Gå til innhold

Èn av tre taster bak rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hårreisende tall, både for amerikanere og Nordmenn. Uoppmerksomhet er en viktig faktor som fører til ulykker. Kjører man raskere enn tillatt og kjøreforholdene tilsier er det mindre uoppmerksomhet som skal til før det går riktig galt. Drikker man alkohol eller er søvning så blir man mer uoppmerksom og får tregere reaksjon. Tasting gjør en både mer uoppmerksom og gir tregere reaksjon fordi man må flytte blikket. På tiden man flytter blikket i 80km/t har man kjørt ca 10 meter.

 

I fjor var det 8182 registrerte ulykker med personskader eller døde. I disse ulykkene ble 12058 skadde og 233 drept. Kilde.

 

I USA er tallene enda verre. Blant unge sjåfører både leser og skriver hele 37 prosent tekstmeldinger mens de er på veien, ifølge forsikringsselskapet Nationwide. Mye av årsaken til dette kan være at amerikanerne får sertifikat for bil i en alder av 16 år.

Amerkianere taster vel langt mindre enn oss Europeere så jeg tror ikke det er hovedforklaringen. Jeg tror hovedforklaringen er at de gir generelt ennå mer blaffen enn oss.

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt ikke ulovlig å skrive tekstmeldinger når man kjører bil?

Det er jo dette som trekker oppmerksomheten av veien.

 

Jeg kan sende en del tekstmeldinger når jeg kjører bil, når veien og trafikken er riktig.

Men å snakke i telefonen, håndfri eller ikke, synes jeg er mye mer betryggende.

De gangene man trenger begge hendene, så er det enklere å kaste ifra seg telefonen, enn om man ikke ser det i det heletatt.

Lenke til kommentar
Nå er det vel strengt tatt ikke ulovlig å skrive tekstmeldinger når man kjører bil?

Det er jo dette som trekker oppmerksomheten av veien.

 

Jeg kan sende en del tekstmeldinger når jeg kjører bil, når veien og trafikken er riktig.

Men å snakke i telefonen, håndfri eller ikke, synes jeg er mye mer betryggende.

De gangene man trenger begge hendene, så er det enklere å kaste ifra seg telefonen, enn om man ikke ser det i det heletatt.

Hvordan lovligheten er vet jeg ikke, men jeg vet at i en ulykke på verdal på e6. Så kjørte en bil i en annen, da hadde den mannen i den bakerste bilen sendt mld, og traff bilen som skulle krysse veien i god fart. Heldigvis ble ingen alvorlig skadd, men mannen ble fratatt førerkortet og fikk en klekkelig bot, samt saksomkostninger etc...

Lenke til kommentar

Når jeg kjører bil så ringer jeg som regel ingen, har heller ikke behov for å sende meldinger. Skal noen absolutt ha tak i meg ringer dem som regel opp igjen. Men det hender i ny og ne at jeg svarer eller ringer mens jeg kjører.

At det forutsaker mange av ulykkene på veien kan godt hende, men så lenge jeg ikke har forutsaket noe så inngår jeg ikke i skadestatistikken. Så jeg er vel fritatt da :roll:

Lenke til kommentar

Hille: Det er det de tenker de som kjører 160 i 80 sona også, de som kjører i fylla :p

Men en vakker dag så kan du være med i statestikken over antall drepte i trafikken som ringte i telefonen :p

men viss jeg tar den og sier er der straks er jo ikke det like farlig som om man forteller hele livshistoria, samme med tekstmld at man skriver ok, og ikke skal skrive en roman på mld :p

men jeg skal innrømme at jeg her en dag kjørte 110-120 med en politibil forran som ikke brukte blålys som kjørte fra meg O.o

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Er det virkelig så stor uvitenhet rundt lovligheten av tekstmelding i bil?

 

Veitrafikkloven § 23b

 

Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn.

 

Fastsatt av Samferdselsdepartementet 17. desember 1999 med hjemmel i vegtrafikkloven 18. juni 1965 nr. 4 § 23b.

 

§ 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

 

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.

 

§ 2. Definisjoner

 

I denne forskrift forstås med:

a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse.

c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.

 

Forskriften trer i kraft 15. mars 2000.

Lenke til kommentar
Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen.

Så hvis man har mobiltelefonen i en holder, så kan man skrive meldinger?

Vanskelig å skrive melding når den står i en holder, men likevel.

Lenke til kommentar

Uansett så er det 2 plasser jeg trives og slapper av veldig =)

Det ene er på flyet og det andre bak rattet på en bil... å legge igjen telefonen borte er også fryd og gammen, hater den til tider :p

 

 

litt utenfor topic:

Satte foresten å leste på vgnett i gårkveld og ble veldig provosert av en fyr som mente foreldre måtte punge ut for at ungdom skulle kjøpe seg dyrere biler. For 10.000krs bilene var farlige. Nå har jeg en her på jobb som lager en database for ulykkesrapporter. Her kommer det frem at ungdommer med biler i høy prisklasse og av nyere modell er mye oftere innblanet i ulykker med alvorlige skadde og drepte i trafikken. Og veldig skjeldent kommer det fram en slik eldre bil... så er litt morsomt når han apåte hadde med noe greier angående ulykken i helga der det var en ganske så ny bil som ble kjørt...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Personlig så har jeg aldri skrevet meldinger mens jeg kjører bil, men har skjedd et par ganger at jeg har ringt i mobilen :blush:

 

 

Men etter hva VikinGz sier om ulykker med billige og dyre biler burde jeg være ganske trygg ettersom jeg kjører rundt i en av de billigere bilene.

Lenke til kommentar
Personlig så har jeg aldri skrevet meldinger mens jeg kjører bil, men har skjedd et par ganger at jeg har ringt i mobilen :blush:

 

 

Men etter hva VikinGz sier om ulykker med billige og dyre biler burde jeg være ganske trygg ettersom jeg kjører rundt i en av de billigere bilene.

tror det har noe med holdningen av føreren av eldre biler?

tviler sterkt på at bilen er mer sikker...

skulle vært en grense for biler slik som ved motorsykler. f.eks alle under 25år må ha en sperre som gjør at du max får f.eks 80hestekrefter eller noe slikt :p

har selv 114 slitne hester og bilen min føler jeg er litt skummel når den nærmer seg 100, for da rister det i alt :p hehe... bra den skal skrotes snart =P

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen.
Så hvis man har mobiltelefonen i en holder, så kan man skrive meldinger? Vanskelig å skrive melding når den står i en holder, men likevel.

I følge den paragrafen kan det se sånn ut, men så knotete og forstyrrende oppførsel kan nok rammes av andre paragrafer i veitrafikkloven. Paragrafer som omfatter uvettig kjøring.

Lenke til kommentar
Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen.
Så hvis man har mobiltelefonen i en holder, så kan man skrive meldinger? Vanskelig å skrive melding når den står i en holder, men likevel.

I følge den paragrafen kan det se sånn ut, men så knotete og forstyrrende oppførsel kan nok rammes av andre paragrafer i veitrafikkloven. Paragrafer som omfatter uvettig kjøring.

Er vel en relativ enkel sak å bruke "aktsomhetsparagrafen" (§3 i vegtrafikkloven) for evt. å dømme vedkommende her. Driver man og taster meldinger på telefonen sin er man helt klart ikke aktpågivende i trafikken.

Lenke til kommentar
Forårsaker du en ulykke pga at du skriver meldinger mens du kjører, bør du bli siktet for uaktsomt drapsforsøk, det mener jeg seriøst.

Det vil nok retten også mene. Det skulle da bare mangle. Hvis ikke det er uaktsomt drapsforsøk, hva er det da?

 

Men så blir det mye prat om lov/ikke lov her. Husk at det ikke er for lovens skyld og oppdagelsesfaren man lar være å melde når man kjører. Det er fordi man ikke vil risikere hverken eget eller andres liv og helse. Loven og kontrollene er bare et hjelpemiddel for å få folk til å tenke seg bedre om (forebyggende) og for å yte en smule rettferdighet til ofre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...