Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forkjøpsrett borettslag


Cowboystrekk

Anbefalte innlegg

Her har megleren en viktig oppgave også - og det er selger som er meglers oppdragsgiver.

Jeg hadde en megler som selv var aktiv på visning og skaffet seg et inntrykk av hvorvidt de som møtte opp hadde ansiennitet å regne med, og sørget for at flest mulig skrev seg på interessent-lista. Under budrunden kunne han da gjøre budgivere uten ansiennitet oppmerksom på at det fantes interesserte med ansiennitet som ville kunne melde seg på forkjøp. Så får det bli opp til hver enkelt budgiver å finne ut hva man har råd og lyst til, selvfølgelig :)

Problemer er hvis interessentene som damen som tok leiligheta på forkjøpsrett ikke har meldt sin interesse på forhånd. Der jeg bor praktiseres forhåndsprøving og "etterhåndsprøving" hvor sistnevnte medfører at de som vil kreve forkjøpsrett gir beskjed 2 uker etter at siste bud er akseptert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg vil fortsatt påstå at vi gjorde rett. Han som fikk leiligheten hadde nok gitt takst og vel så det. Leiligheten hadde sen 90-talls-standard, med nymalte flater, så mange "eldre" ville nok sett på det som fint oppusset. Selv ville vi pusset ned gulv, byttet kjøkken, nye bad, bort med brystningspanel og sparklet osv osv.

 

Vi kunne gitt mer, men de kortene vi kjente i spillet tilsa at vi laveste nummer. Å by høyt bare for å by gidder jeg ikke - da ser vi heller etter selveier (som vi selv bor i). Har tidligere tapt leiligheter på forkjøpsrett 200k over takst/prisantysning, så noen tar boligen uansett - så lenge man ikke overbyr markedet til de grader.

 

Om man har tenkt å bo et sted resten av livet har 200k lite å si, men det var ikke våre forutsetninger. Jeg ville uansett lagt boligen ut på forkjøpsrett før jeg hadde visning om jeg skulle selge. Med forkjøpsretten avklart vil alle potensielle kjøpere, bortsett fra en, være med å presse prisen opp på en fornuftig nivå. Om den avgjøres i ettertid vil enkelte tenke på ansiniteten sin før dem byr skjorta.

Lenke til kommentar

Forkjøpsretten åpner for at ein av og til kan gjere eit røverkjøp dersom ein har høg ansinitet, men slik som eg oppfattar det så utgjer forkjøpsretten vanligvis lite for sjølve kjøpesummen.

 

Største ulempen med forkjøpsrett slik som eg ser det er at burettslaga blir fyllt opp med eldre mennesker. Høg snittalder fører til at svært få av bebuerane er friske nok til å være med på dugnad, noke som igjen fører til at mesteparten av vedlikeholdet må utførast ved hjelp av innleigd arbeidskraft. Dette fører til høgare fellesutgifter. Høge fellesutgifter gjer burettslaget mindre attraktivt og det er ein ting som virkeleg påvirker prisane.

Lenke til kommentar

Det hjelper vel lite, hvor høyt er nok for enb leilighet? 2 mill? 3 mill? og de som har forkjøpsrett gjør ofte som mange andre budgivere, de sitter og venter til 10 min flr fristen går ut før de slenger seg inn og tar den. Dette for at andre ikke skal få for mye tid til å reagere.

 

De kan ikke det hvis forkjøpsretten er forhåndsavklart. -Da starter megler (?) ringerunden med den som har lengst ansiennitet når bud er akseptert, ringer denne og han får spørsmål om han ønsker å tre inn eller ikke - hvis ikke fortsetter man nedover en evt liste.

Lenke til kommentar

Ofte er ikke totalsummen på borettsslag så gale. Felleskostnader inkluderer kommunale avgifter, utvendig vedlikehold og forsikring. Alt dette vil man måtte betale i selveierleilighet uansett, men det er ikke alltid inkludert i felleskostnader om du bor i et sameie. I tillegg slipper man unna dokumentavgiften på 2,5 %, som for eksempel utgjør 75' ved kjøp på 3000'.

 

For min egen del synes jeg dugnad er et herk uansett, så å betale andre for å koste litt i gatene gjør meg ingenting. Her vi bor nå betaler vi 10 kroner i måneden per hustand for at en fyr kommer og vasker søppelkontainerne våre. Selvsagt to gniere i sameiet som synes det var for gale å betale "1000-lapper for noe vi klarer selv", men de ville ikke gjøre jobben selv for snaut 4.000k på deling...

Lenke til kommentar

De kan ikke det hvis forkjøpsretten er forhåndsavklart. -Da starter megler (?) ringerunden med den som har lengst ansiennitet når bud er akseptert, ringer denne og han får spørsmål om han ønsker å tre inn eller ikke - hvis ikke fortsetter man nedover en evt liste.

Hvis det fungerer slik så er jeg enig i at det er en brukbar løsninng, fungerer ihvertfall mye bedre enn i de rundene jeg har vært involvert i.
Lenke til kommentar

Takk for mange interessante svar og engasjement :)

 

Vi er tilknyttet et lokalt boligbyggerlag med tekst om at vedtektene bare kan endres med samtykke fra det lokale boligbyggerlaget, MEN, det står der spesifisert i vedtektene at de SKAL være forretningsfører, men dette har de ikke lov til og de har selv sagt at vi kan bytte fritt. For at vedtektene da skal bli gyldige så må de endres på tross av manglende samtykke da vedtektene skal angi hvem som fører regnskap.

 

Øh, men hvis boligbyggelaget har sagt at dere kan bytte forretningsfører, så er da det et samtykke til å endre paragrafen i vedtektene som angir forretningsfører. Altså er det ikke snakk om å endre vedtektene med manglende samtykke.

 

Det er mulig at samtykket bør formaliseres før dere vedtar vedtektsendringen på generalforsamlingen, men det burde ikke være noe stort problem med mindre boligbyggelaget plutselig endrer mening og setter seg på bakbena.

 

Jeg synes dette er en smule komplisert da man i praksis kan endre noen ting i vedtektene men ikke andre selv om alle endringer er definert som "ulovlige".

 

Reglene for endring av vedtektene står altså i vedtektene. Jeg synes ikke reglene i de vedtektene jeg postet et utdrag fra var særlig kompliserte. Det kan jo selvsagt hende at vedtektene deres er mye mer kronglete skrevet, men ellers ser jeg ikke helt hva problemet her er.

 

Og det er - med forbehold om at jeg ikke kjenner ordlyden i vedtektene deres - ikke snakk om at endringer er ulovlige, men at endringer krever samtykke fra boligbyggelaget.

Lenke til kommentar

Øh, men hvis boligbyggelaget har sagt at dere kan bytte forretningsfører, så er da det et samtykke til å endre paragrafen i vedtektene som angir forretningsfører. Altså er det ikke snakk om å endre vedtektene med manglende samtykke.

 

Det er mulig at samtykket bør formaliseres før dere vedtar vedtektsendringen på generalforsamlingen, men det burde ikke være noe stort problem med mindre boligbyggelaget plutselig endrer mening og setter seg på bakbena.

 

 

 

Reglene for endring av vedtektene står altså i vedtektene. Jeg synes ikke reglene i de vedtektene jeg postet et utdrag fra var særlig kompliserte. Det kan jo selvsagt hende at vedtektene deres er mye mer kronglete skrevet, men ellers ser jeg ikke helt hva problemet her er.

 

Og det er - med forbehold om at jeg ikke kjenner ordlyden i vedtektene deres - ikke snakk om at endringer er ulovlige, men at endringer krever samtykke fra boligbyggelaget.

De er nok adskillig mer kronglete skrevet, faktisk så rotete formulert at et regnskapsfirma der jeg bor ikke greide å forstå jussen godt nok til at de strøk noen punkter de ikke skulle ift salg\forkjøpsrett og fikk flere advokater fra NBBL på nakken, imidlertid greide ikke de å vise til noe direkte regelverk som støttet deres sak, men trusselen om søksmål gjorde at regnskapsfirmaet la saken død.

 

Når jeg skriver "ulovlig" så skjønner du vell at jeg ikke mener det i ordets rette forstand :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...