Gå til innhold

Hvor er det flest infiserte PC-er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt se hvorfor disse tallene skal være statistisk nyttige på noen måte. Den viser ikke hvor i verden det er størst antall PCer som er infisert av skadelig programvare, den viser hvor mange PCer med Firefox og en firefox-plugin fra en blant veldig mange antivirus-leverandører som har valgt å scanne sin maskin. Forøvrig lurer jeg litt på hvorfor hw.no absolutt trengte å ha med en skamløs "plug" på slutten...

 

EDIT: Et enkelt bevis på hvor ubrukelig dette er, er veldig tydelig når en ser at hele afrika, nesten hele sør-amerika og (enda viktigere) hele russland og halve øst-europa ikke er talt med grunnet mangel på data.. :roll:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Og akkurat som forrige gang HW.no nevnte NanoScan, glemmer de nok en gang å si at dette ikke støtter Linux. Det gjelder for øvrig TotalScan også.

 

Så, som Jorgis sa; dette skaper ikke akkurat det beste statistiske grunnlaget.

Og hvor mange kjører linux igjen? 0.8%? 1.2%? 2.5%? Statistikken har mye større feilkilder enn det manglende linux-støtte fører til.

 

 

Edit: forøvrig er jeg enig i at nytteverdien av denne statistikken er en smule begrenset, den kan dog være et nyttig supplement til andre statistikker du eventuelt måtte ha tilgang til.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Edit: forøvrig er jeg enig i at nytteverdien av denne statistikken er en smule begrenset, den kan dog være et nyttig supplement til andre statistikker du eventuelt måtte ha tilgang til.

En ubrukelig statistikk er nettopp det - ubrukelig.

 

Selv stoler jeg også lite på Panda siden de er litt for glad i å både hype virustrusler og sine egne produkter. TotalScan oppdager liksom flere millioner malware, som vel er i størrelsesorden 10 ganger mer enn mengden virusdefinisjoner som de beste konkurrentene deres opererer med (de som faktisk gjør det jevnt over bedre enn Panda i uavhengige tester)? :whistle:

Lenke til kommentar
Ingen demografisk statistikk. Er det forresten lov å føre slik statistikk? Brukeren skal få spørsmål om dette når programvaren installeres, om Panda Security får lov å sanke anonym informasjon. Hvis ikke så er Panda Security i seg selv en spyware, og da er jo 100 % av brukerne infisert.

Under "terms and conditions of use" til NanoScan står det følgende:

4.- DATA COLLECTION AND PROCESSING.- Panda Security informs you that in certain products and/or services, it may use data collection technology to collect technical information to improve the products, to provide associated services, to adapt them to user preferences and to prevent the unlicensed or illegal use of the product. You accept that Panda Security may use such information as part of the Services provided.

Såvidt jeg kan se står det ingenting om at de kan offentliggjøre statistikk basert på skanningens resultater.

 

Se forøvrig dette punktet:

11.- GENERAL- The user authorizes Panda Security personnel to visit him/her in order to verify that the conditions of this license are met.

Latterlig.

 

Resultat etter søk hos meg: "Suspicious file (1) C:\CAIN\ABEL.EXE".

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
For noe tøys. Folk som bruker både Firefox og en sikkerhetsutvdelse som Nanoscan er antageligvis den type mennesker som ikke har hatt Virus på minst 5 år. Det blir nok et veldig lysegrønt kart en god stund til :p

På en annen side, så er det sikkert noen av de som ikke har hatt virus på 5 år som bruker Nanoscan på andres PC. Vi er jo som kjent "gratis tech-support" :(. (Ikke at det gjør denne statistikken mindre ubrukelig, da.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...