Gå til innhold

Kompakte julegaver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg fremstår Samsung NV8 som klar vinner. Det er heller ikke spesielt overraskende med tanke på at NV8 har størst bildebrikke av de testede kameraene.

 

Fujifilm F40 må heller ikke glemmes. Det koster i skrivende stund kr. 1693,-, og er et av de aller beste kompaktkameraene som er å få tak i når det gjelder bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Det virker på meg som om de to Canon kamereaene - PowerShot A560 og Digital Ixus 70 - har nøyaktig samme innmat og skilles kun av optikken. Skulle gjerne hatt Samsungen, med PowerShot A560 linsen :)

 

Jeg er litt av en amatør, har et gammelt Nikon F401s. Er det noen digitale kameraer som kan bruke den linsen jeg har fra før? Objektivet heter det kanskje?

Lenke til kommentar
For meg fremstår Samsung NV8 som klar vinner. Det er heller ikke spesielt overraskende med tanke på at NV8 har størst bildebrikke av de testede kameraene.

 

Fujifilm F40 må heller ikke glemmes. Det koster i skrivende stund kr. 1693,-, og er et av de aller beste kompaktkameraene som er å få tak i når det gjelder bildekvalitet.

Leste du testen med Samsung-brillene på? ^^

Lenke til kommentar

Enig i at Samsung fremstår som vinneren her, ved siden av A560. Siden jeg er slr-bruker så heller jeg personlig over mot Samsung, men hadde nok heller valgt t kamera fra Canons A-serie til guttungen. Samsung ser ut som et bedre alternativ som andrekamera for meg, og det skyldes blant annet designet. Jeg har aldri vært noen særlig fan av Ixus, selv om jeg erkjenner at bildekvaliteten fra den serien i alle fall er gjennomført god til sitt bruk. Jeg synes likevel at Samsung ser ut til å levere et hakk kvassere bildekvalitet enn Ixus her, og designet synes jeg er mye bedre. Jeg er som sagt ingen Ixus-fan, og mener i motsetning til fansen at de faktisk begynner å ser litt vel daterte ut. For meg er en 10 år gammel APS-modell ikke noe stort å herme etter på noen som helst måte, i og med at formatet er et av de mest utskjelte ever (sett bort fra Disc). Kjedelig vil jeg rett og slett kalle Ixus' "klassiske" design. Det vil jeg ikke si om Samsungs design. Det er lekkert, og jeg elsker detaljen med at blitsen er skjult inntil man trenger den.

 

Bravo Samsung. Dette viser den gledelige tendensen til at man bør holde ekstra godt øye med den produsenten. Ikke bare har de de gode og interessante speilreflekskameraer, nå viser de at de også kan kompakt, uten hjelp av Pentax. Det er godt at en så stor produsent klarer å produsere kamreaer som både yter godt, og er lekre å ser på. I og med at vi kan regne med at Samsung fortsetter å utvikle seg, så vil det bli en svært velkommen utfordring markedlederene Nikon og Canon. Sett bort fra Fuji er det få som har levert noe virkelig interessant på kompaktsiden de siste par år, og at Samsung melder seg på i klassen kunne ikke vært bedre.

 

Hadde jeg vært i markedet for et av disse, så hadde utvilsomt Samsung endt opp i PMnormals lomme.

Lenke til kommentar
Mitt kamera har fått litt juling og batteriet er flatt så jeg trenger ett nytt. Tenkte på NV8. Det ser ut som om det tåler litt fik hehe, men med 500 kroners forskjell kanskje jeg bare rett og slett går for 12 megapxel versjonen NV20. Ser identisk ut som NV8 med unntak av oppløsningen.

Det er ikke sikkert at 12Mp utgaven vil yte like bra. Med flere Mp så trenger man høyere oppløsning fra opptikken, og det er en rimelig sjanse for at det blir mer støy på høyere ISO. Og 8mp er mer enn nok.

 

Tom

Lenke til kommentar
... med 500 kroners forskjell kanskje jeg bare rett og slett går for 12 megapxel versjonen NV20. Ser identisk ut som NV8 med unntak av oppløsningen.

Det er ikke sikkert at 12Mp utgaven vil yte like bra. Med flere Mp så trenger man høyere oppløsning fra opptikken, og det er en rimelig sjanse for at det blir mer støy på høyere ISO. Og 8mp er mer enn nok.

 

Tom

Æsj ... bestillt allerede. 12Mp er vel ikke dårligere? Jeg kan se for meg at den krever mer av systemet forøvrig, men i bra lys burde vel bildene ha høyere detaljniå?

 

Jeg fikk NV20 for 2700 kroner inkl. frakt, 2GB, ekstra batteri og etui så det virket som en bra deal.

Lenke til kommentar
... med 500 kroners forskjell kanskje jeg bare rett og slett går for 12 megapxel versjonen NV20. Ser identisk ut som NV8 med unntak av oppløsningen.

Det er ikke sikkert at 12Mp utgaven vil yte like bra. Med flere Mp så trenger man høyere oppløsning fra opptikken, og det er en rimelig sjanse for at det blir mer støy på høyere ISO. Og 8mp er mer enn nok.

 

Tom

Æsj ... bestillt allerede. 12Mp er vel ikke dårligere? Jeg kan se for meg at den krever mer av systemet forøvrig, men i bra lys burde vel bildene ha høyere detaljniå?

 

Jeg fikk NV20 for 2700 kroner inkl. frakt, 2GB, ekstra batteri og etui så det virket som en bra deal.

Det er det man ikke vet - om det er dårligere eller ikke. Det er mulig at 12Mp kameraene har oppgradert prosessor og bildebehandling, slik at resultatet jevner seg ut.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor finner jeg ikke noen butikker med det samsung kameraet inne?

Eneste pixmania men der handler jeg ikke...

 

Er de utsolgt eller ikke kommet enda..

Så fremst elkjøp ikke har ixus 70 inne i morgen så skal jeg ha samsungen som er førstevalget, men tar ixusen da den er rett i handa, og trenger nytt etter at ixus 55 avgikk med døden:)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan Akam kom fram til at Samsung hadde testens "klart minst fleksible ladeløsning". Det er heller ikke helt sant at "batteriet [må] lades i kameraet, ved hjelp av den medfølgende proprietære laderen". Vist må det lades i kameraet, men det må absolutt ikke lades med den proprietære laderen (som sant å si ikke er mye proprietære i det hele tatt - en USB-lader rett og slett). Man trenger kun den proprietære kabelen.

 

Jeg ser at dette kan virke uvant for de som tester kameraer for å betale sin husleie/øl/grandiosa, bruker både egne kamera og testkameraene ganske intensivt, og muligens er vant til å eie flere batterier; men jeg tror dog at slike brukere er i et klart mindretall. Realiteten er vel heller slik at de færreste kjøper ekstra batterier og at fordelen med å slippe plunderet med å ta batteriet ut og inn, og å slippe å måtte drasse på en proprietær lader kombinert med muligheten til å lade via USB (eller en hvilken som helst USB-lader) for mange vil oppleves som svært fleksibelt. Man trenger kun en kabel. At man samtidig mister muligheten til å lade ett batteri samtidig som man bruker et annet er nok ikke et stort problem for de aller, aller fleste.

Lenke til kommentar
Hva er galt med Pixmania? Jeg bestillte der (gulp?) :)

På langt nær så mye som det en gang var. De brukte å være en fransk nettbutikk som sendte fra Frankrike (med resulterende dyr frakt) uten at det gikk klart frem for norske kunder at varene måtte tollbehandles og at prisene var uten MVA. Dette kostet som regel (ofte mye) mer enn det smakte.

 

Nå er de eid av Dixons, er MVA-registrert her i landet (som Fotovista SA, et NUF, uoffisielt administrert av Elkjøp - som også er eid av Dixons) og pakker om på tollager/sender fra Norge slik at den prisen man ser er den man betaler. Levering kan da skje med Posten og man betaler kun vanlig pris for Servicepakke.

 

De er dog fortsatt ikke 'helt på nett' (for å si det slik) når det gjelder reklamsjonsrett, bl.a. Noen burde fortelle dem at E-handelsdirektivet gjelder i Norge også slik at de skal følge leveringslandets forbrukerlovgivning. De har fått det med seg for en del andre land (t.d.Sverige) som er 'snillere' med forbrukerne enn det de er i Frankrike. Hvordan dette vil slå ut over tid må gudene vite, men de har en god del produkter som norsk importør/serviceansvarlig ikke vil vedkjenne seg: For eksempel på noen egne 'Dixonsmodeller' samt produkter som har uavhengige distributører med serviceavtaler bare på modeller de selv fører (og/eller selv har solgt) her hjemme.

 

De som måtte ønske å endre på dette kan sende et tips/en klage til Forbrukerombudet siden avtalevilkårene slik de står er ulovlige. Det kan da hende (hvis nok folk påpeker det, de prioriterer nok en del) at de sender ut et offisielt brev hvor de ber om endring og følger opp derfra.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Blei Ixus 70 på meg i dag hos elkjøp til 1500kr

Er litt i tvil enda om jeg kansje burde bestilt det hos pixmania, vist de nå er blitt bedre på det med frakt og moms...

 

Så hadde jeg jo fått samsung kameraet..

 

Likte veldig godt at ixus'n har mulighet for manuell lukketid.

Har samsungen det?

 

Hvor kjapt minnekort trenger man egentlig på kompaktkameraet?

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Må innrømme at etter endel testing her hjemme i stua er jeg ikke akkurat happy med bildekvaliteten på Ixus 70.

Syntes det er mye støy i bildene uansett ISO, og om det er auto eller manuell virket ikke til og spille noen stot tolle heller:(

 

Nå kan det jo tenkes at jeg har sett for mye på bilder som er tatt med speil refleks her på forumet da, jeg sitter og venter på GX-10 i posten, og har alt for skyhøye forventninger til bilder?

Men syntes støyen kommer så tydelig fram i alle bildene når jeg ser på de på PC-en...

 

MEn er vell kansje ikke bedre i 1500kr ers klassen?

 

Sitter fortsatt litt i tvil om Samsungen hadde vært ett bedre valg, og om jeg skulle benyttet meg av retur retten på elkjøp, og heller bestilt det, men kan jo hende jeg blir like skuffet over det og..

Lenke til kommentar

Som jeg nevner i post 2 i denne tråden er jeg ikke i tvil om at Samsungen er best av de testede kameraene. Jeg forstår ikke helt hvorfor Akam anbefaler Ixusen. Hvorfor gjør dere det Aetius?

 

Etter min oppfatning bør du prøve å få byttet kameraet med Samsungen eller Fuji F40 hvis de har noen av dem på Elkjøp.

Lenke til kommentar

Hadde ikke noen av de på elkjøp, men kan jo altids benytte returetten og bestille samsungen i fra pixmania, for under 1500kr, blir ca 1600kr inkl frakt...

Er jo ikke ille det.

Må vurdere sterkt og gjøre det ja...

Er vell like greit når man vet av noe bedre til samme summen...

Klarer meg da uten kamera i noen dager, og er vell 20dagers returett på elkjøp...

Lenke til kommentar

Jeg vil bare understreke at Samsung stiller i en annen klasse med ca. 60% større bildebrikke og samtidig med 8 mp bare har 0,9 mp mer enn de to andre anbefalte kameraene. Fuji F40 er også i denne klassen. Ut fra det virker det helt utrolig at Ixus 70 og A560 rangeres likt med NV8. Det samme gjelder lik rangering av bildekvalitet for NV8 og A560. Canon må jo ha en signalbehandling og optikk som er helt overlegen Samsung.

 

Denne rangeringen til Akam synes jeg svekker deres troverdighet.

 

Aetius nå bør du ut på banen og forsvare deg!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...