Gå til innhold

FM13 - Football Manager 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg begynner å grine her snart... Har skrevet to lange innlegg som bare har blitt borte. Autolagringsfunksjonen funket ikke...

 

Uansett, får oppsummere kjapt.

 

Har tatt over United og totalforvandlet dem i min første save på FM13. Hadde et par kriterier før jeg startet som jeg måtte oppfylle. De var:

 

1. Kagawa, Rooney og van Persie skal spille samtidig, så lenge de er i form.

 

2. Vingene skal ut. Vingspill har vært varemerket til United lenge, men i det siste har vingene sækket noe jævlig. På tide med noe nytt, og for å vise at jeg mener alvor selger jeg Valencia, Nani og Young med en gang.

 

3. De nye kjøpene skal være unge og det skal satses ungt. United har for mange oldinger. Scholes, Giggs, Evra, Vidic, Ferdinand og Carrick har passert 30.

 

4. Ballbesittelse er alfa og omega i den nye taktikken.

 

 

Jeg kom opp med følgende taktikk

 

 

 

jgrEQCQ.png

 

 

 

Vingbackene får hele ansvaret for spillet i bredden, og for å kompensere i forsvar har jeg slengt inn en ankermann. Kjører spissduo i FM for første gang noensinne og har ellers trekanten jeg har brukt tidligere bestående av to sentrale midtbanespillere og en offensiv midtbanespiller. Spillet skal være hurtig og fokusert mot midten av banen. Spillerne i taktikken er bevisst valgt fra troppen jeg hadde til å begynne med. Nye kjøp er ikke med.

 

Solgte som sagt vingene mine og fikk til sammen 460 millioner for dem. De pengene, i tillegg til et overgangsbudsjett på snaue 200 millioner, finansierte overgangene til Thiago (250m), Isco (260m), Sandro (180m) og Martin Montoya (115m). De spillerne gjør at jeg har minimum to spillerne på hver posisjon.

 

 

 

Van Persie - Rooney

Kagawa

Thiago - Fletcher

Evra ---- Sandro ---- Rafael

Vidic ---- Evans

De Gea

Hernandez - Welbeck

Isco

Cleverley - Carrick

Büttner ---- Jones ---- Montoya

Smalling - Ferdinand

Lindegaard

Reserver: Giggs, Scholes, Anderson, Powell

 

Utlånte spillere: Amos, Fabio, Henriquez, Zaha

 

 

 

 

 

 

 

4yamWV9.png

 

 

 

Startet tregt. Tok litt lengre tid enn ventet å få taktikken til å sitte, men målene har kommet etter hvert. Tror jeg kan takke et usedvanlig enkelt kampprogram for at jeg kun har tre poengtap, selv om jeg burde vunnet både mot Valencia og Spurs. Rundspilte begge to uten å få uttelling for det.

 

 

Van Persie har sugd noe helt ekstremt og er benket til fordel for Hernandez. Ellers spiller alle som forventet og jeg styrer kampene med jernhånd. Pasningsstatistikken fra kampen mot Sunderland viser hvordan jeg tar fullstendig kontroll på midtbanen og tvinger Sunderland til å flytte spillet sitt ut mot kantene.

 

 

 

wEFbo5f.png

 

 

 

 

De fire backene har notert seg for 11 målpoeng på 12 kamper, så vingene savnes ikke i det hele tatt. Kun Büttner (0 mål, 1 assist) står uten både mål og assist så langt. At alle backene bidrar med såpass mye offensivt er noe helt nytt for meg, da jeg har satset på en veldig defensiv backlinje tidligere. Får veldig få skudd mot meg også, og har kun sluppet inn fem mål, hvorav to av de har frarøvet meg trepoengeren, så defensivt vil jeg ikke si at jeg lider av backenes angrepsvilje. Det eneste problemet jeg kan komme på er at spissene er for dårlige til å ta løp og sette sjansene sine. De scorer greit med mål, men det går ikke en kamp uten at minst en av dem varter opp med en kanonmiss fra nært hold. Ellers har dette vært en av de morsomste startene på en save jeg kan huske. Alltid gøy å prøve noe helt nytt.

 

 

Sikler på Hummels, Alaba, Shaw, L. Bender og Varane fremover. I tillegg har jeg litt lyst på Lucas Romero og Maximilian Meyer, men etter å ha sprengt banken i sommer tror jeg det blir vanskelig å få på plass alle uten å ofre noen. Hadde Anderson på vei ut for 100 millioner kroner, men han fikk langtidsskade like etter at jeg hadde akseptert budet. Faen til typisk. Uten det skulle jeg nok fått inn Alaba også. Da hadde alt vært perfekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har gjort mine to første signeringer denne sesongen. Hentet inn Neuton (midtstopper) for 21mill. og en spiss jegh ar glemt navnet på nå :p Spiller som oftest i 4-4-2 hvor mye av spillet går ut til vingene, det går fint da Nauzet Aleman er helt enorm på høyre. Spiller med en fremskutt og en dyptliggende spiss, den nye signeringen er best som oppspillspunkt, men det ble en god del sjanser utfra headinger i fjor så det burde gå fint.

 

Har den yngste troppen i La Liga og midtbanen min er spesielt talentfull, men også dårligst av samtlige lag stat-messig. Det er kanskje ikke annet å forvente når jeg er i samme liga som Iniesta, Xavi, Modric, osv. :p

 

Øverst på ønskelisten står et ungt spisstalent, men en god mitbanespiller frister også. Jeg har lyst til å prøve meg med de spillerne jeg har, men frykter det blir litt vel overmodig. Følger jeg planen min kan det hende jeg spiller flere kamper med tre 16-åringer på banen :p

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Noen son vet når demo'en er ute? Altså til FM14?

Om du har forhåndsbestilt Fm 14 så får du tilsendt spille 2uker før releas datoen. Da får du tilgang til "betaversjonen" på spillet :) Den gamen du evt begynner på da, vil du kunne forsette på når fullversjonen (releasdatoen) er kommet :)

Lenke til kommentar

#Patrick123: Eg fekk ein god del gjennom akademiet/hentet som 15-17åringer til og bli Arsenal legende, på den saven eg var Arsenal i 14-17år elns :p

 

Men når du er landslag og du ser den klare svakheten er ting som avslutninger, den siste gjennombrudspasningen, fosvarsarbeid osv hvordan kan du forbedre det når ikkje eg mulig og trene med landslag?..

 

Min Belgia tid til no: 9kamper, 15mål der 3 av dei måla er av ein spiss(1 av dei er straffe)... dei bommer på ALT både Lukaku, Benteke og Vossen. Men eg kan jo ikkje berre trene på det, siden er ikkje noke treningsvalg med landslag...

Endret av Arsenal93
Lenke til kommentar

Training Facilities: Påvirker hvor fort A-lags spillerne utvikler seg.

Youth Facilities: Påvirker hvor fort spillerne på jr-laget utvikler seg.

Junior Coaching: Påvirker hvor god spillerne du får opp på jr-laget er.

Youth Recruitment: Påvirker hvor stort potensiale spillerne du får opp på jr-laget har.

Head of youth recruitment: Har hørt at han påvirker nasjonalitet og hvilke posisjoner spillerne som kommer opp på jr-laget har, men i løpet av 20 sesonger kan jeg ikke se at jeg så noen spesiell påvirkning av å bytte han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lag med større ressurser burde kunne:

a) Hente inn talenter fra et større område.

b) Ha bedre fasiliteter og trenere til å trene talentene.

 

Og det er forsåvidt slik det funker i FM også. Problemet er at det er en nasjonal grense (en verdi som heter Youth Rating. Brasil har f.eks. veldig god Youth Rating, mens Norge er helt elendig der) for hvor gode talenter klubber i landet kan få, og den er statisk. Man kan med andre ord ta en hvilken som helst norsk klubb til verdenstoppen og vinne Champions League flere år på rad og bruke pengene man får inn til å investere i talentutviklingen, men å være desidert best i landet på talentutvikling i Norge betyr uansett bare at man har større sjanse for å få de beste norske talentene, og de blir ikke bedre med tiden. I et land som Norge kommer det en verdensklassespiller en gang i tiåret, omtrent, og er ditt lag best på talentutvikling er det større sjanse for at den verdensklassespilleren til syvende og sist dukker opp hos deg. Jeg fikk opp to nordmenn som ble (eller kunne bli) gode nok for førstelaget mitt i løpet av 25 år som United-manager på FM12, og det etter å ha saumfart Norge med speidere helt fra starten av. Merkelig nok har forholdsvis anonyme fotballnasjoner som Hviterussland (VM-vinner og nr. 1 på verdensrankingen i 2035) og Kypros (15 på verdensrankingen) blitt usedvanlig gode på den saven, selv om klubbene fra de landene ikke er i nærheten av å være konkurransedyktige på kontinentalt nivå.

 

Den nasjonale grensa bør kunne øke i takt med at landets spillere og landslag presterer bedre, da interessen for idretten blir høyere og økonomien til klubbene blir bedre. For eksempel kan man jo nærmest egenhendig sørge for at UEFA-kvotienten til Norge blir høy nok til at flere norske lag kan spille i Champions League, og i den virkelige verden ville markedsverdien til Tippeligaen internasjonalt også blitt mye høyere om verdens beste lag tilfeldigvis spilte der, ergo mer TV-penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere sikker på at den er statisk? Mente jeg så en karriere på SI forumet en gang som hadde klart å ført San Marino (klubb og landslag) opp i verdenstoppen og produserte klassespillere på rekke og rad. De kan ikke ha mye til youth rating når du starter en game.

 

Edit: Jeg har mer tro på at SI games hater Norge, for jeg har ALDRI sett en skikkelig klassespiller derfra herfra.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Beste jeg har fått opp:

 

 

VurY1sJ.png

 

 

 

Nest beste:

 

 

nQaMwJd.png

 

 

 

Etter det er det 110% elendig, og det er alt Norge har å by på etter 20 år, for jeg har prøvd å trene mange andre som har kommet til kort.

 

På forrige lange save kom det ingen. Absolutt ingen. Da var jeg vel i 2024 før PCen konket ut. Det er standard at landslaget er omtrent stappfullt av ekte spillere til de kommer i rullatoralder, rett og slett fordi at nesten ingen av regen-talentene fra Norge kan måle seg med de som spiller på U21-landslaget i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...