Gå til innhold

Kulturo: Lønsj


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk og lov for at man kan drite i språkrådet i blant og bruke tegnsetting til å skape en mer spennende tekst. Jevnt over brukes alt for lite slike tegn på kreative måter.

Forøvrig så er denne ingressen helt i ledd med språkrådets "råd" som du linker til.

 

On topic: Lønsj var jeg sikker på kom til å få elendig omtale, den virker som den atypiske norske feilslåtte drama-filmen. Kanskje må jeg revurdere mine fordommer.

Lenke til kommentar
Blir denne like kjedelig som den brysomme mannen? Den var grei nok men ønsket jeg ikke så den. Har ingen ting mot norsk film ellers.

 

Den er ganske annerledes enn den brysomme mannen? Lønsj er mer sort komedie, mer "Happiness" hvis du har sett den. Les intervjuet med Eva Sørhaug, så får du en mer feeling for hvordan den er. Tenk deg, en kvinnelig norsk regissør som er inspirert av Tarantino. Det er da noe!=)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg sett filmen, og er ikke imponert!

 

Hvorfor sluttet den så brått som den gjorde? Om de hadde kuttet den en halvtimen før så føler jeg det ikke hadde så mye å si, da jeg egentlig ikke fikk de svarene jeg ville ha (men det er kanskje noe av greia?)

 

Men klart, skuespillerprestasjonene var ganske bra, men hadde vært greit å se andre fjes enn de som var i denne filmen ;\

Lenke til kommentar

Tror nok det var noe av greia, som du skriver. Likte selv godt at filmen slutta så åpent, og at man nettopp ikke fikk svar på alt. Lønsj hadde på en måte utsnitt/stemningsrapporter fra forskjellige menneskers liv, og filmen utvikler seg ikke på den måten vi er vant til med fra tradisjonell filmdramaturgi, noe de også kødder med underveis da de for eksempel har tekstplakater der det står "Mer av det samme". Synes selv det var hysterisk=)

 

I Lønsj står menneskene på stedet hvil ute av stand til å få ut finger`n, og det er kanskje mer sant i forhold til virkeligheten enn at alle lærer noe, utvikler seg (som pleier å være greia i de fleste filmer).

Lenke til kommentar

En film uten særlig mål og mening, kanskje var det poenget, men filmen gir meg ikke noe mer av denn grunn. Føler jeg sitter med lite igjen etter å ha sett filmen. I dens forsvar skal det sies at den er overraskende lite kjdelig underveis tatt i betraktningen mangelen på mål og mening. Jeg klarte rett og slett ikke å bry meg nok om de dysfunksjonelle menneskenes skjebne.

 

AtW

Lenke til kommentar
En film uten særlig mål og mening, kanskje var det poenget, men filmen gir meg ikke noe mer av denn grunn. Føler jeg sitter med lite igjen etter å ha sett filmen. I dens forsvar skal det sies at den er overraskende lite kjdelig underveis tatt i betraktningen mangelen på mål og mening. Jeg klarte rett og slett ikke å bry meg nok om de dysfunksjonelle menneskenes skjebne.

 

AtW

Har du sett Happiness? Om sammenligning med Happiness er rettmessig så skal jeg få sett Lønsj. Mål og mening trenger ikke en film, det kan godt være masse scener som belyser mennesker og fremdeles være kjempebra. Men som sagt, om bare en person til kan si noe om sammenligningen med Happiness så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
En film uten særlig mål og mening, kanskje var det poenget, men filmen gir meg ikke noe mer av denn grunn. Føler jeg sitter med lite igjen etter å ha sett filmen. I dens forsvar skal det sies at den er overraskende lite kjdelig underveis tatt i betraktningen mangelen på mål og mening. Jeg klarte rett og slett ikke å bry meg nok om de dysfunksjonelle menneskenes skjebne.

 

AtW

Har du sett Happiness? Om sammenligning med Happiness er rettmessig så skal jeg få sett Lønsj. Mål og mening trenger ikke en film, det kan godt være masse scener som belyser mennesker og fremdeles være kjempebra. Men som sagt, om bare en person til kan si noe om sammenligningen med Happiness så hadde det vært fint :)

Aldels uenig. Selvfølgelig trenger en film mål og mening.

Det betyr ikke at alt skal være tydelig, skrevet med store bokstaver, men denne filmen var ikke særlig interessant spør du meg.

Jeg kom ut fra kinoen og «hørte» meg selv si; «whatever».

 

Å prøve å sammenligne denne filmen med filmer som Magnolia blir hinsides.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg sier meg enig med det noen sier. At en film burde i det minste ha noen slags form for mål og mening. Om det ikke har det, tror jeg mange sitter igjen med en irriterende følelse av at noe mangler.

 

Men det som irriterte meg en bitteliten smule var det med alle fuglene. Jeg skjønte kanskje ikke helt symbolikken, men jeg har, i skolesammenheng, lært at sorte fugler (kråke, skjære, ravn osv) symboliserer død eller noe i den dur. Men jeg fikk bare en følelse av at de betydde no mer, siden de til og med fikk en plass på coveret. Har norsklæreren min rett, og at de rett og slett bare betydde død. Eller var det noe mer med fuglane, enn det jeg fikk ut av det?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...