Gå til innhold

Mer grafikk i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm, noen som gan gi meg et sammenligningsgrunnlag mellom amd og nvidia? har tenkt meg et radeon 3650, tilsvarer det 8600gt, eller kanskje litt dårligere? eller er kanskje 3850 som 8600gt? noen?

 

jeg skal ha ati, men er ikke sikker på hvor kraftig. vil ha passiv kjøleløsning.. hvor store er nm-målene i ati sine brikker?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
har tenkt meg et radeon 3650, tilsvarer det 8600gt, eller kanskje litt dårligere?
3650 ser ut til å yte omtrent likt som 8600gt. I allefall i 3DMark06

Sapphire Radeon 3650 review 22nd February 2008

Geforce 8600GT review. November 13, 2007

I 3DMark06, 1280x1024 fikk 3650 5536 poeng mot 8600GT'ns 4800-5000 poeng.

 

Hvis du ikke irriterer deg over at ATi catalyst kontrollpanelet er tregt så er nok 3650 et bedre valg enn 8600GT.

hvor store er nm-målene i ati sine brikker?
--38xx generasjonen er på 55nm Endret av JAPCU
Lenke til kommentar
godt å høre. skal ha det i en htpc/stuepc, men vil ha mulighet til å spille litt, samt se mye på hd. har egentlig utelukket nvidia allerede, bare vurderte 3850..

Hvorfor? Ett passivt 9600GT kort vil være ett bedre alternativ enn 3850 i spill, og minst like godt i HD.

Lenke til kommentar

nei, det er der du tar feil. Et 9600GT vil være bedre i spill, men på langt nær like godt på hd material, spesiellt når det gjelder vc1 dekoding, som er den mast vanlige...

 

Dessuten får jeg god samvittighet av å sponse ati/amd ;)

 

EDIT: Tenkte egentlig på 8600GT. Men nvidia avgir vel mere varme? skal prøve å lage en stille stuepc her..

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
nei, det er der du tar feil. Et 9600GT vil være bedre i spill, men på langt nær like godt på hd material, spesiellt når det gjelder vc1 dekoding, som er den mast vanlige...

Ehh... Nei!

 

Det er snakk om noen få prosent mer CPU-bruk. Ligger selv rundt 20% med mitt 9600GT under avspilling av Planet Earth på Blu-ray, denne bruker VC-1.

Andelen nye filmer med VC-1 er også synkende, spesielt etter at HD-DVD forsvant. Andelen filmer som bruker H.264 AVC derimot er voksende.

Lenke til kommentar
35c5a75a-f8ab-419e-8564-5a559a9ccdfa.gif

 

her er et vc-1 resultat jeg fant..

Dette stemmer helt med hva jeg har testet hjemme på mine pcer. Pcen min med 8800gt SLI og quadcore på 3.4ghz bruker opp i 20% cpu kraft på enkelte 1080p filmer med vc1. Den samme fila bruker 9% cpu på htpcen min som har en sliten gammel p-m@2500mhz. Denne pcen kjører jeg et passivt kjølt ati hd 2400 pro på. Det sier noe om hvor dårlig Nvidia er på enkelte hd formater. Er vel ingen hemmelighet at [GDI]Raptor holder med Nvidia.

Lenke til kommentar
Den nye GeForce 9900-serien, som ventes lansert i løpet av andre halvdel av året, forventes å bruke den oppgraderte G92-brikken.
Andre halvår 2008? Det var jo snakk om at GT200 skulle komme Q2.

 

Dette virker helt surrete.

 

Enig i det. Skal det likevel ikke komme nye arkitekturer ut i 2008? Hva med R700? Om nVIDIA ikke har planer om å gi ut noe særlig annet enn G92 i forskjellige varianter i år, så vil vel AMD kunne ta tilbake tronen med ny arkitektur.

Lenke til kommentar
Den nye GeForce 9900-serien, som ventes lansert i løpet av andre halvdel av året, forventes å bruke den oppgraderte G92-brikken.
Andre halvår 2008? Det var jo snakk om at GT200 skulle komme Q2.

 

Dette virker helt surrete.

 

Enig i det. Skal det likevel ikke komme nye arkitekturer ut i 2008? Hva med R700? Om nVIDIA ikke har planer om å gi ut noe særlig annet enn G92 i forskjellige varianter i år, så vil vel AMD kunne ta tilbake tronen med ny arkitektur.

GT200 vil nok havne i ganske annet prissegment, slik at G92 neppe vil bli faset ut med det første. At dem velger å krympe G92 sier vel ikke så mye om hvor GT200 ligger i løypa.

 

For begge parter med GT200 og RV770 er det nok snakk om hovedskalig en tweaket utgave av nåværende arkitektur med flere logiske enheter fremfor en ny arkitektur.

Lenke til kommentar
GT200 vil nok havne i ganske annet prissegment, slik at G92 neppe vil bli faset ut med det første. At dem velger å krympe G92 sier vel ikke så mye om hvor GT200 ligger i løypa.

Krympingen av G92 er også et krav fra OEM-leverandører for å få ned pris per enhet. Strømforbruket vil også bli litt bedre.

Lenke til kommentar

Ok, nei det er ingen problemer ved å la G92 og krympet G92 koeksistere med GT200, det gjør bare at man har flere mellomsjiktalternativer selv med ny serie. Det liker jeg.

 

Ikke dumt å få ned strømforbruket ytterligere på G92 heller da det er et meget godt mellomsjikt produkt. Også G94 for den saks skyld.

 

Så lenge vi får et nytt toppkort til sommeren :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...