Gå til innhold

Hils på Leica X Vario


Anbefalte innlegg

jeg forstår godt at Leica'nere er i harnisk over dette, for dette er i mine øyne ikke noe annet enn et leica kamera for dem som ikke hadde råd til storebror. Blir litt som å kjøre rundt i en Porche Cayenne (og ikke Cayenne Turbo).

 

Alle spør: Ojj... fin bil! er det "turbo" eller? ehm..nei...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tester sier noe om kvaliteten, pris og kvalitet sammen (som jeg sa) sier noe om overprising. Om Leica har ineffektiv produksjon gjør ikke det kameraene mer eller mindre overpriset.

 

AtW

 

Det Leica er kjent for er jo kvalitet, så ja kvalitet og pris henger sammen. At god kvalitet og høy pris betyr overprising er din synsing.

Produksjonsmåte er et valg Leica har gjordt og jeg er enig i at det ikke har betydning for at det er overpriset eller ikke.

Lenke til kommentar

Det Leica er kjent for er jo kvalitet, så ja kvalitet og pris henger sammen. At god kvalitet og høy pris betyr overprising er din synsing.

Produksjonsmåte er et valg Leica har gjordt og jeg er enig i at det ikke har betydning for at det er overpriset eller ikke.

 

Jeg har ikke sagt god kvalitet og høy pris betyr overprising, det er en stråmann. Leica sine priser står ikke i stil til kvaliteten. Ikke er den så fantastisk høy på alle punkter heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt god kvalitet og høy pris betyr overprising, det er en stråmann. Leica sine priser står ikke i stil til kvaliteten. Ikke er den så fantastisk høy på alle punkter heller.

 

AtW

 

Din synsing er at Leica ikke er et kvalitetsprodukt, derfor sier du at det er overpriset.

Det er det lov til å mene, men det er fortsatt synsing. ;)

Lenke til kommentar

Din synsing er at Leica ikke er et kvalitetsprodukt, derfor sier du at det er overpriset.

Det er det lov til å mene, men det er fortsatt synsing. ;)

 

Hva i alle dager er poenget ditt? Å komme med selvfølgeligheter? Hvem er det som objektivt kan si det ene eller andre om dette mener du? Hva er den objektive fasiten om hvorvidt Leica er overpriset eller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg forstår godt at Leica'nere er i harnisk over dette, for dette er i mine øyne ikke noe annet enn et leica kamera for dem som ikke hadde råd til storebror. Blir litt som å kjøre rundt i en Porche Cayenne (og ikke Cayenne Turbo).

 

Alle spør: Ojj... fin bil! er det "turbo" eller? ehm..nei...

 

Nå er det ikke alle som ønsker seg FF kamera men heller ser hva andre formater gir. ( ref x100s )

Her har Leica et kamera som har en mindre sensor og ikke de begrensingene som et fastobjektiv gir.

Der er selvfølgelig lett å harselere i lett nedlatende tone over de som faktisk kommer til å kjøpe dette kameraet. Det ser jeg ingen grunn til.

Lenke til kommentar

Hadde selv håpet på noe ala X2 men som tok M objektiver. Eller en FF utgave ala X2 med god fastoptikk. Så dette skuffet, ikke noe som jeg personlig ville betalt 20 K for. Så slapp billig unna denne lanseringen og :wee:

En Leica M med 35mm f1,4har jeg fortsatt lyst på om jeg vinner i lotto.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke alle som ønsker seg FF kamera men heller ser hva andre formater gir. ( ref x100s )

Her har Leica et kamera som har en mindre sensor og ikke de begrensingene som et fastobjektiv gir.

Der er selvfølgelig lett å harselere i lett nedlatende tone over de som faktisk kommer til å kjøpe dette kameraet. Det ser jeg ingen grunn til.

Poenget her er at X Vario ikke har noe som helst annet og tillby enn andre kameraer til en langt rimleigere penge. Jeg synes spesifikasjonene ikke står i hennhold til prisen over hodet og det gjenstår og se hva slagfs mirakler dette kameraet kan komme opp med rent optisk.

 

Om det er Kong Harald eller Britney Spears som har bygget kameraet bryr jeg meg lite om. Det viktigste med et kamerai dag er bildekvalitet da det nettopp er det et kamera brukes til. Om det er brukt titan eller gull i komponentene har liksom ikke så mye å si så lenge det ikke yter optisk. Men sistnevnte gjenstår jo og se...

 

Når det gjelder storebroren så forstår jeg mer prisen da dette er mer unikt og kanskje det minste FF kameraet i verden med utskiftbar optikk. Dyrt ja, men jeg forstår de som vil betale for dette.

 

men X Vario..... njaaeiii :)

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra denne "testen": http://www.techradar...-1157694/review

 

 

Man betaler altså for leica logoen og ikke for prestasjonene i følge denne forhåndstitten.

Jeg synes kanskje du kunne tatt med resten av konklusjonen:

 

It will be interesting to see how the Leica faithful respond to the Leica X Vario, especially given its Mini M billing and 18-46mm f/3.5-6.4 zoom lens.

You don't expect lots of mod cons with a Leica camera, you expect a high standard of design and construction and superb image quality. On the face of it the Leica X Vario seems to deliver it, but we need to test it further to be certain.

Med andre ord, en helt annen konklusjon en det du mente testen sa.

Kameraet er dyrt, men ifølge både denne og en annen test jeg har lest, så leverte også kameraet god kvalitet.

Lenke til kommentar

Man får jo plæstikk kameraer som har zoom og greier som koster 590,- og med det i minnet så koster Fuji X100s 17 ganger så mye, og da må jo det være helt på trynet overpriset ?

 

Men er vel ingen som akkurat hadde ventet dette fra Leica med så lyssvak optikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo plæstikk kameraer som har zoom og greier som koster 590,- og med det i minnet så koster Fuji X100s 17 ganger så mye, og da må jo det være helt på trynet overpriset ?

 

 

Er det virkelig nødvendig å komme med denne dårlige stråmannsargumentasjonen? Du er ikke den første i tråden heller...

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig å komme med denne dårlige stråmannsargumentasjonen? Du er ikke den første i tråden heller...

 

AtW

 

Les dine egne poster før du i det hele tatt stiller spørsmål om det andre skriver ? Synsing, synspunkter uten dokumentasjon osv

 

#43 - kan du vise til noe som helst som bekrefter denne ?

#43 - kverulering som tilfører ingenting nytt i posten

#5 - intetsigende spørsmål

#7 - samme intetsigende påstand som du hverken dokumenterer i ene eller andre retningen

#28 - samme intetsigende påstand

#31 - repeat knappen har hengt seg opp

#39 - se #31

 

Hvis man ikke eier humor eller klarer å se overdrivelser og sarkasme så er jo det synd, for flere forstod faktisk den med 590,- SPØKEN samtidig som det er en fin matematisk sammenligning, er Fuji n 11 ganger bedre enn kjipeste kompaktkameraet med zoom ?

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt - for det meste er Leica ikke overpriset - Leica er derimot i kategorien dyrt. Produktene er dyre. De har valgt å fremstille produktene på en spesiell måte som øker prisen - og så er de dyre - ikke overpriset. Om det er valuta for pengene får den enkelte avgjøre - noen (få, nemlig målgruppen) synes det er god valuta å få det siste lille ekstra i betjening og byggekvalitet - andre vil heller bruke pengene sine på andre prioriteringer.

 

Noen av produktene skal jeg være enig i er overpriset - som EVF'er og Panaleica-tingene - Leica-versjonene av Panasonic-produkter - men Leica M og optikk er dyr først og fremst på grunn av produksjonsmåten. Håndlagde ting er dyrt - spesielt hvis det er laget med vestlige timelønner.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Poenget her er at X Vario ikke har noe som helst annet og tillby enn andre kameraer til en langt rimleigere penge. Jeg synes spesifikasjonene ikke står i hennhold til prisen over hodet og det gjenstår og se hva slagfs mirakler dette kameraet kan komme opp med rent optisk.

Nja, dette er vel ikke korrek?. Vis meg et annet kamera med APS-C som har en zoom med mekanisk MF og der du kan svitche over til AF med fokusring. At du synes det ikke har noe å tilby er en annen sak, det er lov :wee: . Mhp på IQ og optiske prestasjoner får vi vente og se (som, du selv sier). Betjeningsmessig får du ikke kjøpt noe lignende, så sånn sett har Leica laget nok et unikt kamera på lik linje med M9, M9P, MM, og M som egentlig ikke har konkurenter fordi andre merker ikke kan tilby det samme. Dette betyr ikke nødvendigvis at de er "bedre".

 

 

Når det gjelder storebroren så forstår jeg mer prisen da dette er mer unikt og kanskje det minste FF kameraet i verden med utskiftbar optikk. Dyrt ja, men jeg forstår de som vil betale for dette.

 

men X Vario..... njaaeiii :)

Nå er M underpriset siden Leica har lange ventelister. Vi lever i en liberalt markedsstyrt kapitalisme der det kun er markedet som avgjør hva som er under eller overpriset. Hva noen som meg mener på et forum er revnende likegyldig. Det som teller er om det selger nok til å skape overskudd for den totale porteføljen Sånn sett hadde jeg nok ventet et kamera med M fatning, men Leica selger jo uansett objektiver i bøtter og spann (relativt sett)e. Selv det som kankje er den dyreste 50/2 på markedet har lange ventelister :confused: .

 

Håper du og andre får sjansen å prøve det nye. Jeg ble ganske skuffa over lanseringen, men positivt overasket da jeg fikk tatt bilder med det. Men kjøpe det? Nei.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke eier humor eller klarer å se overdrivelser og sarkasme så er jo det synd, for flere forstod faktisk den med 590,- SPØKEN samtidig som det er en fin matematisk sammenligning, er Fuji n 11 ganger bedre enn kjipeste kompaktkameraet med zoom ?

 

Du kan kalle det en spøk så mye du vil, det er en stråmann for å latterligjøre andres synspunkter. Du later som folk sier at noe som er dyrt må være en dårlig deal, eller at noe som gir mindre per krone må være en dårligere deal, det er ikke det folk sier. Alle vet at man får diminishing returns, men man mener det man mener, selv om man har tatt hensun til dette. Så nei, jeg ser ikke humoren i å late som meningsmotstandere framfører tåplige argumenter, jeg ser dog hersketeknikken i det.

 

Forøvrig er det ingen andre i tråden som dokumenterer det de sier heller, kan det være fordi det er ett ganske stort subjektivt element i det mon tro? Hvorfor er det kritikkverdig å komme med subjektive meninger om denne saken? Og hvorfor ikke reagere på samtlige andre i tråden som gjør akkurat det samme?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Man kan grave etter argumenter for å gi 20.000,- for dette kameraet og graver man lenge nok samt legger godviljen til såvil nok mange finne det også.

 

Vi får vente til testene begynner og bli publisert så får vi svaret på hva det duger til :)

 

Uansett, så bør det i mine øyne overgå X100S med god margin med tanke på bildekvalitet. For det må jo være en grunn til at dem har "montert" en såpass slapp zoom som dette til et kamera til den prisen. Med slapp zoom så mener jeg da lysstyrken og ikke mengden zoom.

 

Jeg snakker ut fra hva jeg har lest og hva jeg selv tror så det er opplagt at det blir synsing her og det er vel ikke bare fra min side vil jeg tro.

 

Men tekniske data juger ikke. Sony NEX-6 er jo et kamera som har vunnet mange tester som har APS-C sensor og i tillegg til dette utskiftbar optikk etc. Saken er den at Leica'en koster over tre ganger så mye og da forventer jeg at den har noe ekstra å by på. Selv KIT-zoomen til sony'en leverer jo bedre lysstyrke enn Leica'en.

 

MEN!... Som sagt, så liker jeg det faktum at Leica lager kameraer litt i Fuji stil med solid ytre og retro look. Fysiske knapper etc. er noe jeg selv liker og setter pris på fremfor slik det er på mange andre kameraer. Bare så synd at Leica tar seg så voldsomt godt betalt for dette.

 

Jeg har som mange sikkert har sett ikke noe i mot Leica, for jeg synes det er litt bra at det finnes noe slikt på markedet og som jeg også har sagt, så kunne jeg lett kjøpt meg den nye Leica M9 hvis jeg vant noen kroner i lotto. Er de tverdt prisen, nei, ikke i mine øyne, men du store for et flott kamera :)

 

Leca X Vario derimot faller helt igjennom synes jeg og er ikke et kamera jeg ville brukt 20.000,- på. Da ville jeg heller brukt 60.000,- på storebroren og hvem vet... kanskje gjør jeg også det en vakker dag.

Lenke til kommentar

Du kan kalle det en spøk så mye du vil, det er en stråmann for å latterligjøre andres synspunkter. Du later som folk sier at noe som er dyrt må være en dårlig deal, eller at noe som gir mindre per krone må være en dårligere deal, det er ikke det folk sier. Alle vet at man får diminishing returns, men man mener det man mener, selv om man har tatt hensun til dette. Så nei, jeg ser ikke humoren i å late som meningsmotstandere framfører tåplige argumenter, jeg ser dog hersketeknikken i det.

 

Forøvrig er det ingen andre i tråden som dokumenterer det de sier heller, kan det være fordi det er ett ganske stort subjektivt element i det mon tro? Hvorfor er det kritikkverdig å komme med subjektive meninger om denne saken? Og hvorfor ikke reagere på samtlige andre i tråden som gjør akkurat det samme?

 

AtW

 

Fordi du angriper mange i tråden og det med den samme nedlatende hersketeknikken (som du beskylder meg for faktisk) kun for å presisere dine synspunkter, noe som oppsummert jeg finner faktisk merkelig/morsomt siden dette kun koker ned til ett ord, overpriset, ett ord som du ikke engang kan dokumentere ut fra hva det faktisk koster og lage dette kameraet. Neste gang du kaster ordet stråmann (hva betyr det ?) så bruk heller tida på å les deg opp på ett begrep som kalles selvinnsikt. Selvinnsikt er litt som Leica, enten har man det eller man har det ikke.

 

Her er i det minste en nyttig link som gir ett kort innblikk i noe av det håndverket som ligger bak spesialutgaven Leica M9p Hermes som i Norge kostet 330000 hvis ikke jeg husker helt feil. Man kan sikkert sende videoen og få mekka en billig Made In China kopi av dette settet, men for de som har fulgt med så langt så blir det fortsatt bare en kopi for fattige som innbiller seg at de eier en ekte Leica.

 

http://gizmodo.com/5909983/this-is-why-leica-cameras-are-so-damn-expensive

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vert enda nyttigere med en link som viser hvordan X Vario blir laget....siden det er det tråden handler om...

 

Ikke noe som ser ut til å ha nådd nettet ennå, men en rotet video om produksjonen av M9 som strengt tatt viser lite om hvordan kameraet lages fra A til Å finnes:

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...