Gå til innhold

lovlig toppfart på mopeder etter alder


stich_it

Anbefalte innlegg

som tittel sier, hva er lovlig toppfart på de forskjellige mopdene etter når de ble produsert/registrert for første gang i Norge...

det var vel rundt 2000 at det ble satt 45KM/T før det var det vel 50KM/T(men når var dette) og før det 60KM/T.

 

Grunnen til at jeg lurer er faren min som sa det at når han kjørte moped(for nærmere 35 - 40 år siden) var det ingen maks toppfart.

 

et annet spørsmål blir jo om reglene om toppfart er tilbakevirkende, altså om du kan kjøpe en gammel nok moped og være unntatt hastighetsbegrensningen som gjelder på nyere mopeder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selvsagt er de selv ansvarlig for å holde max 45. Det spiller ingen rolle når mopeden er laget for hvor fort du har lov til å kjøre. Husk på at mopeden ikke nødvendigvis er laget for norske fartsgrenser, og at fartsgrensene kan være anderledes i utlandet.

 

Du har ikke lov til å kjøre i 200km/t på veien bare fordi bilen din (eller mopeden for den saks skyld) KAN kjøre så fort.

Endret av Musty
Lenke til kommentar

trådstarter tenker på toppfarten ;)

Har du en før 1996 eller noe så kan kan den komme oppi 50km/t

har du en etter 1996 så kan den ikke gå raskere en 40km/t

 

(ikke sikkert jeg har riktig da, men bare et eksempel)

Lenke til kommentar

"Moped" er definert i kjøretøyforskriften § 2-3 annet ledd:

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

 

I forskriften henvises det til den gamle kjøretøyforskriften, der kunne mopeder kjøre i 50 km/t. Hvis mopeden har fått nasjonal typegodkjennelse før 1. oktober 1996 kan den altså kjøre i 50 km/t.

 

I henhold til førerkortforskriften §§ 2-2 tredje ledd pkt 4 og 3-16 kreves det bare at mopeden er registrert som moped for å kunne kjøre den med førerkort klasse M.

 

Nye forskrifter endrer ikke kravene til kjøretøy som er førstegangsregistrert før de settes i kraft (med visse forbehold). Det virker som om slikt forbehold er tatt i ny kjøretøyforskrift, slik at det enten er dagens definisjon (45 km/t) eller 1990-1996-definisjonen (50 km/t) som gjelder for alle mopeder.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
joda, men selv om mopeden KAN gå i 50 eller 60 eller 150, så er det fremdeles ikke lov.

Hva er det du driver å diskuterer egentlig? kan ikke se at det har noe med spørsmålet mitt å gjøre.

 

Krikkert, så det er enten den nasjonale godkjenningen fra 1990 til 1996 som gjelder eller den nye/nåværende? hva med mopeder som kom før den nasjonale typegodkjenningen fra 1990?

 

har du/noen en link til de nasjonale typegodkjenningen som gjaldt før den aktuelle loven som gjelder nå. jeg finner den ikke

Lenke til kommentar
Krikkert, så det er enten den nasjonale godkjenningen fra 1990 til 1996 som gjelder eller den nye/nåværende? hva med mopeder som kom før den nasjonale typegodkjenningen fra 1990?

 

Normalt vil typegodkjenningen som ble lovlig gitt etter gjeldende forskrift fortsatt gjelde. Men ny kjøretøyforskrift virker som om den spesifiserer at bare typegodkjenning etter den selv eller 1990-forskriften skal gjelde.

 

har du/noen en link til de nasjonale typegodkjenningen som gjaldt før den aktuelle loven som gjelder nå. jeg finner den ikke

 

Nasjonal typegodkjenning er noe en forhandler søker om for sine serieproduserte kjøretøy hvis han ikke har fått EU-typegodkjenning. Statens Vegvesens side om nasjonal typegodkjenning. For å få en liste over typegodkjenninger må du nok kontakte Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...