Gå til innhold

AprilFest 2008 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Velkommen til en ny fotografisk utfordring her på Akam. Den går av stabelen i April og er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt.

 

Regler.

  1. Utfordringen gjelder fra 1.april til 30. april.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden.
  4. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  5. Du må melde deg på senest 31. mars i denne tråden.
  6. Du må opprette din egen deltager-tråd.
  7. La bildene inneholde exif-info. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  8. Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av april.

Personlig utfordring.

 

Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er et noen eksempler.

  • Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten.
  • Kun ta makrobilder.
  • Street photography.
  • Dokumentere nærområdet ditt.

Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din.

 

Deltager nivå.

 

Det er tre deltager nivåer: Pingle, Reservert og Hard core.

  • Pingle Du er med på utfordringen, men du tar også andre bilder.
  • Reservert Du tar kun bilder i fohold til utfordringen i de dagenene som du poster bilder, men kan reservere deg enkelte dager pga andre foto-oppdrag.
  • Entusiast Du tar kun bilder i forhold til de klare rammer din personlige utfordring gir.

For å sikre at at dere melder dere på som Pingle, faktisk stiller opp og bruker energi på dette; så foreslår jeg at dere setter dere disse kravene

  1. Du må laste opp minst 10 bilder i løpet av måneden.
  2. Du må laste opp minst 2 bilder hver uke.

De som melder seg på som Reservert bør ha som krav at at de har maks en reservasjon per uke.

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Aprilfest 2008 - brukernavn - utfordring

 

For eksempel:

 

Aprilfest 2008 - tomsi42 - nærfotografering

 

 

Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Annet

 

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag.
  • Levere 7 bilder i uka.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Velkommen,

Tom

 

Endringslogg:

19.02.08: Endret litt på bekrivelsen av Entusiast nivået etter forslag fra Kimare (:thumbup:)

26.03.08: La inn link for påmeldingstråden + fikset skrivefeil

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, og takk for ditt strålende engasjement Tom.

 

Jeg har noen spørsmål: Hva skjer hvis man melder seg på som entusiast, men kun leverer 5 bilder i løpet av en uke?

Da skuffer du deg selv...

 

Og vil JP være med på å gi ut postere også denne gangen?

Så langt har jeg ikke kommet enda at jeg har begynt å sondere terrenget for sponsorer.

 

Men jeg ser for meg at for å fortjene en premie så må man levere minst to bilder hver uke, og totalt minst 10-15 bilder.

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen som har idee til en utfording til meg?

Har ingen aning

Vi kan jo starte med å stille noen spørsmål (spørsmålene er litt generelle, slik at andre kan også være med).

 

1. Hvor lenge har du fotografert.

2. Har du speilrefleks.

3. Hvis ja i 2), hvilke objektiver har du.

4. Hvor mye kan du om fotografering generelt.

5. Hvilke andre interessert har du?

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk for flott tiltak, jeg gleder meg allerede. Det er en ting jeg synes vi skulle avklart nærmere.

 

Entusiast Du tar kun bilder i fohold til utfordringen, og leverer bilder hver dag.

 

Hvordan skal vi tolke det å levere bilder hver dag? På oktoberfesten var det vel en definert grense for hvor "forsinket" man kunne være. Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å delta med film (igjen), nå har jeg i det minste scanner på plass, og bør klare å legge ut bilder hver uke, men hver dag blir vanskelig (evt. veldig dyrt!). Forstår at man egentlig styrer dette selv slik utfordringen er satt opp nå, men med eventuell sponsing blir det kanskje klarere krav, og da er det greit å ha tatt dette opp på forhånd.

Lenke til kommentar
Takk for flott tiltak, jeg gleder meg allerede. Det er en ting jeg synes vi skulle avklart nærmere.

 

Entusiast Du tar kun bilder i fohold til utfordringen, og leverer bilder hver dag.

 

Hvordan skal vi tolke det å levere bilder hver dag? På oktoberfesten var det vel en definert grense for hvor "forsinket" man kunne være. Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å delta med film (igjen), nå har jeg i det minste scanner på plass, og bør klare å legge ut bilder hver uke, men hver dag blir vanskelig (evt. veldig dyrt!). Forstår at man egentlig styrer dette selv slik utfordringen er satt opp nå, men med eventuell sponsing blir det kanskje klarere krav, og da er det greit å ha tatt dette opp på forhånd.

Godt spørsmål. Det er klart at man ikke kan stille samme krav til de som fotograferer analogt og fotograferer digitalt. I tillegg så kan vi få deltagere i den yngre garde som har begrenses PC tilgang i deler av tiden.

 

Det er jo mulig at vi får deltagere som har som mål å bruke en film på hele måneden; f.eks for å ta kun et bilde per dag (untatt på søndager - da tar man to ;) ). Da har man jo ikke noe å vise frem før ut i mai!

 

Tom

Lenke til kommentar

Til Oktoberfest 20 planlegger jeg å kjøre ett bilde pr. dag, for det høres ut som en utrolig bra utfordring. Jeg vurderte det faktisk for denne runden, men frem til barna flytter ut om 20+ år er jeg nok stuck som kanonfotograf. :)

 

Uansett - det må være en selvfølge at man kan dra på ferie ell. også i April, så kravet om ett bilde pr. dag kan ikke være et krav om å poste hver dag. Det må være greit med ukentlig samlepost, og untaksvis kanskje enda sjeldnere.

Lenke til kommentar

Dette ser veldig spennende ut! Jeg likte oktoberfesten godt, og lærte masse på den måneden. Jeg blir gjerne med, må bare fundere litt på hvilken utfordring jeg skal gi meg selv :hmm: Gatefotografering hadde vært interessant, men tror det blir vanskelig å produsere noe hver dag. Kanskje det blir noe som "oslos gater i s/h". hm...

Lenke til kommentar
Noen som har idee til en utfording til meg?

Har ingen aning

Vi kan jo starte med å stille noen spørsmål (spørsmålene er litt generelle, slik at andre kan også være med).

 

1. Hvor lenge har du fotografert.

2. Har du speilrefleks.

3. Hvis ja i 2), hvilke objektiver har du.

4. Hvor mye kan du om fotografering generelt.

5. Hvilke andre interessert har du?

 

Tom

 

1) Ehm, helt siden jeg skjønte hvordan man kunne ta et bilde..

2) ja

3) Kit linse fra Canon 18-55 mm linse og Tamron Tele Macro 70-300 mm linse

4) Lite til middels kanskje?

5) Hund og hest

Lenke til kommentar
1) Ehm, helt siden jeg skjønte hvordan man kunne ta et bilde..

2) ja

3) Kit linse fra Canon 18-55 mm linse og Tamron Tele Macro 70-300 mm linse

4) Lite til middels kanskje?

5) Hund og hest

 

Det er kanskje en ide å se på punkt 4 eller 5 her.

 

Hvis du er i stallen hver dag, så kan du jo dokumentere livet der. De forskjellige hestene, andre heste-interesserte og aktivitetene rundt det.

 

Et annet alternativ er å lære seg mest mulig om fotografering i seg selv. Da bruker du kameraet i manuell modus hele månenden slik at du ser når du skal bruke liten/stor blender, kort/lang lukkertid osv. Øv også på komposisjon; det gyldene snitt, rules-of-thirds osv.

 

Du kan selvfølgelig kombinere disse to forslagene.

 

Om du ikke allerede har en, så kan det være en ide å kjøpe en god foto-bok eller låne en på biblioteket. Da får du innblikk i de teknikkene som trengs.

 

Tom

Lenke til kommentar
1) Ehm, helt siden jeg skjønte hvordan man kunne ta et bilde..

2) ja

3) Kit linse fra Canon 18-55 mm linse og Tamron Tele Macro 70-300 mm linse

4) Lite til middels kanskje?

5) Hund og hest

 

Det er kanskje en ide å se på punkt 4 eller 5 her.

 

Hvis du er i stallen hver dag, så kan du jo dokumentere livet der. De forskjellige hestene, andre heste-interesserte og aktivitetene rundt det.

 

Et annet alternativ er å lære seg mest mulig om fotografering i seg selv. Da bruker du kameraet i manuell modus hele månenden slik at du ser når du skal bruke liten/stor blender, kort/lang lukkertid osv. Øv også på komposisjon; det gyldene snitt, rules-of-thirds osv.

 

Du kan selvfølgelig kombinere disse to forslagene.

 

Om du ikke allerede har en, så kan det være en ide å kjøpe en god foto-bok eller låne en på biblioteket. Da får du innblikk i de teknikkene som trengs.

 

Tom

 

Er ikke i stallen hver dag, men det spørs jo hva jeg melder meg på som. Om jeg melder meg på som pingle så hadde det jo gått da jeg er minst 1 gang i stallen hver uke.

Men manuell modus, mener du da akkuratt M eller mener du f.eks Tv, Av, osv? Bruker alltid en av de manuelle instillingene;)

Lenke til kommentar
Er ikke i stallen hver dag, men det spørs jo hva jeg melder meg på som. Om jeg melder meg på som pingle så hadde det jo gått da jeg er minst 1 gang i stallen hver uke.

Men manuell modus, mener du da akkuratt M eller mener du f.eks Tv, Av, osv? Bruker alltid en av de manuelle instillingene;)

Med manuell så tenkte jeg på M. Med Av og Tv så får man jo litt hjelp, og man senker gjerne skuldrene litt.

 

Du får tenke litt på utfordringen, det er jo enda lenge til startskuddet går.

 

Tom

Lenke til kommentar

Et lite sammendrag sånn min trange hjerne forstår!

 

Et bilde per dag, vil si 30 bilder totalt, du velger 3 som legges ut i galleriet. Kåres det en vinner?

 

Hva er forskjell på de 3 klassene? Har hard-core noen fordeler iforhold til pingle?

 

Vis man velger dyr som tema, kan man bare legge ut bilder av dyr, eller kan man skifte tema underveis?

 

Er det lov å gjøre endringer med lightroom/photoshop/elements osv? Dette vil jo "proffene" ha fordel av.

 

That's it. Bra initiativ Tom!

Lenke til kommentar
Et lite sammendrag sånn min trange hjerne forstår!

Du skal bruke april til å forbedre din fotografiske teknikk. Det gjør du ved å stille krav til deg selv og prøve å følge de kravene hver dag i en måned.

 

Et bilde per dag, vil si 30 bilder totalt, du velger 3 som legges ut i galleriet. Kåres det en vinner?

Nei, alle som fullfører er vinnere.

 

Hva er forskjell på de 3 klassene? Har hard-core noen fordeler iforhold til pingle?

Pingle er for de som er usikre på om de klarer å henge med, eller har andre ting de skal fotografere, slik at dette blir et sideprosjekt. Kun bilder som er tatt i henhold til din utfordring kan postes; så selv om du tar et blinkskudd i andre sammenenger; too bad.

Entusiasten er for de som forplikter seg 100%. De tar kun bilder i henhold til sin egendefinerte krav i April. Ingenting annet. Kan godt hende at de ikke tar bilder hver dag; men en viss minimumsaktivitet forventes.

Reservert er for de som egentlig har tenkt seg å delta som Entusiast, men som vet at det dukker opp foto-oppgaver som ikke kan dekkes av utfordringen. Da kan man f.eks. si at på fredag skal jeg ta konsertbilder - resten av tiden er jeg entusiast.

 

Vis man velger dyr som tema, kan man bare legge ut bilder av dyr, eller kan man skifte tema underveis?

Du må følge tema hele måneden, så du tenke deg godt om før du bestemmer deg.

 

Er det lov å gjøre endringer med lightroom/photoshop/elements osv? Dette vil jo "proffene" ha fordel av.

Det bestmmer du selv. Noen vil kjøre JPEG rett fra kamera, andre vil til tider gjøre store ting i Photoshop el.

 

That's it. Bra initiativ Tom!

Takker og bukker, jeg viderefører bare en stolt tradisjon startet av Kimare.

 

Tom

 

Edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Håper jeg får meg nytt kamera før april er over så kanskje jeg kan bli med...

Kanskje jeg kan få smiske litt med mor sånn at jeg får bestilt før pengene fra oppkrav pakken har kommet på konto.. :innocent:

 

Må isåfall bli pingle eller reservert, siden vi forhåpentligvis har foto på skolen...

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...