevet Mini-cooper. Har flyttet opp en bratt bakke som pakkes med snø om vinteren og vil ha best mulige egenskaper med tanke på å komme opp denne bakken. Alternativene er som følger: 225/40-18 piggfrie, eller 195/55-17 piggdekk. Begge deler skal ha fordeler og ulemper, men det viktigste for meg er å komme opp denne bakken. What would you do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg og har hørt det der med brede piggfrie, og det kan nok hende det funker på tørr og sånn passe hard snø som ikke er isete, et føre jeg omtrent aldri opplever her på vestlandet :) Eller som nevnt, asfalt, våt eller tørrr. Men i manøvre med isete og hard flate (våt eller tørr), eller bløt snø/slaps/saltsøle, så duger IKKE veldig brede dekk, piggfritt eller ei.
Om det er mye tørr og halvtørr snø, slik det gjerne er i dekktester i Finnland eller hvor de nå tar disse "ubrukelige" testene, så kan det godt mulig funke bra ja. Smale dekk med grovt mønster og gjerne både lameller og pigger er uslåelig mtp fremkommelighet både oppover, sideveis og nedover. Dog, og det kan være greit å være obs på, "smale" dekk kan gi temmelig vag kjørefølelse, understyring og i verste fall grusomt lang bremselengde og lettere slipp sideveis i forhold til bredere dekk, på f.eks asfalt våt eller tørr i kaldt miljø. Så det gjelder kanskje i større grad enn med bredere vinterdekk å kjøre etter dekkenes evne, dette merkes kanskje ekstra når en nettopp har byttet fra de deilige fete sommerdekkene med tyggiseffekt og over til de smale piggdekkene.
En får ikke i pose og sekk, sånn er det med den saken :-D

Lenke til kommentar

Dette har du åpenbart greie på og jeg kjøper argumentene:) Pose og sekk blir det ikke og jeg kan tåle litt kjipere egenskaper på asfalt. Et oppfølgingsspørsmål blir da: Hvis jeg nå skal gå ned i bredde og beholde sporvidden så må jeg ha innpress 57, noe som ikke eksisterer i 7x17-felger ser det ut for. Ikke uoriginalt i alle fall. Men hvis jeg går ned på innpressen får jeg dekkene utover, noe som nok ser bedre ut og som trolig opprettholder den morsomme sidestabiliteteten bedre? Er dette problematisk for hjuloppheng/annet (å skape bredere sporvidde på denne måten)?

Lenke til kommentar

Dette ville jeg heller spurt noen som kan hjul bedre enn meg, og kanskje også spurt i et forum elns spesielt for Mini. På noen biler er det uproblematisk å øke sporvidden med å bruke felger med annen innpress, mens på andre er det ikke noe særlig gunstig hverken for veiegenskapene eller levetid på lagre. En annen ting er lovligheten, det kan være praktisk (og mest sikkert) å holde seg innafor på den innpressen som bilen er godkjent med. personlig ville jeg ikke lekt for mye med dette uten at man først får velkvalifiserte råd fra et dekkverksted som kan slike ting. Når det er sagt er det veldig stor forskjell på kunnskapsnivået på dette, og de store dekk-kjedene er sjeldent de som har de beste rådene. Så ingen konkrete råd fra meg her. :-)

Lenke til kommentar

Ja, jeg og har hørt det der med brede piggfrie, og det kan nok hende det funker på tørr og sånn passe hard snø som ikke er isete, et føre jeg omtrent aldri opplever her på vestlandet :) Eller som nevnt, asfalt, våt eller tørrr. Men i manøvre med isete og hard flate (våt eller tørr), eller bløt snø/slaps/saltsøle, så duger IKKE veldig brede dekk, piggfritt eller ei.

Det er da ikke snakk om veldig brede dekk her i det hele tatt, det er snakk om dekk som i dag er å anse som helst ordinært.

 

Jeg har hørt mye om hvordan mine brede piggfrie vinterdekk er ubrukelig gjennom årene, stadig fikk jeg beskjed om at de 245mm brede dekkene på min forrige E-klasse gjorde bilen ubrukelig på vinterføre. Jeg er glad ingen sa fra til bilen om det for den skuffet aldri.

 

Jeg brukte originaldimensjon på den.

På min nåværende bil har jeg smalere dekk enn originaldimensjon men det er fordi man ikke får gode piggdekk i 265/40-19 så jeg gikk ned til 255/40-19.

 

Jeg bor for tiden et sted med føre som gjør piggdekk til en nødvendighet, i tillegg har vi ingen piggdekkavgift og kan bruke de hele året om vi vil.

 

 

Om det er mye tørr og halvtørr snø, slik det gjerne er i dekktester i Finnland eller hvor de nå tar disse "ubrukelige" testene, så kan det godt mulig funke bra ja. Smale dekk med grovt mønster og gjerne både lameller og pigger er uslåelig mtp fremkommelighet både oppover, sideveis og nedover.

Smale dekk med grovt mønster ja, hvorfor er det ikke normalen lenger tror du? Er det fordi alternativene er bedre kanskje?

Testene i Finland utføres under forhold det absolutt er relevant å teste på også for de fleste i Norge.

 

Dette har du åpenbart greie på og jeg kjøper argumentene:)

Pratet du kan lese fra Habla Møberg er stort sett de samme argumentene som ble brukt den gangen piggfrie dekk begynte å bli vanligere tidlig på 90-tallet.

 

Pose og sekk blir det ikke og jeg kan tåle litt kjipere egenskaper på asfalt. Et oppfølgingsspørsmål blir da: Hvis jeg nå skal gå ned i bredde og beholde sporvidden så må jeg ha innpress 57, noe som ikke eksisterer i 7x17-felger ser det ut for. Ikke uoriginalt i alle fall. Men hvis jeg går ned på innpressen får jeg dekkene utover, noe som nok ser bedre ut og som trolig opprettholder den morsomme sidestabiliteteten bedre? Er dette problematisk for hjuloppheng/annet (å skape bredere sporvidde på denne måten)?

Kjipere egenskaper på asfalt får du uansett, det er nødt til å bli slik med vinterdekk.

 

Hvorfor mener du at du må ha annet innpress for å beholde sporvidden?

Sporvidden endrer seg ikke av å bytte til dekk med annen bredde.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med div dekkforhandlere og merkeverksted (Bilia) endte jeg her, for gjett om jeg har hørt mye forskjellig... Fikk et tilbud fra Dekkmann med en IE48-felg (til 205-dekk) som garantert hadde tatt i skjermen.. Nei jeg har til gode å møte noen som virkelig har greie på dette :D Takker for fornuftige svar fra deg, så skal jeg undersøke enda litt videre før jeg bestiller :) Kanskje noen andre her kan mene noe om innpress på en Mini Clubman S, 2016?

Lenke til kommentar

Hei Snylter. Hyggelig med andre synspunkt. For å ta det sist først, så er det ikke snakk om å endre innpress for å beholde sporvidden. Jeg vil endre innpress fordi hjulene da kommer lenger ut mot skjermen OG fordi det høye innpresset disse bilene skal ha ikke er å oppdrive med 7x17-felger.

 

Hva ville du gått for i mitt tilfelle? Jeg blir litt usikker for du skriver både om piggfrie og piggdekk - at du kjører piggfrie i et område hvor piggdekk er en "nødvendighet"?

Lenke til kommentar

Jeg kjører piggdekk nå, kjørte piggfritt fra 1998 til 2017.

I mars 2018 gikk jeg fra piggfritt til piggdekk grunnet de forholdene som råder her.

 

Jeg ville gått for dekk nær originaldimensjon, hvorvidt man skal ha piggdekk eller piggfritt avhenger noe av hvor man bor og ferdes. I det meste av Norge holder piggfritt fint.

 

Bilen din skal ha ET45 eller ET48? Da kan du uansett ikke avvike mer enn 7mm fra dette.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Mini Clubman Cooper S 2016. Står ET 57 i vognkortet og i de 225/40-18 felgene jeg har i dag, så det er nok riktig. Det brede opphenget som betinger et sånt innpress er nok for å skape de lekne egenskapene man får i en sånn bil... ikke uten grunn det står "the real go-cart experience" i displayet når man kaster den i sport-modus :D sånn sett kjedelig å kødde for mye med egenskapene ved å sette på smalere dekk. Men jeg skal ha best mulig egenskaper opp den bakken. Orker ikke tanken på å stresse med den gjennom hele vinteren hvis andre dekk kunne hjulpet.

Endret av AndyHandy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du forandrer innpress så flytter du senterlinja på dekket. Dette forandrer skrubbradien og i praksis blir bilen mer nervøs ved bremsing og inn/ut fjæring. Du må styre mye mer. Ved punktering kan du også oppleve at bilen drar kraftig til siden.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius

 

Etter en del år hos merkeforhandlere og nybiler har jeg sett at enkelte feil som styreledd og tannstang har fulgt etter utstyrspakker og felgene. Jeg vil derfor påstå at økt sporvidde sliter mer på forstilling.

 

I ditt tilfelle hadde jeg gått for piggdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt intet i veien for å finne en mellomting i dimensjon heller. Det er ganske "dramatisk" forskjell på 195 og 225. Kanskje 205 kunne være noe? Vil tro at om du har originalfelger på de 17" så vil de trolig kunne ta 205 uten videre negativ effekt (en ting er hva som er lovlig, en annen ting er hva som er smart, ytterligheter ene eller andre veien er sjeldent noe suksess).

Lenke til kommentar

Det er ingen dramatisk forskjell på de 30mm.

Faktisk kan ett dekk fra en produsent i 195 være omtrent like bredt som ett dekk på 225 fra en annen produsent..

Det er ikke fullt så enkelt som å si at mm=mm..

Absolutt, derfor jeg brukte klammer rundt ordet :-) Og, det er andre parametre som spiller en rolle, som mønsteret, åpning i mønsteret, type "gummi" som kan lage tydelige forskjeller fra dekk til dekk.

Det jeg mer tenkte på er når man tar 1 merke og modell dekk, og sammenligner ett i 195 og ett i 225.

 

Jeg ser forøvrig at du er uenig med meg i dette med dekkbredde og grep, og det er helt greit for meg, men være grei å respekter min mening, den er ikke helt ubegrunnet, uten at jeg kommer til å bruke mer tid på å "forsvare" dette.

Lenke til kommentar

Smale dekk er best på vinterføre grep. Ville valgt 195 eller 205 bredde, og minst mulig diameter på felger (originalfelg).

Også er det viktig med gode piggdekk, i følge årets Naf-test er dette

1. Nokian Hakkapeliitta 9

2. Michelin X-ice North

3. Continental

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2018/

Det er også de tre merkene jeg har mest tro på.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt bredde på dekk og om atte vinterføre orker jeg ikke. Jeg tror at uansett om du velger 225 eller 195 så blir du fornøyd, men gode dekk har alt å si.

 

225/40R18 er bredt nok til at det kan bli sporete og man må styre. De kan også være kranglete på de dårlige dekkmaskinene jeg er vant til å jobbe med. Det er store dekk og dette er ikke gratis.

 

195/55R17 er en mer kurant dimensjon å jobbe med. Det er billigere og mer fornuftig i alle ledd, men det ser ikke like kult.

 

Min mening er at jeg er drittlei av å sloss med 40 profil på dekkmaskiner, jeg er drittlei av å dra frem STRO boka på annenhver PKK fordi kunden har meninger rundt dekk/felger som ikke samsvarer med vognkortet.

 

At alle skal ha breie dekk gjør dagen min vanskeligere. Jeg hadde begynt med 10% rabatt hvis du går for 195/55r17. Prisforskjellen mellom de 2 dimensjonen hadda da blitt stor og jeg prøver å tvinge deg ned, tvinge deg over på noen gode dekk i 195.

 

Tar du det valget så sjarmerer du. Nå blir det plutselig en kurant jobb og med dine kritereier føles det tryggere å gå for 195. At det samsvarer vognkortet liker jeg også veldig godt.

 

Alt handler egentlig om det skal se kult ut eller ikke og det er dine penger.

 

Jeg hadde nok solgt deg noen kule nokian piggdekk i 195/55R17 til en halvstiv pris. Servicen og evt. oppfølging hadde vært verdt det. Deretter drar jeg hjem og sover godt om natta.

 

Jeg har sett for mye separasjonsskader og cord vandring på Continental til at jeg tør å anbefale det. Michelin har jeg egentlig ingen meninger om bortsett fra at jeg liker michelin-mannen og dekka pleier å være kurante nok de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...