Gå til innhold

Opensuse i oppdatert utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Mitt aller første møte med Linux, var en tidligere versjon av Open Suse, hvilket gjorde meg positivt overrasket over hvor brukervennlig den var og ikke minst oppdaget den alle driverene til test-pcn. Så denne ser jeg fram til å prøve.

Lenke til kommentar

Har dessverre litt mye å gjøre om dagen, men tenkte å få testet OpenSuse 11.0 så fort som mulig. En av svakhetene i tidligere versjoner er at pakkesystemet har vært treigt, slik at både innstallasjon og oppdateringer kunne ta knekken særlig på eldre PCer. Men dette skal visst være kraftig forbedret i versjon 11.0 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Har dessverre litt mye å gjøre om dagen, men tenkte å få testet OpenSuse 11.0 så fort som mulig. En av svakhetene i tidligere versjoner er at pakkesystemet har vært treigt, slik at både innstallasjon og oppdateringer kunne ta knekken særlig på eldre PCer. Men dette skal visst være kraftig forbedret i versjon 11.0 :)
Pakkesystemet er veldig raskt! Eg synast det er raskare enn Fedora sin. Det er ikkje like rask som Ubuntu sin, men forskjellen er ikkje så stor. Test sjølv :D
Lenke til kommentar

Kjører OpenSuse 11 med KDE 4.0.82.X (4.1beta) og er svært fornøyd så langt. Oppdaterer man fra KDE med siste utviklerversjon som jeg har gjort, mener jeg at man godt kan bruke 4.1beta som "hovedOS". Kan dog bare snakke utifra mitt bruk - og generelt er det vel ikke om å gjøre å bruke Beta....

 

Kicker har blitt forbedret, men det gjenstår litt før den er helt 100%, og Kontact-suiten henger ikke helt sammen enda, men det kommer. Dersom man velger å kjøre utviklerversjonen av KDE er det greit å være oppmerksom på at det kan føre til kompatiblitets/installasjonsproblemer for enkelte pakker som henger etter i versjon. Noe stort problem er det ikke for meg ihvertfall.

 

Det er etter min oppfatning litt tidlig å publisere en test OpenSuse 11 KDE utover førsteinntrykk, Tror den bør få noen uker på seg først. Men det gjelder alle distroer.... Når det gjelder Gnomeversjonen er det etter min oppfatning fordelaktig å bruke Qt-versjonen av Yast - synes fortsatt den er vesentlig bedre enn Gnomeversjonen. det kan man gjøre noe med om man har KDE-yast installert.

 

Gå inn som Root og kjør kommandoen:

yast2 --qt

Sjekk forøvrig ut Zypper: http://en.opensuse.org/Zypper/Usage

 

Firefox 3 var ute i repo på samme tid som den ble sluppet offisielt og KDE 4.1beta har også vært tilgjengelig siden dag 1 i repo. De er bare ikke med på Isoen. Compiz fungerer med KDE 4.1, og Nvidia driver er tilgjengelig hvertfall.

 

Det sies at OpenSuse har valgt å kjøre "renere pakker" i den forstand at de i størst mulig grad vil levere fixes til utviklerne av f.eks Gnome og Amarok for implementering fremfor å implementere selv. Dette er en meget god tankegang - OpenSSL tabben for Debian ville ha vært unngått om alle gjorde det på denne måten.

 

Dersom en ikke har prinsippielle/politiske innvendinger i forhold til Novell/Suse og Microsoftavtalen som Novell gjorde, er OpenSuse 11 etter min oppfatning en distro som kan anbefales. Dersom man ikke har brukt OpenSuse / KDE 4.1beta før krever den litt tilvenning når det gjelder administrasjon og tilpassing av Desktop. Men om man bruker litt til på å forstå løsningene synes ihvertfall jeg at det ser bra ut så langt. Selv skifter jeg fra Ubuntu.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

openSUSE lastes ned nå :)

 

Noen som vet om LiveCD'en har aktivert Compiz som default? (Med nVidia hardware)

Kan ikke huske det fra en Live-CD jeg prøvde fra en tidligere beta, om du vil ha Compiz aktivert som default og nVidia driveresatt opp for deg i Live-CD kan Mandriva være en grei distro å leke med ... eneste jeg kommer på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Det er etter min oppfatning litt tidlig å publisere en test OpenSuse 11 KDE utover førsteinntrykk, Tror den bør få noen uker på seg først. Men det gjelder alle distroer.... Når det gjelder Gnomeversjonen er det etter min oppfatning fordelaktig å bruke Qt-versjonen av Yast - synes fortsatt den er vesentlig bedre enn Gnomeversjonen. det kan man gjøre noe med om man har KDE-yast installert.

 

Vil nok ta et par uker, da jeg har fortsatt til gode å ta en titt på Fedora og Linux Mint.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at OpenSUSE 11.0 m/ KDE4 er en særdeles harmonisk og behagelig opplevelse. Alt ser veldig smakfullt ut og er veldig godt sammenskrudd. Helt klart en veldig god implementasjon av KDE4! :D

Den justerte til og med oppløsningen på nVidia-kortet mitt (GeForce4 MX) automatisk. Ingen synlig installasjon av ufrie drivere eller noe som helst sånn. Hele bootingen, Live-CD'en og installasjonen gikk i 1280x1024 fra første stund.

 

Jeg begynner rett og slett å like KDE.

 

Det eneste minuset er et partisjonsverktøyet under installasjonen er splitter pine gal. Den ville formatere mediapartisjonen min (150 GB med shit) og montere den som /home. Heldigvis la jeg merke til det før det var for seint.

Lenke til kommentar

Er tilbøyelig til å være enig med deg når det gjelder formatering. Jeg bruker dog ikke Ubuntu's når jeg installerer Ubuntu heller, men går inn i Menyen og finner frem Gparted istedet. Lager et upartisjonert område som jeg senere velger under installasjonen.

 

Formateringsverktøyet i OpenSuse (fullversjonen) er bra og gir god kontroll det, men det krever litt mer av brukeren enn Gparted gjør. Så jeg forsøker å ha tungen beint i munnen når jeg bruker det. :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

KDE 4.1 RC ble sluppet i går og med dette er det i all hovedsak bare bugfixing som gjenstår før KDE 4.1 slippes om 14 dager. Versjonsnr på pakkene i OpenSuse 11 KDE 4.1 er 4.0.98.X og finnes i KDE factory repo.

 

Min erfaring så langt er at jeg har blitt kvitt problemer jeg hadde med Compiz og Emerald (men jeg synes Oxygen er såpass bra at jeg ser ikke det store behovet for Emerald). Systray og paneler fungerer nå bra. Plasmatemaene som hadde en tendens til å resette seg - innstillingen blir nå værende.

 

Erfaringen min er at KDE 4.1 RC virker å være stabilt nok for produksjonssystemer og jeg har derfor sjaltet ut Ubuntu helt.

 

Network Manager 0.7 ser fortsatt ut til å ha problemer med HSDPA slik at Firefox starter i Offline mode. Problemer med dette kan løses gjennom tillegg til Mozilla (Ikon på verktøylinjen). https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3751

Trolig relaterer dette problemet seg til UMTSmon. Ubuntu 8.04 oppfører seg forøvrig på samme måte.

 

Hvorvidt man liker KDE 4 eller ei er en smakssak - min oppfatning er at KDE 4.1 har blitt svært bra og har stort potensiale i forhold til KDE 3.5.X, Gnome, XP og Vista. Dog bør man bruke litt tid for å sette seg inn i det før man feller en positiv eller negativ dom.

 

Kontact (Mail, RSS osv) er kanskje den applikasjonen jeg er mest fornøyd med. For den som bruker Intelbasert Laptop er PowerTop et lettvint og kjekt konsollverktøy for å rasjonalisere strømforbruk, og ved å følge anbefalingene kan man spare endel watt.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...