Gå til innhold

Vurderer å kjøpe meg Canon Powershot S100


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg Canon Powershot S100 i dag, og lurer i den forbindelse om det er noen her som har dette kameraet som kan komme med noen fordeler/bakdeler i praksis bruk?

 

Har jo lest tester og ser at det for mange gode annbefalinger, så trenger ikke noen link til disse. Det jeg derimot ønsker er faktiske erfaringer med kameraet.

 

Fujifilm X10 er ikke aktuelt da det blir for stort. Jeg har allerede 5D MK III og Samsung NX210 og er ute etter et regelrett "lommekamera" som omtrent glir ned i skjortelommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker nok mest på et kamera som går i skjortelommen og eller innerlommen, og så lange jeg har sett så er det ikke mange andre konkurrenter til Canon S100 i den klassen.

 

FujiFilm X10 blir for stor fysisik og koster en tusenlapp mer, så den blir ikke aktuell. Siden jeg både har 5D MK III og Samsung NX210 så er jeg dekket der.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :)

 

Det ble kjøp av S100 i dag, og i skrivende stund står det til lading :)

 

Jeg skjønner så klart jeg må skru ned forventningene mine noen hakk med tanke på det andre utstyret jeg har, men poenget er å ha et lite og lett kamera som faktisk kan tas med over alt uten at jeg må ha bærestropper og kofferter.

 

Hvis S100 lever opp til forventningene så regner jeg med at jeg selger Samsung NX210, men kjenner jeg meg rett, så beholder jeg begge :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :)

 

Det ble kjøp av S100 i dag, og i skrivende stund står det til lading :)

 

Jeg skjønner så klart jeg må skru ned forventningene mine noen hakk med tanke på det andre utstyret jeg har, men poenget er å ha et lite og lett kamera som faktisk kan tas med over alt uten at jeg må ha bærestropper og kofferter.

 

Hvis S100 lever opp til forventningene så regner jeg med at jeg selger Samsung NX210, men kjenner jeg meg rett, så beholder jeg begge :)

 

Grattis! Jeg har hatt S95 en god stund, og det er det desidert beste kompaktkameraet jeg har hatt, så jeg tviler på at du blir skuffet av S100 - dog aldri glem at det er et kompaktkamera og ingen minitvilling av 5Dmk3.

 

Og som Andreasfe sier så er det en fordel (ihvertfall for meg) at det kan bruke DPP som jeg gjør til råfilene fra speilrefleksene mine.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ikke helt enig med deg der TGB. Det beste kameraet er det man har med seg, og hvis den økte vekten bidrar til å dra uten kamera, så er det bedre med et kompaktkamera i noen tillfeller.

 

Men så klart, et kompakt vil aldri slå fullframe med god optikk, men det har jeg heller aldri forventet :)

Lenke til kommentar

Kompaktkamera kan ha sin nyttverdi, men de gangene jeg har kjøpt (skjer av og til), så blir de ikke brukt. Kvaliteten vs fullformat er alltid en stor nedtur. Ikke så ofte jeg tar bilder midt på sommeren og midt på dagen, og da har jeg kamera på mobiltelefonen som jeg faktisk foretrekker; det er for snapshot og har aldri antydet at det er til noe annet. Samt man har det alltid med.

 

Edit:

Vet jeg var veldig generell i mine formuleringer nå; selvsagt tar kompaktkamera bedre bilder enn mobiltelefonkamera. Men D800 med 50mm er da kompakt nok i min verden :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kompaktkamera kan ha sin nyttverdi, men de gangene jeg har kjøpt (skjer av og til), så blir de ikke brukt. Kvaliteten vs fullformat er alltid en stor nedtur. Ikke så ofte jeg tar bilder midt på sommeren og midt på dagen, og da har jeg kamera på mobiltelefonen som jeg faktisk foretrekker; det er for snapshot og har aldri antydet at det er til noe annet. Samt man har det alltid med.

 

Edit:

Vet jeg var veldig generell i mine formuleringer nå; selvsagt tar kompaktkamera bedre bilder enn mobiltelefonkamera. Men D800 med 50mm er da kompakt nok i min verden :)

Det er overhodet ingen tvil om at fullframe hus med tipp topp optikk knuser kompaktkameraer til 2-3.000,- og den som påstår noe annet kan jeg ikke si annet enn lyver.

 

Jeg har ikke kjøpt S100 for at dette skal konkurrere med mitt 5D MK III med masse feit L-optikk og forskjellen er såpass stor at selv mora mi ser forskjellen.

 

Det som derimot er grunnen til kjøpet er at jeg faktisk da har et kamera som jeg faktisk tar med meg. Om bildene ikke blir kanonflotte så blir det vertfall en dokumentasjon av utflukten, og det er bedre enn ikke noe bilder i det hele tatt.

 

Når man laster skjærgårdsjeepen med ØL og to tre mennesker så bruker man fort opp den lille plassen man har som er fritt for vann og hvor skal man da legge fotoutstyret sitt?

 

Joda, man kan sikkert få stappet det ned noen steder, men hva hvis hele gjengen skal ut av båten og opp på bryggedansen og ta seg litt mat og en pils? Skal jeg ta med 5D'en rundt halsen og knipse? Da blir det ikke lenger en koselig fylletur sammens med kompiser, men en dedikert fototur og det faller faktisk ikke i god smak hos alle.

 

Et lite kompaktkamera derimot er mer "godtatt" og det som i hovedsak er meningen er at jeg kan ta bilde av enkel Rolf som nettopp har dyttet pizzabiten i munnen og kompisen lenger bort som har veltet ØL'en etc. Ingen av disse bildene vil uansett blir brukt andre steder enn på facebook for morro.

 

Så man kan vel si at S100 nermest blir en god erstatning for iPhone'n og det er mer enn bra nok for meg i utgangspunktet.

 

I dag var vi på sjøen en tur (kun madammen, meg og bikkja) og det er en befrielse og kunne ta med seg S100, da det også skal tas med flytevester/frysebagg'er/mat/drikke og diverse andre ting, og da gidder jeg ikke å la fotointeressen ødelegge hele greia. Alt til sin tid, er det vel noe som heter :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de gangene jeg har slept med kompaktkamera så angrer jeg bittert på det valget til evig tid etterpå. Har stort sett 1 eller flere kamera tilgjengelig rimelig umiddelbart uansett hvor jeg er; så den biten er ikke noe problem for meg.

Lenke til kommentar

Da har vi nok rett og slett forskjellige erfaringer og litt forskjellige bruksområder :)

 

En tur på sjøen med gutta drar jeg ikke på for å ta flotte bilder, men for sammenkomsten sin skyld. Derfor så angrer jeg ikke i etterkant på at jeg la 5D'en hjemme.

 

Dessuten har jeg erfart opp til flere ganger at bilder tatt fra båt svært sjeldent blir flotte. Man mangler stort sett forgrunn og ofte blir det bare vann og fjell. Slike typer bilder JEG tar i små båter er situasjonsbilder. Bilder av folkene i båten etc. og da gjør faktisk S100 en veldig flott jobb, størrelse og pris tatt i betraktning.

 

Men vi er nok forskjellige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...