Gå til innhold

Mobilen erstatter lommeboken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- I dag kan vi glemme Visakortet når vi skal handle...

- I fremtiden kan vi både glemme Mobiltelefonen, OG passe på at "Visakortet" har nok strøm til en handletur...

 

Håper dette blir en virkelighet, for det hadde vært praktisk, vertfall som en reserveløsning...

 

Men jeg kan ikke nekte for at det høres ut som en flopp, akkurat som Telenor sin mobil-lommebok løsning i starten på 2000 hvor den eneste tjenesten de hadde var å handle brus på en brusautomat i Oslo...

Dumme meg satte opp mobilen til tjenesten å eneste jeg fikk gjort var å bestille 3 forskjellige DVD-er på postordre og blad abonnement...

De klarte forøvrig ikke å levere varene heller, bestilte 6mnd med PlayStation magasinet, men fikk kun et blad det etter jeg ringte å etterlyste...

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det har NFC, på samme måte som RFID, både en aktiv og en passiv modus. I passiv modus danner leseren et elektromagnetisk felt som gir NFC-brikken akurat nok strøm til å sende et signal tilbake, mens i aktiv modus genererer brikken et eget elektromagnetisk felt i tilleg, ved bruk av en intern strømkilde. Det jeg lurer på er om det er mulig å bruke denne tjenesten til de formål som er beskrevet i artikkelen, utelukkende fra passiv modus? Og brukes mobiltelefonens hovedbatteri som strømkilde for NFC-brikken i aktiv modus, eller har den en egen strømkilde eksempelvis i form at et lite batteri? For hvis man må være avhengig av mobilbatteriet for å bruke disse tjenestene ser jeg på det som totalt bortkastet å spekulere i om dette noen gang vil ta over for tradisjonelle magnetkort. Hva sier du, Simen1?

Lenke til kommentar

Først må de fjerne gebyrer så folk blir vante med å betale med kort. Folk i Norge foretrekker jo fortsatt å betale med kontanter av ulike grunner. Vil tro det er fordi det føles sikkert å ha noen penger på innerlomma, og at frykten for uskrevne gebyrer plutselig skal knalle til.

 

Forøvrig bruker jeg kortet til nesten alt, og jeg ser ikke helt noen fortjeneste i å dra fram mobilen istedet:

"- Tenk deg det å betale med mobiltelefonen..."

Jeg har ikke noe behov for å betale med mobiltelefonen, dette blir bare teit.

 

Dessuten, hvordan skal de kunne identifisere at meg er meg? Brukes det fortsatt pinkode, så vil jo hele greia ta like lang tid... Og om ikke, så vil det være usikkert, tilfelle man mister den.

 

Dessuten, man må jo ha med bilde som identifiserer at meg er meg. Feks om man skal inn et sted og man ser ut som en fjortis.

 

Edit: Jeg savner som andre i denne tråden å slippe å dele opp penger i mindre, for å kunne handle åpen automat, eller ta ut 13 kr ekstra for å betale en automat for klisserier.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar

Et bankkort er jo også mye mer solid enn en aktiv RFID/NFC-brikke. Mister du bankkortet i fuktighet tørker du bare av det og legger det tilbake i kortholder/lommebok. Mobilen derimot tåler ikke allverden og selv om ikke brikken i seg selv blir ødelagt av fuktighet vil alt som kan ta knekken på selve telefonen føre til at man blir uten betalingsmulighet inntill man får en ny telefon. Vi skifter jo telefon stadig oftere, men bankkortet varer jo 4 (?) år om gangen før det må fornyes.

 

Hva skjer når av en eller annen grunn mobil nettet er nede. Jeg ser for meg at alle som vil bruke mobilen til å betale roper høyt og får ikke kjøpt noe som helst.
Jeg trodde dette fungerte uavhengig av mobilnett. (?)
Lenke til kommentar

må vel ha noe kontakt med banken.

 

Sundt å være skeptisk, men bør tenke på hvordan man kan få det til å fungere, ikke bare hva som kan gå feil.

 

Jeg syns det er på tide at mobilen kan betale alt. Og hvorfor kan du ikke kjøpe bil og alt mulig med mobilen? Jeg syns jo mindre du slipper å drasse på jo bedre er det.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
På tide at det kommer hit når de har hatt det i Japan i så mange år. Men mest praktisk synes jeg det ville vært å implementere en liten, simpel mikrobrikke (på rundt 1 mm^2) under huden på hånden, men det ligger nok 10 år fram i tid.

 

Snart så får vi betalingsbrikka som en sprøyte i armen, rett i blodet. :D

Lenke til kommentar

nå er det fortsatt ikke mulig å betale med visa på bussen eller i brusautomater. hvordan skal dette systemet forandre det?

 

må bussen ha satelitt/3g-forbindelse eller er det ingen sjekking opp mot et register i det hele tatt? syns visa-kort er geniale og synd at de ikke virker overalt. bilde og legitimasjon inkludert, og virker stort sett i hele verden.

Lenke til kommentar

Hva med oss som synes mobiltelefonen er et ubekvemt og påtrengende verktøy, som ikke gir oss fred og gir oss hjerteinfarkt hver gang den durer i vei? Må vi tilpasse oss?

Må vi finne fram mobilen ved hver eneste anledning?

Hva med eldre som har plassert mobilen langt nedi sekken, da de må bruke briller for å kunne lese den lille teksten? Må de også tilpasse seg?

 

Han fyren som blir intervjuet snakker om en universell utforming. Men så lenge de benytter mobilen, er det brukeren som må tilpasse seg, og ikke tjenesten. Greit nok, folk flest har mobiltelefon, men det finnes utallige måter å bruke den på.

 

Det blir litt som mp3spillern og mobiltelefonen. Jeg liker å ha de adskilt. Samme gjelder med lommeboka.

Lenke til kommentar

Mobil som betaling er i mine øyne i utganspunktet ingen god ide, men de illustrerer vel at vanlige bankkort er for lite felksible, de er primitive, og man "må" ha mange av de, og de kan ikek brukes overalt. I tilegg mangler man "småpengekort" som kan overføre mellom hverandre til privatbruk, og som er anonyme(?). (om det skal finnes anonyme penger lenger er forøvrig et av de aller mest interessante problemstillingene for fremtidige betalingsmidler)

 

AtW

Lenke til kommentar

Som alle betalingstjenester så er de kun bra hvis de fungerer overalt. For øyeblikket er det stort sett kun kontanter som fungerer overalt, og bankkort som en god nummer 2. Selv bruker jeg bare kort og bærer svært sjeldent noen kontanter. Hvis jeg kunne betale med mobilen i stedet så hadde det vært greit nok... men bare hvis det tilbys alle steder hvor det nå er en kortterminal.

 

Og grunnen til det? Jo, da blir det bare enda en måte å betale på og ikke DEN måten å betale på. I samme slengen kan de kutte ut alle former for rabattkort, idkort og bonus-stempel-kort... alt tullet som fyller opp en lommebok i dag (for de som gidder). Selv har jeg kuttet ned til det minimale og bærer bare noen få kort i lommeboken. Hadde jeg fått de inn i mobilen så hadde jeg sluttet å bære lommebok også... så det er jo en bra ting. Men som sagt, funker kun hvis det fungerer som betaling overalt...

Lenke til kommentar
Som alle betalingstjenester så er de kun bra hvis de fungerer overalt. For øyeblikket er det stort sett kun kontanter som fungerer overalt, og bankkort som en god nummer 2. Selv bruker jeg bare kort og bærer svært sjeldent noen kontanter. Hvis jeg kunne betale med mobilen i stedet så hadde det vært greit nok... men bare hvis det tilbys alle steder hvor det nå er en kortterminal.

 

Og grunnen til det? Jo, da blir det bare enda en måte å betale på og ikke DEN måten å betale på. I samme slengen kan de kutte ut alle former for rabattkort, idkort og bonus-stempel-kort... alt tullet som fyller opp en lommebok i dag (for de som gidder). Selv har jeg kuttet ned til det minimale og bærer bare noen få kort i lommeboken. Hadde jeg fått de inn i mobilen så hadde jeg sluttet å bære lommebok også... så det er jo en bra ting. Men som sagt, funker kun hvis det fungerer som betaling overalt...

 

Og det vil det nok ikkje gjøre. Vi er egentlig ganske bortskjemte her i Norge når det bl.a gjelder betalinger med kort. (Visa/master/AE etc etc)

Stort sett kan ein bruke kort over alt, og itillegg kan ein bruke kredittkort også.

Ta ein tur ut i verden så ser ein plutselig at det er meir hard cash som gjelder.

Taxi tur i Nederland, til 10€, kom plutselig på 50€ grunnet kø i minibank for å få tatt ut kontanter. (minibank på Schipol blei flittig brukt nesten gang..)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...