Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med øret mitt?


Crissy

Anbefalte innlegg

Hei! Altså hver gang jeg trykker inn øret, altså den lille dingsen, så kommer det sånn løse opp/trykk-lyd om dere skjønner? Er det pga mye vann elr mye voks? Irriterende.

 

I november så sprøytet jeg inn vann i øret med en sånn ballong, og da tok jeg VELDIG MYE vann i øret, og jeg kunne ikke høre noe på det ene øret på flere uker, kan det ha noe sammenheng med at vannet ikke er helt vekke ennå? Men rart om det isåfall tar såpass lang tid?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde dra til legen din og skylle øret ditt. Har du mye voks i øret, kan vannet blir sittende i øret en stund. Legen vil se inn med otoskop og se hvordan hele øregangen ser ut, så får du ihvertfall gjort noe med problemet der og da dersom problemet er mye ørevoks :)

Jeg var hos legen i november ish, pga jeg spruta inn altfor mye vann med den ballongen. Da fikk jeg betennelse og 2 uker senere sjekka han der igjen og alt så bra ut.

 

Veldig ubehagelig. Når jeg holder for nesa og blåser, så kjenner jeg en veldig stor trykk fra venstre øret(hvor vannet er) og nesten ikke no på det andre.

Lenke til kommentar

Fortsatt, dra til legen. Han eller hun er den eneste som kan se inn i øret ditt hvordan det ser ut. Her er det også lurt å finne ut av om problemet ligger i det ytre øret eller mellomøret, eventuelt øretrompet. 

Hva er forskjellen da? Mellom ytre øret eller mellomøret? Hva kan evt legen gjøre for å få ut vannet?

Lenke til kommentar

Tett øretrompet føles akkurat som vann i øret. Et annet symptom er hvis du holder for nesa og blåser trykk i øret så forsvinner ikke trykket av seg selv når du slipper.

Hos meg er det når jeg holder for nesa og blåser, så forsvinner trykket litt etter litt, og spesielt når jeg svelger? Men selve trykket kjennes bare på det venstre øre.

 

Kan fort være for mye voks og da vann bak der?

Lenke til kommentar

Sikkert noe av det samme jeg hadde. Føltes som øret var fullt av vann/voks og prøvde å skylle ut selv. Da det ikke hjalp gikk jeg til legen og han sa det var vann i det indre øret som trykket på trommehinna. Det er derfor man ikke hører skikkelig.

 

Jeg fikk antibiotika og ventekur. Med mindre man er betent så skal det være et naturlig dren ned til svelget slik jeg skjønte det.

 

Edit: ble påmint nå. Jeg fikk også nesespray som skulle hjelpe med å få i gang dette naturlige drenet.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Eller betennelse eller hevelse i øretrompeten. Omtrent som når en er tett i nesa. Jeg gikk til legen og fikk resept på en form for neseinnhalator. Og brukte saltvannsspray i tillegg. Sistnevnte får du på apotek og kan bruke så mye du vil.

Jeg hadde betennelse i øret, noen dager etter at jeg spraya inn altfor mye vann i øret. Skjedde i november.

Men noe tips til hva jeg kan gjøre nå? Matolje? Ørespray?

 

Skal på ferie om en uke, og jeg får ikke time hos legen nå.

Endret av Crissy
Lenke til kommentar

Sikkert noe av det samme jeg hadde. Føltes som øret var fullt av vann/voks og prøvde å skylle ut selv. Da det ikke hjalp gikk jeg til legen og han sa det var vann i det indre øret som trykket på trommehinna. Det er derfor man ikke hører skikkelig.

 

Jeg fikk antibiotika og ventekur. Med mindre man er betent så skal det være et naturlig dren ned til svelget slik jeg skjønte det.

 

Edit: ble påmint nå. Jeg fikk også nesespray som skulle hjelpe med å få i gang dette naturlige drenet.

Hmm ok!

 

Hjalp det noe med matolje, når du skylte selv? Hva hjalp?

Lenke til kommentar

Hvis problemet ligger i indre øret så kan du skylle til du ser mannen med ljåen uten at det hjelper.

Har lest at du kan skylle med saltvann. Jeg testa med jordnøttolje som jeg fikk på apoteket.

Hvordan merker jeg om det er i det indre øret/mellomøret? Kan dette gjøres uten noe lege?

Lenke til kommentar

 

Sikkert noe av det samme jeg hadde. Føltes som øret var fullt av vann/voks og prøvde å skylle ut selv. Da det ikke hjalp gikk jeg til legen og han sa det var vann i det indre øret som trykket på trommehinna. Det er derfor man ikke hører skikkelig.

Jeg fikk antibiotika og ventekur. Med mindre man er betent så skal det være et naturlig dren ned til svelget slik jeg skjønte det.

Edit: ble påmint nå. Jeg fikk også nesespray som skulle hjelpe med å få i gang dette naturlige drenet.

 

Hmm ok!

 

Hjalp det noe med matolje, når du skylte selv? Hva hjalp?

Jeg prøvde med Revaxør og ballongen selv før jeg måtte krype til korset. Var ikke noe som hjalp. Var hos spesialist en gang før siden jeg produserer mye voks, og var akkurat samme følelsen. Det å få ørene sugd er ikke noe digg. Eller, i hvert fall innvendig sugd. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal jo ikke sitte hele dagen og lage trykk. Du tester jo bare én gang og du merker det fort. Du skal jo heller ikke trykke til alt du har. Bare til du kjenner eller hører trykket. Svelge og gjespe kan hjelpe for å få ut trykket igjen hvis du er tett.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert noe av det samme jeg hadde. Føltes som øret var fullt av vann/voks og prøvde å skylle ut selv. Da det ikke hjalp gikk jeg til legen og han sa det var vann i det indre øret som trykket på trommehinna. Det er derfor man ikke hører skikkelig.

Jeg fikk antibiotika og ventekur. Med mindre man er betent så skal det være et naturlig dren ned til svelget slik jeg skjønte det.

Edit: ble påmint nå. Jeg fikk også nesespray som skulle hjelpe med å få i gang dette naturlige drenet.

Hmm ok!

 

Hjalp det noe med matolje, når du skylte selv? Hva hjalp?

Jeg prøvde med Revaxør og ballongen selv før jeg måtte krype til korset. Var ikke noe som hjalp. Var hos spesialist en gang før siden jeg produserer mye voks, og var akkurat samme følelsen. Det å få ørene sugd er ikke noe digg. Eller, i hvert fall innvendig sugd. ;)

 

Så ingenting hjalp for deg da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...