Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå har det seg slik at amerikanere heller bruker mail funksjonen på telefonene da.. så.. da slipper de å skrive 160tegn, eller betale utrolig mye for bildemeldinger.. man kan bare legge til bilder eller andre filer på mailen.. MYE enklere.. skulle vært sånn her også

Lenke til kommentar

Jeg har en del familie i USA, og drar ca. en gang i året, så jeg får sett utviklingen til en viss grad.

Når jeg besøkte den delen av familien min i New Jersey 3-4 år siden, var sms så godt som uhørt.. Mobilen ble brukt til telefon istedenfor. Når jeg var der 2 mnd. siden sendte de sms hele tiden. Er kanskje forskjell på hvor i USA også?

Lenke til kommentar
nå har det seg slik at amerikanere heller bruker mail funksjonen på telefonene da.. så.. da slipper de å skrive 160tegn, eller betale utrolig mye for bildemeldinger.. man kan bare legge til bilder eller andre filer på mailen.. MYE enklere.. skulle vært sånn her også

Nå vet jeg ikke hvor vanlig det i USA, men jeg skulle ønske det var så vanlig i Norge å sende epost mellom mobiler at folk flest viste hvordan man mottar eposter på mobilen. Og ikke minst at alle telefoner støtter og settes opp av operatøren med epost.

Lenke til kommentar

Noe av årsaken ligger nok i at det også er kostnader ved å motta SMS med en rekke abonnement. Derav blir det feil å sende folk SMS i tide og utide. Såvidt jeg har forstått det, er det også de som velger å ikke ha SMS-støtte på abonnementet sitt nettopp pga dette.

Lenke til kommentar

Så en dokumentar på Discovery om mobiler. USA var faktisk mye tregere til å bygge ut ett fungerende mobilnett i begynnelsen også. Grunnen var rett og slett at staten ikke eide noe telefonselskap slik som de aller fleste land har hatt i Europa. Da GSM dukket opp var Europa en av de første som la merke til at det kunne sendes små mld i nettet istede for å ringe...

Epost er i dag også biligere å sende enn sms. Og man kan sende med hele 10mb vedlegg istede for 300kb som en mms kan få igjenom

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Kunne hvertfall sende masse sms før, uten å bli trukket et eneste øre :) Før Telenor selvfølgelig så sjangsen til å ta seg betalt. Husker jeg å en kompis, sendte mest mulig sms de siste månedene det var gratis.

 

At de bruker lite sms i usa hørte jeg faktisk for lenge siden, rart situasjonen er tilnærmet uforandret. Men det har vel med hvor i landet du er. Tror mail på mobilen har tatt over der borte

Lenke til kommentar
Er det fortsatt glad i disse telefonsvarerne sine, eller er det bare en film-/tv-seriefenomen?

 

De bruker de svarene aktivt i USA ja, og det er i grunn genialt.. på en slapp måte.. De sitter bare og ser på TV eller spiser middag også ringer telefonen også hører de på svareren med engang hvem det er også vist det er noen de vil snakke med eller noe viktig så går de og tar telefonen og vist ikke så lar de bare beskjeden ligge på svareren..

 

Håper Email blir mye mer populært i norge også, så vi kan roe ned bruken av sms.. blir fort noen lapper dyrere telefonregning med aktivt sms sending.. Jeg er veldig mye av min tid innenfor Wlan område så jeg bruker Msn veldig mye, og det hjelper en god del på regningen.. hadde email blitt mer populært hadde det blitt enda bedre..

Lenke til kommentar

hmmmm.....jeg har bodd i USA i 10 aar naa og jobber i mobilindustrien i vel over 5 aar naa og kjenner meg ikke igjen i denne artikkelen.

 

Da jeg kom til USA i 1998 var ikke SMS tilgjengelig for folk flest. Men idag sender snitt amerikaneren en god del meldinger per dag. Spesielt tenaaringer....de lever i SMS verdenen.

 

Skulle gjerne ha sett NYT artikkelen dere referete. Hvis du snakker om SMS utenfor metro-byene, saa sure....det kan jeg tro, men de aller fleste amerikanerne bor i storbyer og her er SMS mer vanlig enn en telefonsamtale blant unge amerikanere.

Lenke til kommentar

epost før blackberry var nok ikke særlig pop. men med blackberry så fikk en gjerne ferdig oppsett...

 

og om jeg husker rett så var den store greia med iphone ved orginal lansering, visuell "voicemail". altså at telefonen kunne vise en liste over meldinger på at&t sin svarer, og du kunne velge via skjermen hvilken du ønsket å høre på.

 

telenor dreiv jo i lengre tid å slengte ett svarer-nummer etter alle som tegnet abonnement, noe som ikke akkurat hjalp på antallet mobilnummer i bruk. i dag har dem vel ett nummer for alle, og ser på hvilken telefon som ringer inn for å finne ut hvilke meldinger som skal spilles av. ikke at jeg noen gang har brukt det, er vel det første jeg skrudde av. og om jeg går meg på en slik så legger jeg på og sender en sms i stedet.

 

push to talk er vel også ganske aktivt brukt i usa?

 

nei jeg tror usa er der dem er fordi dem har en ryggmargsrefleks mot offentlig innblanding i konkurransen. kapitalisme på høygir...

Lenke til kommentar
Amerikanere flest har aldri sendt en eneste SMS.

 

 

 

Les mer

 

Saken er jo den at amerikanere foretrekker e-post og lynmeldinger. Internett har helt annen betydning for telefoner der borte.

 

Nå gjør de det ja. Men vi har sendt sms i 15+ år nå, mens de ikke har sendt sms pga av gamle systemer og utdaterte mobiler, men sender epost nå først, da det er mulig fra mobilen.

 

Grunnen er vel at det er gammeldags og treigt land. Europere var vel tilsvarende 10-15 år raskere med å ta bankkort i bruk for fullt.... Jeg bodde der i 1997, da var det sjekkhefte som rådet, mens sjekkhefte samtidig var borte som betalingsmiddel i Norge.

 

Amerikanerne har sakket veldig akterut de siste 10-20 årene imho.....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...