Gå til innhold

Premier Leagues 10 beste spillere


Anbefalte innlegg

Premier League har mange flotte spillere, men det er elitespillerne som skiller seg ut fra massen. Spillere som kan bære laget sitt på ryggen i en dårlig periode, eller som er en viktig brikke i laget.

 

Dette er en tråd hvor vi kan diskutere hvem som er Premier Leagues beste spiller, og hvem som følger på plassene bak. Mange vil nok ha mange av de samme navnene på listen, men på ulike plasser. Her kan man argumentere for hvorfor man mener en spiller er bedre enn den andre. Vurderingsgrunnlaget bør være det siste året, både og da kan man ta i bruk prestasjoner på landslag i tillegg om man føler det er nødvendig.

 

I stedet for å kun liste opp spillerne, er det greit om man begrunner hvorfor spilleren fortjener plassen på listen.

 

En liste med spillere som gjør det lettere å huske hvem man mener er blant de 10 beste:

 

Keeper:

Thibaut Courtois

David De Gea

Hugo Lloris

Forsvar:
César Azpilicueta
Vincent Kompany
Laurent Koscielny
John Terry
Pablo Zabaleta
Midtbane:
Ángel Di María
Christian Eriksen

Cesc Fábregas

Eden Hazard

Nemjana Matic

David Silva

Oscar

Mesut Özil

Alexis Sánchez

Raheem Sterling

 

Angrepspillere:

Sergio Agüero

Diego Costa

Radamel Falcao

Robin van Persie

Wayne Rooney

Endret av Corporal Jenkinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan begynne:

 

10. David Silva

Kaprer plassen såvidt fremfor landsmanen De Ge, men føler De Gea må bli bedre i feltarbeidet, og dermed ble det David Silva. Silva er en fryd å se på, og hans overblikk og bevegelse gjør at han konstant er en trussel for motstanderlaget. Har vært dominerende i en årrekke, og er en av de viktigste spillerne i et strålende Manchester City lag.
9. Pablo Zabaleta
Verdens beste høyreback, som er god både i forsvar og i angrep. Er muligens på sitt beste når han får ballen i driv på vei mot motstanderen sin boks. En personlig favoritt, som ikke har noen soleklare svakheter.
8. Nemjana Matic
Absolutt verdig av skryt han får gang etter gang Chelsea vinner. Han er spillertypen Liverpool, Arsenal og Manchester United trenger, og er en av hovedgrunnene til at Chelsea har holdt nullen i 12 Premier League kamper.
7. Yaya Touré
En av fjorårets store spillere med hele 20 ligamål fra midtbaneposisjon. Hans voldsomme driv med ball i bena gjorde han til den mest fryktede spilleren i Premier League, i tillegg til hans solide defensive bidrag. Hadde en dårlig start på 2014/2014 sesongen da det så ut som han slet med motivasjonen, men har siden hans røde kort i Champions League mot CSKA Moskva storspilt i ligaen og er tilbake til gamle høyder.
6. Diego Costa
Premier Leagues toppscorer, som har tatt ligaen med storm med 7 mål på de fire første kampene siden overgangen fra Atlético i sommer. Har dannet PLs beste duo med Cesc Fábregas, og scorer jevnt å trutt. Har også skjerpet seg fra tidligere i sesongen mtp. gule kort og stygge albuer. Premier Leagues nest beste spiss.
5. Cesc Fábregas
Har i likhet med Costa herjet siden overgangen fra Barcelona i sommer, og er soleklart assistkonge med 15 assist mot Gylfi Sigurdsson og Leighton Baines sine 8 hver. Fortsetter han i samme tempo kommer han nok til å sette ny rekord i antall assists. Har uten tvil Premier Leagues beste overblikk, og hans evne til å finne medspillere er intet annet enn fantastisk.
4. Ángel Di Maria
Med en overgangssum på over 600 millioner har man høye forventninger, og Di Maria startet sesongen på forrykende og fortsatte i samme spor som i Real Madrid. Har slitt med skader, men er nå tilbake for fullt og ble nylig fortjent valgt ut til FIFpro sitt årets lag.
3. Eden Hazard
En spiller som kan overta pinnen fra Cristiano Ronaldo og Lionel Messi som verdens beste fotballspiller om noen år, er i mine øyne den beste spilleren på et stjernespekket Chelsea-lag. Hans solide spill vises ikke alltid i form av mål og assist, men står ofte bak sjansene. Er Premier Leagues beste dribler, men har enkelte kamper der han ikke skiller seg veldig ut, og blir derfor vurdert som den 3. beste spilleren. Har også blitt en mye bedre toveisspiller, og har blitt en lagspiller under Mourinho.
2. Alexis Sánchez
Chileneren har båret Arsenal på ryggen siden overgangen fra Barcelona i sommeren. Dette bilde gjenspeiler godt på både hans og Arsenal sin sesong. Har hittil scoret 12 mål, i tillegg til 7 assist på 20 PL kamper. Det som er mest imponerende med Sánchez er hans arbeidsvilje og innsatsen han legger ned kamp etter kamp. Gjør til tider feil pasningsvalg, men med en gang han mister ballen løper han som en tulling helt til han vinner den igjen. Dette smitter over på resten av laget, og er en spiller en hver manager ville hatt på laget sitt. Må levere bedre i de store kampene for at han skal ta førsteplassen fra Agüero.
1. Sergio Agüero

Premier Leagues beste spiller og den mest dødelige foran mål. Har 14 mål på 13 starter + 3 innhopp. Er Agüero frisk, er han den desidert beste spilleren, men oppholder seg alt for mye på skadebenken dessverre. Er ikke stort sprang ned til Sánchez eller Hazard, men hans storspill mot topp topp motstand gjør at han fortjener førsteplassen.

 

Var veldig usikker på 8. til 10. plassen, og De gea, Courtiois, Kompany, Rooney og Oscar var alle kraftig vurdert. Endte til slutt opp med de ti jeg mener er de 10 beste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett enig i listen din. Jeg regner med du tar utgangspunkt i sesongen som er?

 

Isåfall har Sanchez hatt en bedre sesong enn Hazard. Aguero er PLs beste spiller. Det er definitivt og liten vits å bruke tid å argumentere mot. Han har evnen til å bære et City lag (sier vel egentlig alt) på ryggen. Mot Bayeren var han helt syk. Ikke at målene osv. var av det sykeste, men evnen til å være så kvikk og skape mål kjennetegner de aller aller beste.

 

Om det er noe jeg er uenig i, så vil det være at Matic er for langt ned. Ja, Hazard er ofte tredjesist på målene, Fabregas har flest assist og Costa er toppscorer. Men den jobben Matic legger ned i Chelsea er kanskje det som i det hele tatt gjør at vi får alle målene. Han leser spillet og stopper kontring etter kontring. I mine øyne er han Chelsea's beste spiller så langt i sesongen. Det kan godt være jeg er litt blind mtp. at vi forventer mindre av han enn f.eks. av Hazard osv. men det er uansett en syk jobb han har gjort i år!

 

Synes kanskje ikke Di Maria skal være så høyt på listen heller mtp. at han har vært skadet så lenge, men igjen, dette spørs om det gjelder overall eller for sesongen.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Veldig bra initiativ og post!

 

Vi er veldig bortskjemt med gode spillere i Premier League og en liste som dette er alltid litt vanskelig. Kan prøve å ta med de jeg mener fortjener å være der, men det er alltid noen som blir utelatt.

 

 

10. Matic:

For et beist han har vært det siste året. Han er kanskje den viktigste spilleren for Chelsea akkurat nå. Han limer sammen midtbanen og forsvaret, og har flere avgjørende involveringen hver eneste kamp. Matic er en ekstremt god defensivt midtbanespiller, men han skorter litt offensivt. Fortsetter han i samme spor som han har gjort de siste 6 månedene er det ikke så lenge før han kanskje kåres til den beste defensive midtbanespilleren der ute.

 

9. David De Gea:

Vanskelig å sette han inn noen plass her, men jeg føler at hans vanvittige prestasjoner i år er bedre enn Matics. Han har egenhendig sørget for minst 9 poeng for Manchester United. Hans posisjonering på strek og reaksjonsevne er helt vanvittig, men han har enda litt forbedringspotensial i feltarbeid.

 

8. Yaya Toure:

For en spiller han er, kanskje den mest komplette midtbanespilleren til dags dato. Han er god defensivt og han er briljant offensivt. Hadde en tung høst, men har begynt å spille opp mot sitt toppnivå igjen. Over 20 mål i fjor er ekstremt for en midtbanespiller og er på nivå med Lampard i toppform.

 

7. Hazard:

En tekniker uten like. Dribler, finner rom, setter opp medspillere og skårer mål. Han er enda ung og vi har mye mer i vente fra unge Hazard. Er en fryd å se på når han er med i kampen, men man kan se av og til at han blir litt anonym i kamper.

 

6. David Silva:

Hjerte i Manchester City. Han holder laget gående og hans vanvittige overblikk åpner hvilket som helst forsvar. City er ikke samme laget når Silva er ute og ofte sliter de offensivt når han mangler. Han er en briljant tekniker som leser spiller bedre enn de aller fleste. En god pasnings- og skuddfot sørger for at han tar målpoeng støtt og stadig.

 

5. Diego Costa:

Den spanske brasilianer! Har en målteft bare en spiller i PL kan måle seg med. Han er hurtig og sterk, og kan skåre mål på absolutt alle mulige måter. Sammen med Fabregas har han vært en kjempe i årets PL og er fortjent ligaens toppskårer. Har roet seg kraftig ned med utenomsportslige ting, men hans temperament er kanskje det som gjør han så vanvittig god.

 

4. Cesc Fabregas:

For en retur til Premier League. Hadde en liten formdupp for Barcelona etter nyttår, men har kommet tilbake bedre enn noen gang. Har et overblikk ingen andre har og en pasningsfot som kan legge ballen akkurat dit han vil. Står med 15 (?) assist til nå, og blir uten tvil å ta assist rekorden han selv holder. Rangerer Fabregas over Costa, for uten Cesc i laget ville Costa ikke vært i nærheten av hvor god han er nå. For en spiller!

 

3. Aguero:

En spiller jeg egentlig hadde lyst til å sette på topp, men jeg syns ikke han fortjener å være der fordi han har vært så mye skadet. I form er Aguro på topp 5 i verden som spiss og en plage for alle forsvar. Han kan dra av flere mann for så å skåre. Skader har dessverre ødelagt utrolig mye for han og vi har enda ikke fått sett han spille over en lang periode. Aguero kommer uten tvil til å sette sitt preg på PL i de neste årene, så lenge han ikke blir solgt.

 

2. Sanchez:

Wow, hvem hadde trodd han skulle være den beste spilleren i PL i år? Har tatt helt over Arsenal og styrer showet. Bærer en litt tungt Arsenal på sine skuldrer og liker det. Springer, springer, springer og springer! Han er en kriger og han minner meg mye om en elsket og hatet Suarez. Det er en fryd å se han spille. Han er giftig hver eneste gang han får ballen og står derfor med 12 mål og 7 assist i PL til nå.

 

1. Angel De Maria:

Blir nok å få en del pes for denne, men det får bare være. Han er på topp utelukkende for året han har hatt og starten i Manchester United. Han var kanskje den viktigste spilleren for Real Madrid i ligaen og var sterkt delaktig i at de vant CL. Fortsatte i VM og var Argentinas beste spiller før han ble skadet, dessverre. Det hadde kanskje vært en annen finale hvis han hadde spilt. Hadde en god start i PL hvor han satte sitt preg fra første kamp, men har dessverre vært litt skadet. Kommer uten tvil til å være en viktig bidragsyter for Manchester United i tiden som kommer hvis han holder seg skadefri. Som den eneste spilleren fra PL som er kåret på årets lag fortjener han å være på topp i min liste også.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Stort sett enig i listen din. Jeg regner med du tar utgangspunkt i sesongen som er?

 

Isåfall har Sanchez hatt en bedre sesong enn Hazard. Aguero er PLs beste spiller. Det er definitivt og liten vits å bruke tid å argumentere mot. Han har evnen til å bære et City lag (sier vel egentlig alt) på ryggen. Mot Bayeren var han helt syk. Ikke at målene osv. var av det sykeste, men evnen til å være så kvikk og skape mål kjennetegner de aller aller beste.

 

Om det er noe jeg er uenig i, så vil det være at Matic er for langt ned. Ja, Hazard er ofte tredjesist på målene, Fabregas har flest assist og Costa er toppscorer. Men den jobben Matic legger ned i Chelsea er kanskje det som i det hele tatt gjør at vi får alle målene. Han leser spillet og stopper kontring etter kontring. I mine øyne er han Chelsea's beste spiller så langt i sesongen. Det kan godt være jeg er litt blind mtp. at vi forventer mindre av han enn f.eks. av Hazard osv. men det er uansett en syk jobb han har gjort i år!

 

Dette er en liste med de ti beste spillerne pdd. i Premier League, og da er selvfølgelig årets sesong med som en av hovedfaktorene i å vurdere spillerne. Viss ikke kan man jo mene at Özil, Rooney og Falcao er blant de 5 beste spillerne på grunn av prestasjoner et par sesonger siden. :)

 

Sánchez har hatt en bedre sesong enn Hazard, men jeg mener også Sánchez er bedre enn Hazard. Dette mener jeg fordi Hazard har en tendens å være anonym til tider, i tillegg til at Sánchez kan brukes i flere systemer/posisjoner. Hazard har jo også mye bedre spillere på laget sitt som gjør at det blir mindre synlig når Hazard ikke har dagen.

 

Hvor ville du eventuelt ha plassert Matic? Er i mine øyne ikke bedre enn Yaya Touré, i likhet med alle over. 8.plass er uansett en bra posisjon.

Lenke til kommentar

Jeg blir å redigere denne posten når jeg har fått svar.

 

Tenker du at vi skal ta utgangspunkt i akkurat nå (siste 2-3 mnd - denne sesongen) eller de siste sesongene (1-2 år) for å ha mer å begrunne med?

Kan spesifisere i åpningsposten, men tenker da de som er best pdd. Prestasjoner for 2 år siden kan da ikke brukes som hovedargument for at en spiller er bedre enn en annen, men kan være med som en veiledende faktor.

 

Jeg mener man bør ta utgangspunkt i prestasjonene det siste året(siden januar i fjor f.eks.)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Sanchez har hatt en bedre sesong, men jeg har fulgt Barcelona for lite til å mene noe om hvor god Sanchez er over tid. Så jeg har kanskje ikke et grunnlag til å gjøre opp en objektiv mening på hvem som er best av Sanchez og Hazard.

 

Sesongen til Matic har vært god. Den beste defensive midtbanespilleren så langt i sesongen. Jeg ville nok plassert han foran Fabregas og Costa (og da også Di Maria grunnet jeg mener ikke han har vært 600 millioner-god). Det er kanskje litt vanskelig å plassere spillere, men det viktigste er at Matic er på en topp 10 liste. For det har han virkelig fortjent.

 

PL-studioet tok vel diskusjonen rundt Matic for noen uker tilbake. Da mente Myhre at Matic har vært Chelsea's beste spiller. Så at Matic kunne vært på en topp 3 liste er ikke utenkelig, men det er sjelden at defensive spillere (Ballon D'Or) blir satt pris på, men jeg mener Matic er topp 4 i PL denne sesongen. Uten å ha sett for mye av City tørr jeg å hevde at Matic har hatt en bedre sesong enn Yaya.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Sanchez har hatt en bedre sesong, men jeg har fulgt Barcelona for lite til å mene noe om hvor god Sanchez er over tid. Så jeg har kanskje ikke et grunnlag til å gjøre opp en objektiv mening på hvem som er best av Sanchez og Hazard.

 

Sesongen til Matic har vært god. Den beste defensive midtbanespilleren så langt i sesongen. Jeg ville nok plassert han foran Fabregas og Costa (og da også Di Maria grunnet jeg mener ikke han har vært 600 millioner-god). Det er kanskje litt vanskelig å plassere spillere, men det viktigste er at Matic er på en topp 10 liste. For det har han virkelig fortjent.

 

PL-studioet tok vel diskusjonen rundt Matic for noen uker tilbake. Da mente Myhre at Matic har vært Chelsea's beste spiller. Så at Matic kunne vært på en topp 3 liste er ikke utenkelig, men det er sjelden at defensive spillere (Ballon D'Or) blir satt pris på, men jeg mener Matic er topp 4 i PL denne sesongen. Uten å ha sett for mye av City tørr jeg å hevde at Matic har hatt en bedre sesong enn Yaya.

 

Husk at i Barcelona er/var spillet bygd opp rundt Messi, og spillere som Neymar, Sánchez, Pedro etc. får visst fram sine ferdigheter like godt. Når Messi ble skadet i fjor høst, tok jo Sánchez over Messi-rollen og leverte som bare det. Endte opp med 19 mål og 10 assist på 27 kamper. Sánchez var for all del ikke i nærheten av like dominerende da som han er nå, men det har mye på grunn av rollen han har i laget. Mener uansett det ikke er allverden til forskjell mellom Sánchez og Hazard, men at pågrunn av prestasjonene denne sesongen(inkludert VM) gjør at Sánchez veies opp.

 

Helt enig i at Matic har hatt en stor sesong så langt. Han har fått veldig mye skryt i media, så de fleste for en gangs skyld hvor god en jobb en DM har gjort for et PL-lag. Han har hatt en bedre sesong enn Yaya Touré, men jeg synes Yaya Touré jevnt over er en bedre spiller enn Matic da han er en komplett midtbanespiller.

Lenke til kommentar

Ja, han står nok mer frem i Arsenal enn hva han gjorde i Barcelona. Nå er han stjernen på laget i Barcelona blir man ofte i skyggen av Messi, som du nevner. 19 mål og 10 assist er absolutt bra. Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke trodde Sanchez var så god. Jeg så på han som en Pedro v2, men det er han absolutt ikke. Fantastisk at slike spillere kommer til PL og blir med på å prege ligaen. Håper bare dommerne begynner å "beskytte" de litt også. Nå har jeg ikke statistikken til Sanchez, men Hazard blir jo sparket ned utrolig mye, men det gjelder forsåvidt alle ballmagikere. Håper de bare får den beskyttelsen (innenfor regelboken så klart) de har behov for slik at de ikke ryker ut på lange skadeperioder osv. .

Lenke til kommentar

Listen bygger aller mest på årets PL-sesong.

 

10. De Gea

Har vært enestående og reddet United til altfor mange poeng.

 

9. Zabaleta

Kanskje verdens beste back imo.

 

8. Matic

Har virkelig briljert denne sesongen

 

7. Oscar

Har vært jevnt god hele sesongen. Viktig i Chelseas offensive spill.

 

6. Silva

Har ikke spilt så mye, men man ser hvor mye han har å si for City når han spiller. Bekler flere posisjoner (begge vinger, SOM, spiss osv).

 

5. Hazard

Har potensiale til å bli verdens beste spiller. Har vært litt borte noen kamper.

 

3. Costa/Fabregas

Deler tredjeplassen. Som andre påpeker henger Costa og Fabregas sammen. Briljant duo. Geniale kjøp av Mourinho - som alltid. Har gjort MYE for Chelsea denne sesongen.

 

2. Aguero

Skadeproblemer gjør at jeg ikke putter han på topp.

 

1. Sanchez

Egentlig vil jeg ha Aguero på topp, men skadene gjør at Sanchez havner her. Arbeidsjern uten like, tekniker, skytter, lagspiller. Sliter til tider på bortebane, men er fortsatt min nummer 1.

 

Ser at lista blir mer offensiv jo nærmere jeg kommer førsteplassen. Sånn blir det fort..

 

Som jeg skrev først: bygger mest på årets sesong. Hadde jeg lagt mer vekt på tidligere sesonger og/eller VM også hadde nok andre spillere vært inne. F.eks. Di Maria. Han har vært en skygge av seg selv etter runde 5-6 eller noe sånn i årets sesong. Mye på grunn av skader, litt pga. feilbruk av LvG. Özil på sitt beste hadde havna på lista, men der har han ikke vært på lenge. Falcao. En skadefri Sturridge kunne vært en het kandidat om han hadde fortsatt i sporet fra i fjor. Yaya, som ("endelig") virker å være på vei opp igjen. Mange å nevne.

Lenke til kommentar

Nesten umulig å komme med en slik liste, men jeg skal prøve. Det er såpass vanskelig, så om jeg setter opp en ny om en uke ville jeg sikkert gjort endringer. Baserer hovedsaklig på denne sesongen, men vanskelig å la være å vurdere hva de har gjort tidligere.

 

10. Paolo Zabaleta

Egentlig ikke så veldig mange forsvarsspillere som utmerker seg for topplagene denne sesongen, utenom det rent kollektive hos Chelsea og Southampton. Likevel, Zabaleta er og bli fenomenalt god. En arbeidshest som er god både bakover og ikke minst fremover. Vært klasse i mange sesonger nå.

 

9. Christian Eriksen

Blir litt fort glemt, men er som regel alltid vært strålende i de Spurs-kampene jeg har sett, og ikke minst har han egen evne til å avgjøre kamper til Tottenhams fordel mot slutten. Strålende spiller, som er gøy å ha i Premier League.

 

8. Angel Di Maria

Forhåpentligvis ligger han høyere om noen måneder. Startet alldeles strålende, så en formdupp, så en skade. Nå er han tilbake. Veldig bra når han brukes riktig, men har tidvis vært et offer for Van Gaals rare formasjonsvalg. Potensielt den aller beste i ligaen, men akkurat nå må han ta til takke med en 8. plass.

 

7, Hazard

Litt lett å glemme Hazard inne i Chelseas fremdragende lag, og mister ofte overskriftene til Costa og Fabregas. Fantastisk ung spiller som har levert veldig godt i flere sesonger allerede. Chelsea visste hva de kjøpte, og han kommer nok til bare til å bli enda bedre. Potensielt en spiller som kan være med å kjempe om en Ballon d'or en dag.

 

6. Matic

Matic har også hatt en fantastisk sesong. Vokst voldsomt i Chelsea-trøya, og gjør en uvurderlig jobb på midten for Chelsea. Overraskende god.

 

5. Fabregas

Vel, det var vel ingen bombe at Fabregas kom til å bli en hit i Premier League, nok en gang. Ble litt borte i Barcelona, men kommer til sin rett i Chelsea. Meget sentral i et velfungerende maskineri.

 

4. De Gea

Kan faktisk ikke huske å se en keeper være så dominerende god i Premier League i mine "voksne" år som fotballfan. Utrykket "matchvinnende redninger i hver kamp" er en klisje, men her er det faktisk ikke så langt fra sannheten. Vanskelig å vurdere opp keeperprestasjoner med utespillere, men det De Gea har levert har vært så ekstremt at 4. plass er nesten for lavt.

 

3. Costa

Det måtte vel nesten skje. Chelsea klarte å hente inn en toppscorerspiss som leverer gang på gang. Må innrømme at jeg før sesongen var usikker, enten ville det klaffe 100% eller være frustrerende affære. Vi kan vel trygt si at det første ble fakta. Eneste som kan true en toppscorertittel i debutsesongen må være skader eller det at Agüero holder seg skadefri.

 

2. Aguero

Vanskelig å ikke gi han førsteplassen, men skader ødelegger dessverre mye for han. Med nøytrale øyne hadde det vært morro å se hva han hadde fått til i en fullstendig skadefri sesong. En helt ekstrem spiller, som er frusterende å ha i City. Allerede skrevet seg inn i historiebøkene, vil nok fortsette å herje i flere år fremover. Premier Leagues største attraksjon.

 

1. Sanchez

Wenger får betalt for å endelig begynne å bla opp for å hente skikkelig kvalitet. Har egentlig vært ekstremt god fra sesongstart og til nå. En fantastisk spiller med mange ferdgiheter. Passer også veldig godt inn i Arsenal, og det ser ut som chileneren gjorde et godt klubbvalg der. Aguero skal være god resten av sesongen for å kunne snyte Sanchez for Player of the Year-prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...