Gå til innhold

Guide: Mastiff lager HDPC - del 2


Anbefalte innlegg

Kan noen sponse Hunden med noe annet enn pils de neste rundene? Dette er så overskrevet og tungt fordøyelig att det er mer en tulleblogg enn en artikkel.

 

Det holder ikke å fraskrive seg PPP (pisspreikprosent) om det skal havne på forsiden av en nogenlunde seriøs side. Det er så lite fornuftig informasjon å spore (eller som mastiff ville sagt, spore, sporhund, lukte lukter vond hund!!!)

 

Begynner forrige settning på nytt, dette er ett foruminnlegg, ikke ett av mastiffs forsideartikler. Lite fornuftig informasjon = Mastiff. Jeg er ikke i det hele tatt intressert i å lese gjennom den mengden med svada som Mastiff har skrevet. Det er en håpløs redaksjonell avgjørelse å la dette slippe gjennom.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GEEK!!! :green: <---------- Dette er selvfølgelig positivt ment!

 

Noen av sidene er bare skumlest foreløpig, men liker å lese det du skriver - og måten du skriver det på.

 

Jeg kommer ALDRI til å være enig i at en "stue PC" og en HTPC er så forskjellige - eller forskjellige i det hele tatt. (Din innføring av begrepet HDPC virker derimot å løse denne "konflikten" - selv om de fleste HTPC-er spiller av 1080p - til og med 1080i - uten problemer). Grunnen til dette er et an HTPC virker til å være det samme som en stue PC/mediesenter PC/???/??? i alle andre land - da nekter jeg å la noen "bedrevitere" (n.o.) lage en internasjonal forvirring fordi de mener de har rett :D.

 

 

Gleder meg til videre lesning!

Lenke til kommentar
Kan noen sponse Hunden med noe annet enn pils de neste rundene? Dette er så overskrevet og tungt fordøyelig att det er mer en tulleblogg enn en artikkel.

 

Det holder ikke å fraskrive seg PPP (pisspreikprosent) om det skal havne på forsiden av en nogenlunde seriøs side. Det er så lite fornuftig informasjon å spore (eller som mastiff ville sagt, spore, sporhund, lukte lukter vond hund!!!)

 

Begynner forrige settning på nytt, dette er ett foruminnlegg, ikke ett av mastiffs forsideartikler. Lite fornuftig informasjon = Mastiff. Jeg er ikke i det hele tatt intressert i å lese gjennom den mengden med svada som Mastiff har skrevet. Det er en håpløs redaksjonell avgjørelse å la dette slippe gjennom.......

Da vet jeg om enkelte HW artikkelforfatter(e) (vel, en) som kan oppsummere alt om HTPC i en "guide" bestående a fire halve sider med "klipp, oversett og lim" arbeid fra diverse sider.

 

Måten mastiff skriver på er kontroversiell men innholdet/kvaliteten kan man vel ikke klage på. Jeg er likevel enig med at mye av det som skrives på HW.no er av svært tvilsom kvalitet. Jeg er bare sterkt uenig i valget av forfatter du angriper.

Lenke til kommentar

Flott guide :thumbup:

 

En liten ting bare. Hvorfor to ganger Vista? Hvorfor bruker du ikke bare AnyDVD på de nye HD-platene som tvinger deg til å ha den aller nyeste avspillerprogramvaren, slik at du kan spille det av på den gamle versjonen som støtter avspilling fra HDD? Du må jo bruke AnyDVD eller tilsvarende får å rippe inn HD-plater uansett.

Håper jeg ikke avslører mine manglende kunskaper rundt emnet nå

 

Tusen takk uansett for at du tar deg bryet med å dele dine kunskaper med oss dødelige. Denne og tilsvarende guider er en ypperlig kilde til info for oss som ønsker å lære om emnet.

 

Du bygger jo også opp forventningen til del 3 når du lover både overklokking og avspillerprogramvare (Zoom Player?, FFDshow?, Girder?) :w00t:

Endret av 74869340
Lenke til kommentar

Disse artiklene er 5 prosent informasjon og 95 prosent pissprat. Beklager, men det må sies. HTPC-prosjektet tok minst ett helt år å fullføre i 11 deler eller deromkring, denne gang er det bygging av HDPC som det skal lides gjennom. Det ser imidlertid ut til at vi kan bli ferdige før høsten, hvilket er positivt - relativt sett.

 

Dette er ment ment som konstruktiv kritikk, jeg synes ideen om å bygge HDPC og formidle dette er helt glimrende. Nettopp derfor er gjennomføringen så deprimerende med det platte språket/humoren (langt under pari selv for oss nerder) og medfølgende ordgyteri og altfor mange artikler i serien.

 

Og det hjelper vel ikke så mye å begynne artikelen med å proklamere at kritikk ikke tas imot.

Lenke til kommentar
Disse artiklene er 5 prosent informasjon og 95 prosent pissprat. Beklager, men det må sies. HTPC-prosjektet tok minst ett helt år å fullføre i 11 deler eller deromkring, denne gang er det bygging av HDPC som det skal lides gjennom. Det ser imidlertid ut til at vi kan bli ferdige før høsten, hvilket er positivt - relativt sett.

 

Dette er ment ment som konstruktiv kritikk, jeg synes ideen om å bygge HDPC og formidle dette er helt glimrende. Nettopp derfor er gjennomføringen så deprimerende med det platte språket/humoren (langt under pari selv for oss nerder) og medfølgende ordgyteri og altfor mange artikler i serien.

 

Og det hjelper vel ikke så mye å begynne artikelen med å proklamere at kritikk ikke tas imot.

 

Stått opp med feil for i dag eller?

Vennligst ikke proklamer hva "oss nerder" synst er bra humor...

At du ikke liker guiden er synd! uffa meg!

Lenke til kommentar

Kan ikke helt skjønne poenget med disse artiklene. Hadde man endt opp i noe anvendbart så ville det vært greit, men alt man sitter igjen med er jo en PC som kan vise dvd og spille av mediafiler. Sitter her med et linux-system som gjør alt dette, og som i tillegg kan vise og ta opp en haug av satelitt og kabelkanaler inludert HD-kanaler. Det virker som om mastiff ikke er helt oppdatert på muligheter? At folk må ty til starwars-allegorier for å velge Windows, for etterpå å bruke software som er portet fra linux for å skalere DVD-er sier vel det meste. Synd for de som faktisk ønsker seg et anvendbart system under TV'en som kan flere ting enn å spille dvd.

Lenke til kommentar

EVR ser bare bedre ut, men jeg vet ikke hvorfor. Kanskje fordi det er en 10 år nyere teknologi?

 

AnyDVD brukes, men det er ikke pålitelig nok. Hver gang Blu-ray-gutta endrer noe, går det en stund før man kan spille de nyeste filmene. Med min trippelboot slipper man det problemet. Og det er jo ikke så mye bry å kjøre igjennom flyttingen og doblingen av Vista når det først er ferdig installert. Mesteparten av flyttingen går bare ut på å vente.

 

Det blir ikke etterprosessering av HD, så vidt jeg vet, er det ennå ikke noe som klarer det. Og det er heller ikke nødvendig. Iallfall ikke på flatskjerm/digitale prosjektører. Det kunne vært en fordel å stille opp skarpheten litt iblant på CRT-prosjektører, men det er så få av brukerne at det neppe vil bli lagd noe spesielt for oss.

 

Hunden er veldig langt fra ulovlig. Jenta vår er i 75-kilosklassen og bare farlig på den samme måten som tigerskinnet i "Grevinnen og hovmesteren". Gemyttet er omtrent som en newfoundlender eller st. bernard. Men hun er grei til å bli kvitt beviser når jeg har hilst på innbruddstyver...

2007_05.jpg

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Ros og ris!

 

Ros: Språket ditt, entusiasmen og ikke minst at du tilbyr løsninger for perfeksjonisten i oss alle.

 

Ris: Språket ditt (du gir oss digresjoner av høy kvalitet, men det er jo så mange av dem!) Ok, du kan glemme riset. Det blir meningsløst å nevne språket ditt som ris når det er nettopp det som gjør artikkelen din så bra.

 

Jeg tilhører dem som fulgte din første artikkelserie her på hardware.no, og er takknemlig for den innsikt du delte med oss den gangen. Resultatet ble en dvd-avspiller av høy klasse. Denne gangen må jeg imidlertid kaste inn håndkledet. Tanken på å innstallere windows 3 ganger gir meg magebesvær. Som ung og barnløs hadde jeg tid til å mekke pc inn i de sene nattetimer da din første (og geniale) artikkelserie ble sluppet løs på Norge, men nå synes det lettere å stikke ned på Elkjøp og hente seg en bluerayspiller (eller hd-dvd spiller i mitt tilfelle) og dermed slipper man unna Vista. Velger man en spiller med god oppskalering av standard dvd så faller behovet for XP også ut. Det eneste man vil savne er gleden over å mekke pc, til gjengjeld er man uthvilt neste dag. (Det hører med at jeg har 8 datamaskiner i huset.)

 

Jeg vil også benytte anledningen til å komme med en tilståelse. Jeg hadde håpet at du ville ta i bruk Linux. Ikke misforstå, jeg er svoren tilhenger av XP (kjører det på alle maskiner), men mener at Vista er et blindspor. Jeg skjønner at du mener Linux ikke kan tilby samme kvalitet eller mulighet for hd dvd, men jeg tror fremtiden ligger der, og ikke i Vista.

 

Ellers ser jeg frem til din neste artikkelserie, som kommer i 2010? Lykke til med valpene!

Lenke til kommentar

Takker Mastiff, for nok en kjempeartikkler (som gir nye ideer). Jeg har stor sans for ordgyteriet og de tekniske detaljene.

 

Dette med bilanalogien er også (dessverre) en kjent problemstilling i heimen. Madammen og ungene klager fælt noe ikke ting fungerer med bare fjernkontrolen(og far må restarte) ... en htpc må ha høy waf, og lav brukerterskel omden skla fungere

 

Selv har jeg skrudd sammen en en htpc med dvd på server (whs), blurayspiller og digital-tv (2x DE FloppyDTV). Av programvare siste oppdaterte "PowerDVD 7 Ultra", "MyMovies", "AnyDVD", "DaemonTools" og "Theatertek" (da Theatertek ikke er fjernkontrollvennlig, er denne nå stort settt deaktivert). Dette fungerer utmerket på flatskjermen (Samsung 40"M86, 1080p). "PowerDVD 7 Ultra" har etter siste oppdatering i mars tatt alt av nye og gamle BD filmer (de som jeg har prøvd). Jeg har ikke prøvd versjon 8 enda ...

 

Det eneste dom ødelegger Audi (eller Toyota følelsen som madammen vil ha) er at etter en tids bruk, så henderr det at menymarkeringene faller bort i noen av dvd filmene (som ligger på server). Har du vært borti det problemet, og vet du i tilfelle løsningen?

 

Ser frem til neste artikkel med glede, voksenbrusen er til kjøling allerede, Stå på!

Lenke til kommentar
Theatertek ikke er fjernkontrollvennlig

 

Hva for noe? Theatertek er da ikke mindre "fjernkontrollvennlig" enn annen programvare, og i tillegg er mye tilrettelagt fra leverandøren.

 

Om ikke det holder kan TT også styres med hotkeys - som fint kan mappes inn i programvaren på de fleste fjernkontroller. Selv har jeg brukt ATI Remote Wonder i et par år, og de siste årene har jeg brukt iMon. Begge fungerte uten annen konfigurering enn å legge inn config fil fra TT.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overinteressert i å spesialisere mine PCer på denne måten, men jeg setter stor pris på Mastiffs artikler pga den litt gammeldagse kåseriaktige skriveformen. Kos med litt avveksling fra den kjappe "dette funker rimelig bra/dårlig"-tonen til effektive 20-åringer :)

Lenke til kommentar

Supert, Mastiff!

Jeg humrer ennå...

 

Selv om jeg ikke har planer om å bruke Vista foreløpig (håper litt på .net3) så er det uansett fornøyelig lesning, og man er forberedt når Vista sneket seg inn i boksen.

 

Venter i spenning på fortsettelsen.

Stå på, Mastiff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...