Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Tror jeg har noen gamle bencher liggende på G1 skal se om jeg finner dem, mener å huske at jeg ved flere anledninger hadde write på ~100MB/s men testet ikke rettet mot iops da, kjørte mest HDTune, ATTO og CDM for å se hvordan degraderingen utviklet seg.

HDTune benchmark er fin for å se akkurat dette med degradering.

 

AS SSD er jeg litt skeptisk til etter i natt, hadde noen tilfeller hvor den gikk inn i seg selv og hvor den aldri ble ferdig, MB/s gikk ned på både read og write. Det var faktisk bare en reset på maskinen som hjalp, å terminere prosessen hadde ingen innvirkning.

 

Skal sjekke degraderingen før jeg kjører på med 4 stk i Vantage, kan jo alltids ta en før HDDerase og en etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oculo:

For å måle sekvensielle tall, som er disse 100/100mb/s du tenker på her, er AS SSD benchen en dårlig test for akkurat dette, spesiellt skriv. Da anbefaler jeg deg heller å teste andre bencher.... :thumbup:

 

Dersom du kjører Vista eller Win7, så paste "winsat disk -seq -read -drive c" inn i Command Prompt denne for les og "winsat disk -seq -write -drive c" for skriv, den gir et mer realistisk resultat, ta bort quotes og "c" står for disken som skal testes, bytt om Mtron er på en annen bokstav...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Oculo,

Read er jo rimelig OK men write er jo dårligere enn HDD.

Noe er galt men ikke godt å si du får gjøre som Ourasi sier, kjør CDM og en ATTO og legg ut så kan vi se.

Hva kjører du på, tenker på MB, OS osv og hvor full er "diskene"

 

Er dette den samme SSD'en som GullLars har?

Isåfall burde han ha lagt ut sin så kunne man ha sammenlignet.

 

edit:

Ser du har DH Deluxe i IDE mode, AHCI eller raid mode hadde vært et bedre alternativ men tviler på at det er bare det som skal til.

(glemte at AS SSD ikke rapporterer AHCI, du kan mao være i AHCI mode)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Tror jeg har noen gamle bencher liggende på G1 skal se om jeg finner dem, mener å huske at jeg ved flere anledninger hadde write på ~100MB/s men testet ikke rettet mot iops da, kjørte mest HDTune, ATTO og CDM for å se hvordan degraderingen utviklet seg.

HDTune benchmark er fin for å se akkurat dette med degradering.

 

AS SSD er jeg litt skeptisk til etter i natt, hadde noen tilfeller hvor den gikk inn i seg selv og hvor den aldri ble ferdig, MB/s gikk ned på både read og write. Det var faktisk bare en reset på maskinen som hjalp, å terminere prosessen hadde ingen innvirkning.

 

Skal sjekke degraderingen før jeg kjører på med 4 stk i Vantage, kan jo alltids ta en før HDDerase og en etter.

 

AS SSD er nok ikke helt trygg, men en ustabil klokk kan jo skape bøll også. Den er uansett for stressende for SSD'ene etter min mening mtp degradering, det er jo også altfor mange fjollete begrensninger i programmet for å utelukke cachen som medfører dårligere resultater... Cachen er endel av oppsettet, og synes det blir litt teit om man skal være så "motstander" av cachen på dyre kontrollere at det går utover onboard SSD cachen også, ikke min favoritt akkurat...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Klokken min er det ikke noe galt med :)

Den kjører bare litt mer enn hva Turbo Mode gir.

(Turbo rapporteres til 3550 og jeg kjører på BCLK 172 som blir litt over 3600)

 

Har ikke fått med meg om det er noen andre nye benchmarks på tur men man kan jo alltids lage noen andre varianter med iometer.

read + write og varierende blokkstørrelser i samme test.

 

Fordelen med AS SSD er at den er enkel å bruke dermed kan alle bidra i denne tråden.

Lenke til kommentar

Da forselår jeg at du gjør det :)

 

Har sett oppsett som gir ATTO lignende output basert på iometer men fixer du AS SSD i form av iometer har vi noe nytt å leke med.

 

edit:

Kjørte en Vantage med 4 stk og 32KB stripe og det ble selvsagt ikke like bra, tenkte å prøve 8KB også før jeg kjører 16KB.

edit2:

8KB var bedre enn 32KB.

 

Ourasi,

 

Hvis/når du lager den iometerbaserte kan du vurdere å finne en litt større blokkstørrelse på sekvensiell les/skriv. Det ser ut som at AS SSD bruker en relativt liten blokk, Vertex'ene havnet på rundt 140-150MB/s men i andre tester yter de nærmere 200 sekvensiellt.

 

For å gjøre ting enklere kan du også vurdere å legge alle testene i en test slik at man bare får ut ett totalresultat?

 

edit:

Har kjørt igjennom 8-32KB nå og 16KB er best som du sa men skaleringen har stoppet opp så alle kjøringene med 4 SSD'er er lavere enn ved 3 stk.

 

Kjører en runde med HDDerase så får vi se om det har noen innvirkning.

 

De ser ikke så ille ut mtp degradering.

post-137664-1255261970_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Forslag til en "Hvordan gjøre ting" i Post 4 evt. i Post 2 i denne tråden. Dette vil også sørge for at fler blir med på benchingen. Jeg husket ikke disse tingene og har måttet bruke mye tid på å grave i tråder.

 

How to create a bootable USB memory stick

http://www.victorchen.info/create-a-bootab...b-memory-stick/

Noen linker sier bare hva du skal gjøre uten å linke deg til filene du trenger. Denne linker deg også til alle filer du trenger. Får du beskjed om at "USB minnepinnen er skrivebeskyttet" formaterer du den først i Windows Filutforsker og kjører verktøyet på nytt. Siden linker også forsvinner legger jeg ut en fullversjon her.

 

Nowadays, most computers come built without a 3.5″ floppy drive. And 99% of the time, the floppy drive just is not required anymore. USB Flash drives, otherwise known as memory sticks or thumb drives, have made the floppy disk obsolete. Therefore, booting from a memory stick is the next step.To create a memory stick, you will need to first download and extract (unzip) two files: HP USB Disk Format Tool and Windows 98 System Files. Follow the steps below:

  1. To create the bootable USB memory stick, install the HP USB Disk Format Tool.
  2. Insert your USB memory stick into a the computer.
  3. IMPORTANT: Backup files you wish to keep onto the local hard drive (as this process will delete all files on the memory stick).
  4. Start up the installed application from the HP USB Disk Format Tool.
  5. The device dropdown will automatically populate and identify your memory stick.
  6. Select Fat32 from the Filesystem dropdown.
  7. Check the box with “Create a DOS startup disk”.
  8. In the following textbox, browse to the location of the extracted files from the Windows 98 Systesm Files.
  9. Click the “Start” button.
  10. Click “Yes” to the following dialog box warning you of file deletion.
  11. Next, copy all extracted files from the Windows 98 System Files folder onto the USB memory stick to enable cd rom and mouse support.

Your USB memory stick is now bootable. If you wish to boot your computer from the USB key, be sure to set the proper settings in the BIOS.

 

Hvordan utføre HDDErase

Valg 1. er å legge riktig versjon av HDDErase (v3.3) på ovenstående minnepinne, HDDErase versjonen kan lastes ned her.

Valg 2 er fra en DVD/CD plate og Ourasi har laget en oppdatert ISO (med HDDErase v3.3) av UBCD 4.1.1 som kan lastes ned fra torrent i starten av tråden, men gi beskjed om seed først.

 

Slik kjører du HDDErase: ( av Ourasi )

Disken MÅ stå i IDE mode når man booter med HDDErase. Og ikke bare IDE mode holder, den må stå på "Compability" i tillegg som jeg skrev i et tidligere innlegg (merk at navnene på disse innstillingene kan variere fra hovedkort til hovedkort, prøv dere frem her). Jeg har ikke testet disablet, da skal den vel stå i en eller annen slags IDE mode, kanskje disablet er tingen for dere, men "Enhanced" var ikke mulig, da skjer det ingenting, som du/dere beskriver... Når dere vel kommer frem til menyen der dere får valgt disken, "P0" hos meg, så har jeg ikke opplevd noen bugs etter dette..

 

På UBCD har man også valg om flere moduser for sikker kjøring, jeg brukte nest siste valg "Defensive", som jeg tror var 6. valget eller noe...

 

Når dere kommer så langt at dere får de 3 valgene HDDErase gir for sletting, velg valg 1: Secure Erase.

Om den så maser på noe "biosecurity", så valgte jeg ja på denne, og når den ba om en restart, startet jeg bare programmet igjen ved å skrive "HDDErase" i doslinja uten reboot. Mulig andre løsninger er bedre, min metode er bare basert på prøv og feil metoden, og litt erfaring med knote apps :roll:

 

Det er ikke bare tut og kjør med HDDErase, det må gjøres pirkete og 100% riktig, og neppe er noen offisiell løsning med support, og kanskje må man ha litt flaks og tålmodighet også, men dere får det nok til :thumbup:

 

Jeg har gjort dette flere ganger idag fra USB Plextor DVD/RW, da jeg testet forskjellige "offset" tok jeg en secure erase etter hver test... Mye slit for å finne ut at forskjellen på offset 64-128-1024-2048 på X25-M er mer eller mindre fraværende, standard på Vista/Server 2008 1024kb er helt OK, ikke noe å stresse med altså, for X25 eiere med singeldisk oppsett.

 

PS: ... Blidet under er fra de siste stegene....

post-38451-1255263711_thumb.png

NB! Offset er kun for Windows XP, for de uinnvidde.

Man kan også få en feilmelding på første "Audit log" melding nederst i bildet. For meg har det gått greit alikevel.

 

Hvordan oppdatere Firmware på Intel SSD.

Last ned "Intel® SATA SSD Firmware Update Tool" her

This download is also valid for the products listed below.

Intel® X18-M Solid State Drive, 160GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance

Intel® X18-M Solid State Drive, 80GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance

Intel® X25-E Solid State Drive, 32GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance

Intel® X25-E Solid State Drive, 64GB SATA II 2.5in, SLC, High Performance

Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance

Intel® X25-M Solid State Drive, 80GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance

BIOS STORAGE CONFIGURATION

This tool will only function correctly with the BIOS SATA ports configured to "Legacy" / "Compatibility" mode, or "AHCI" mode. Some BIOS configurations support SATA port modes such as "IRRT", "RAID", and "Native + IDE" mode, which are not supported by this utility.

The SATA SSD Firmware Update Tool cannot execute a firmware update when the SSDs are in a RAID configuration. (Du må ta diskene ut av Raid først)
Ensure the SATA port is a native control port of your south bridge controller (generally SATA ports 0 through 4). SATA ports attached to a 3rd party SATA controller bridge chip or add-in SATA controller expansion cards are not recommended for use when updating the firmware.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Supert, fjernet det :) Har nå laget meg en USB minnepinne som gjør det meste jeg trenger å gjøre. Da blir det en god del enklere og mindre tidkrevende å drive med benchingen. Kombinert med Ourasi sin utmerkede guide til alskens herligheter og forenklinger av prosedyrer, blir dette ren skjer morrro for de aller fleste skulle jeg tro.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

post-202236-1255270189_thumb.jpg

Takk!

:-)

Helt andre tall her. Synes også maskinen er vesentlig raskere enn før SSDene så skulle være rart med så elendige resultater.

Kjøpte 2x16GB Mtron SSD (SLC) og hadde dem i raid 0 (raid på hovedkortet). De har nok vært ganske fulle (5-20% ledig) og i dette oppsettet har jeg hatt to totale disk failures der hele C: gikk tapt. Multicom nektet meg pengene tilbake, men var greie og returnerte en 32GB istedenfor så nå kjører jeg uten raid med 32 og har en 16GB ekstra som jeg har testet på.

 

Vel: tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Oculo, bare for å få klargjort litt her. Du sier du har Mtron, er det Pro eller Mobi, og er det x025 eller x525, alså gen 1 eller gen 2?

Mtron Mobi gen 1 er ikke optimalisert for random write IOPS, men gir god real life ytelse som gjennomsnittlig er litt over en short-stroked Velociraptor, og knuser den på ting som fokuserer på random read.

Også: Hvilket chipset har du? (hovedkort)

Lenke til kommentar

Med Mtron Mobi 3025 er resultatene hans omtrent akkurat som forventet. Ca 100/80 MB/s sekvensielt og 7500 random read IOPS @ 4KB. Mtron rater denne 100/80 sekvensiell, 78k IOPS seq read @ 512b, og 16k IOPS random read @ 512b.

Som jeg har nevnt tidligere er ikke disse optimalisert for random write, men klarer nokk til å unngå systemfrys.

 

Her er en SS fra min Crystal Disk mark test gjort for et år siden:

post-163450-1255274886_thumb.jpg

Dette er 2x Mtron Pro 7000 32GB i RAID-0 fra AMD SB650, 64kb stripe.

 

EDIT: Resultatene var bedre enn 50% av dette i singel-tester, men jeg har mistet bildene. Jeg skylder på gammel AMD southbridge for dårlig skalering og et tak rundt 220MB/s. èn singel Mtron Pro fikk 120+ MB/s les og rundt 100 MB/s skriv. Random r/w fikk ikke noe særlig boost av RAID målt med CDM.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Synes ikke det var så ille jeg GullLars, de lider vel litt av chipset som du sier.

 

Du kan vel ta noen andre tester for syns skyld?

 

Merkelig at det ikke skjer noe hos mtron, den nye generasjonen skulle ha vært på plass nå og de har ikke kommet med noen pressemeldinger meg bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...