Gå til innhold

Guide: Mastiff lager HDPC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mastiff, du er min helt :)

 

Denne uka var et ork uten sidestykke, men når denne fredagsartikkelen møter meg hjemme, kan jeg ikke gjøre annet enn å sprette ei pils og mekke PC. Utrolig digg med artiklene dine, de øker bestandig min livskvalitet :) (til og med når jeg ikke skjønner helt hva du driver med :)).

 

Tips til HW-nettverket: kanskje vi skal gi Mastiff superhelt-status? Tittel på forum? Stuntreporter i superhelt-drakt? (med ukjent identitet selvfølgelig) :) verdt å spinne videre på!

Lenke til kommentar

"Grunnen til at jeg i det hele tatt velger å bruke Vista, er grunnleggende for hele prosjektet: best mulig bildekvalitet. I XP kjører HD-avspillingsprogrammet med videooverlegg, som er en eldgammel teknologi, mens i Vista brukes det som kalles EVR, eller Enhanced Video Renderer. Den er et olympisk stavsprang opp og fram i forhold til overlegg, og den er også (iallfall på min analoge trerørsprosjektør, og etter det jeg har hørt av mange andre også på deres flatskjermer) et brukbart høydehopp i et vellykket kretsmesterskap opp og fram i forhold til VMR9, Video Mixing Renderer 9, som dukket opp i XP, med DirectX 9. "

 

 

"Nei da, EVR virker ikke på DVD-er i XP. Men det gjør ikke så mye når vi har en kjekk, liten videorenderer som heter Haali. Den er fullt på høyde med EVR, så dermed er det ikke noe som står i veien for å bruke XP."

 

Jeg henger ikke helt med på akkurat dette, så jeg har noen spørsmål

 

For å spille HD-DVD må du bruke et av noen få spesifiske programmer, i dette tilfellet formodentlig powerDVD, i XP kjører powerDVD med video overlay, som gir dårligere kvalitet enn EVR, mens Video Mixing Renderer 9 ligger midt i mellom? Men Video Mixing Rendrer 9 benytte sikke når man spiller av HD i XP?

 

Mens EVR fortsatt ikke er tilgjengelig i XP når man spiller dvd (eller andre mediafiler), der bruker man Haali til å rendre video. Som er ca like god som EVR. Har jeg oppfattet alt riktig? Betyr det feks at om man hadde et program som spillte HD og brukte Haali som rendrer så kunne man kjørt HD i "vista-kvalitet" på XP? Og hva gjør at man ikke kan bruke en dekoder-pakke tilsvarende som for DVD for å brke andre programmer til å spille av HD?

 

AtW

Lenke til kommentar

Takker og bukker, mine herrer! :D

 

ATWindsor, det stemmer stort sett. Problemet med dekoderpakken og andre programmer er at du da beveger deg inn i Ferrari-territorium, for det er ikke lagd noe SDK for Blu-Ray eller HD-DVD, så man må til med muxing, ripping eller i det aller minste å trekke filer fra platen og over til medieprogrammet, noe som gjør at man mister menyer, en god del alternativer og så videre. Ideelt sett ville jeg spilt Blu-ray og HD-DVD i Zoom Player, som jeg gjør med DVD-er. Men foreløpig er nok det bare en drøm. På det området leder Per Ulv! :(

Lenke til kommentar
hvordan foregaar skiftingen mellom os'ene? Maa mann starte maskina paa nytt om man har sett en dvd for saa aa ville se en hd-dvd?

Går vel klart fram i artikkelen det også...

;)

 

siden jeg ikke gidder å bruke 15 min på lese pp kan noen bruke 20 sek på å svare på spørsmålet mitt? Og ja Mestiff du trenger ikke kommentere dette som du skrev i begynnelsen sånn ca der jeg fånt ut at dette gadd jeg ikke lese gjennom...

Lenke til kommentar

Trippelboot bare for å spille av video er vel litt ekstremt, det å skrive en så lang artikkel om installering av os er også i høyeste grad ekstremt.

 

Mastiff elsker jo å drive med slikt, men jeg lurer litt på hvor mye det er å hente på prossessering av hd materiale? DVD ser jeg klart at det er mye å hente på. Derimot synes jeg HD materiale i god kvalitet ser feiende flott ut på flatskjermen uten så mye fix-fax. det er muligens anderledes for Mastiff som sitter på en god gammel analog LD projektor?

 

Jeg er lat av natur og vil ha et oppsett som er enklest mulig å administrere, sliter litt med å finne en god og enkel måte å administrere "filmarkivet" på serveren på. Spent hva Mastiff har pønsket ut der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...