Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir sagt mye fornuftig her inne. Det er bra dere diskuterer og reflekterer over ulike tema rundt politiyrket, det vil dere vinne på i forbindelse med intervjuet og evt under utdannelsen! :)

 

Dere har snakket en del om hvordan politiet forholder seg til nasking, øldrikking på offentlig sted, og hvilke konsekvenser politiets handlinger får for publikums respekt for politiet.

 

I veldig mye av det vi lærer på PHS blir det lagt vekt på evnen til å utvise skjønn. Selv om loven sier at nasking, urinering på offentlig sted, øldrikking på gata i sentrum etc, er ulovlig, betyr det ikke at man må anmelde forholdet. En ting er tillitten og respekten fra folk, men det andre er hva en slik anmeldelse kan få av konsekvenser for vedkommede. Derfor blir det situasjonsbestemt hva politiet gjør i forhold til slike saker.

 

Ulike politifolk finner man over alt. Noen er regelryttere mens andre ser mer mellom fingrene. Jeg tror at forutsetninger for å bli en god politimann, er at man evner å gjøre skjønnsmessige vurderinger i de ulike situasjonene. På den måten oppnår man respekt og tillitt ute blant publikum.

Lenke til kommentar

Nå gidder ikke jeg å ta denne diskusjonen videre. Denne tråden skal brukes til det Politistudent mente den skulle brukes til!

Vil avslutningsvis si at hva tror dere skjer med samfunnet, dersom "everybody need a second change" regelen for fotfeste?

Blir det en uskreven regel i samfunnet om at første gang man blir tatt i nasking, urinering på offentlig sted osv, så blir man ikke straffet for det, ja så vil terskelen for å gjøre disse lovbruddene bare øke å øke, fordi folk vet at man ikke for bot første gangen.

 

Jeg må si meg litt uenig med deg Bennial, men er for at lovbrudd skal straffes. Koseprat kan kanskje funke hos noen, men ikke alle. Dette med å se mellom fingrene er ikke alltid lurt. Ser for meg 15 åringen som ble tatt i nasking si til vennene sine "jeg fikk ikke bor eller noen ting viss jeg lovte å aldri gjør det igjen". "kult, da kan jo vi å gjør det..for bot for vi ikke". Tror noen forstår tankegangen min :yes:

Endret av Graff
Lenke til kommentar

Hei hei da har jeg lest her inne i flere dager for å komme gjennom :) endelig i mål! puh

Om jeg har oppfattet det riktig ser det ut som jenter her inne må en lete lenge etter . :)... eller tar jeg feil?

uansett ser jeg stor fordel med og ha noen på innsiden... politistudent....

Du skjønner oss så mye bedre enn eks. om det var en fra "opptak" som skulle svart.. det hadde ikke blitt det samme og håper en ny student kan overta etter deg på 2010 tråden! :)

Neste år skal jeg også gjennom søknadsprosessen og ser frem til det.. både og... er jo ikke direkte behagelig og skulle bli målt etter alle kunstens regler men men ... det må jo til for å finne rette folka til jobben ;) og godt er jo egentlig det...

Jeg lurte litt på kravene til jentene på de fysiske testene 1 året jeg om du vet det politistudent? - ikke et must ...

Håper vi får høre litt om hvordan det var for dere som skal på opptaket i år, og om dere kommer inn... utrolig greit med en slik tråd... føler jeg har fått mere og refektere over...det er ikke alt en kommer på en bør ha en meniing om så alle tips tas imot med åpne armer;)

 

Riktig lykke til alle dere

Endret av Troya85
Lenke til kommentar
Denne tråden skal brukes til det Politistudent mente den skulle brukes til!

 

Herlig! :D

 

Er både enig og uenig i en del av refleksjonene her, men det er en annen diskusjon.

Jeg husker jeg pleide å skrive lange svar på alt mulig, men det gjør jeg ikke nå.

 

Why, you ask? Fordi jeg er i "ferdig-med-skolen-og-vil-ut-og-jobbe" modus. Hehehe, men phs spørsmål er jeg fortsatt villig til å skrive lange innlegg på. :p

 

Håper alle dere er godt forberedte og godt trent til opptaket. Igjen vil jeg bemerke at dere ikke må stresse med intervjuet. Se på det som en jobbintervju, ikke hør på all skremselspropagandaen om opptaksnemnda. Jeg hadde verdens hyggeligste samtale der inne.

 

Tips til hva nemnda ser etter (tatt ut fra phs):

# Muntlig og skriftlig framstillingsevne (minst mulig skriveleif i erklæringen)

# Trygghet i intervjusituasjonen

# Motivert og reflektert i forhold til politirollen

# Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

# Naturlig myndighet og naturlig autoritet

# Målbevisst og initiativrik

# Vurderingsevne

# Bevissthet om egne positive og negative sider

 

Lykke til dere!

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Du skjønner oss så mye bedre enn eks. om det var en fra opptak som skulle svart.. det hadde ikke blitt det samme og håper en ny student kan overta etter deg på 2010 tråden! :)

 

Tusen takk! Det der tar jeg som en tillitserklæring. :D

 

Edit: Vi har allerede Eircag som har bidratt utrolig mye, og Bennial som nettopp har kommet. I tillegg til meg har vi disse to karene. Så tråden klarer nok å holde seg levende en stund.

 

Jeg lurte litt på kravene til jentene på de fysiske testene 1 året jeg om du vet det politistudent? - ikke et must ...

 

Jentene og guttene har de samme arbeidskravene. I første klasse blir du testet uoffisielt i 3000m, makspress i benk, kroppsheving i bom og stillestående lengdehopp.

 

Også har vi jo livredningen i vann som vi har pratet om veldig mye. Den foregår i førsteklasse rett etter jul.

 

Gutter og jenter går gjennom det samme, bare at kravene er annerledes. Jeg husker ikke guttekravene og jentekravene.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Du skjønner oss så mye bedre enn eks. om det var en fra opptak som skulle svart.. det hadde ikke blitt det samme og håper en ny student kan overta etter deg på 2010 tråden! :)

 

Tusen takk! Det der tar jeg som en tillitserklæring. :D

 

Edit: Vi har allerede Eircag som har bidratt utrolig mye, og Bennial som nettopp har kommet. I tillegg til meg har vi disse to karene. Så tråden klarer nok å holde seg levende en stund.

 

Jeg lurte litt på kravene til jentene på de fysiske testene 1 året jeg om du vet det politistudent? - ikke et must ...

 

Jentene og guttene har de samme arbeidskravene. I første klasse blir du testet uoffisielt i 3000m, makspress i benk, kroppsheving i bom og stillestående lengdehopp.

 

Også har vi jo livredningen i vann som vi har pratet om veldig mye. Den foregår i førsteklasse rett etter jul.

 

Gutter og jenter går gjennom det samme, bare at kravene er annerledes. Jeg husker ikke guttekravene og jentekravene.

 

å så vi er flere her! så bra.. !ble litt hurtig lesing også så det har gått meg "hus forbi".... ja var ute litt etter jentekravene jeg .... men det går så bra :)

Lenke til kommentar

Fikk et tips av en av brukerne her, så jeg legger ut noen bilder for å holde motivasjonen på topp. Så kanskje vi kan la diskusjonen gå over til de tynnslitte søknads-nervene deres igjen ;)

 

 

post-24566-1242487441_thumb.jpg

Første året er undervisningen tema-basert. Orden, narkotika, vold og trafikk. I disse temaperiodene er store deler av de ulike fagene rettet opp mot temaet. I dette tilfellet; orden. Som dere ser er studentene uten uniform, denne kommer ikke før november / desember første studieår.

 

post-24566-1242487449_thumb.jpg

Ny temaperiode; vold. Patruljen på tre har øvelse i øvingsleiligheten på skolen. En fiks ferdig leilighet uten tak slik at man fra galleriet kan se hva som skjer.

 

post-24566-1242487458_thumb.jpg

En hundepatrulje var på skolen i forbindelse med arbeidslivsdag.

 

post-24566-1242488148_thumb.jpg

Fra biblioteket. Noen leser på fag, andre gjør andre ting :)

 

post-24566-1242487470_thumb.jpg

Auditorieforelesning i SKK (stats- og kommunalkunnskap).

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Jeg har en sak der jeg var siktet, men saken ble henlagt grunnet "bevisets stilling", vil dette ha noe å si om jeg søker meg inn på phs?

 

 

Det vil bli vurdert individuelt. Vanskelig for meg å si om det diskvalifiserer deg eller ikke, fordi jeg vet heller ikke alvorlighetsgraden av saken din.

 

Som sagt vurderer nemnda dette, så du må for all del søke og se hvordan det går. Evt. kan du spørre Tommy Lillefjære på facebook, eller sende en mail til [email protected]

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje litt tunglært, men du sier at man får en uoffisiell test i de forskjellige øktene. Hvis man består allerede da i følge kravene, blir det automatisk godkjent, eller må du gjøre det i eks 3. studieår?

 

Takk for bildene og ordene Eircag :)

 

Det betyr at du blir testet for at du selv kan se hvordan du ligger an. Om du f.eks løper inn til bestått eller ikke bestått har ingenting å si.

 

Først i 3. klasse vil det være eksamen hvor resultatene er avgjørende for idrettskarakteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...