Gå til innhold

Nå kommer virkelig knøttsmå harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At de bruker mer strøm er bare en av problemene. Det andre problemet er jo at de er mer utsatt for slag og ytre påvirkninger. Jeg vil si det er en større bekymring enn strømforbruk.. i alle fall for mitt bruk. Men det ble vel litt på siden av artikkelen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Joda, greit med harddisk, hvis du ser bort i fr at den bruker mer strøm, senere med å finne frem musikken og at den tåler mindre bevegelse. Hvis de en gang skulle bli mer strømgjerrige og mer tøffe, hadde jeg kanskje vurdert en i mobilen.

Edit: Noen skrivefeil her og der.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Eller at det allerede selges mp3-spillere med 0.85-tommers harddisk? :)

 

EDIT:

Er forøvrig litt rart hva som står i høyrekolonnen:

En 3,5 tommers harddisk kan lagre 1,7 TB på hver plate. 2,5 tommers plater kan lagre maks 320 GB. En 1,8 tommers plate, som typisk brukes i for eksempel Ipod, kan lagre 160 GB per plate.

 

Jeg regner med det menes per disk? Det er jo vanlig å ha 3-4 plater per disk, men vi har likevel ikke særlig større disker enn 1-2TB.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Og:

Når man angir målet for harddisker i tommer, er det størrelsen platene inni harddisken som angis.

Størrelsen man oppgir er i ytre bredde, da det er det som er relevant for implementering. Platestørrelsen varierer veldig fra disk til disk, for eksempel har 15k SCSI-disker mye mindre plater enn standard 7200 disker:

 

Cheetah_15k6_106x106.gifbarr_7200_10_sm_106x106.gif

 

Ellers er jo 1.3" en interessant størrelse til MP3-spillere og andre bærbare produkter; de er sjelden så små at de må ha de relativt mye mindre 1.0" og 0.85".

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med disse. Flash øker jo i kapasitet raskere enn det harddisker gjør. Flash har jo allerede utkonkurrert 1" harddisker fra markedet og er på full vei til å utkonkurrere 1,8" også men det er ventet at det ennå tar noen år før de klarer å konkurrere ut 2,5". Å satse på 1,3" blir å gå feil vei etter min mening. De mest rommelige 1,8" på markedet er den rimelig ferske 160GB'en fra fujitsu som blant annet sitter i de nye Ipodene med 160GB. 1,3" har omtrent halvparten av platearealet per plate så der vil maksimal kapasitet ligge på ca 80GB med dagens teknologi forutsatt to plater. Men disse har neppe to plater på grunn av plass. Da snakker vi om 40 GB per 1,3" harddisk. Da er det ikke langt unna de største flashbaserte spillerne som man får i dag. De med flash er både mindre, lettere og har mer batteritid.

 

Creative Zen 32 GB.

 

Til sommeren er det trolig 64 GB som er maks for flashbaserte spillere og til jul neste år 128 GB. Når skulle denne 1,3-tommeren lanseres igjen? Og hvis den klarer å øke til 50 eller 60 GB innen jul neste år så ligger den fortsatt bak de flashbaserte.

Lenke til kommentar
Eller at det allerede selges mp3-spillere med 0.85-tommers harddisk? :)

.. på hele 4 GB :p . Ikke rart den er utkonkurrert av de langt mindre og lettere 4 GB flashbrikkene for lenge siden.

 

EDIT: Er forøvrig litt rart hva som står i høyrekolonnen:
En 3,5 tommers harddisk kan lagre 1,7 TB på hver plate. 2,5 tommers plater kan lagre maks 320 GB. En 1,8 tommers plate, som typisk brukes i for eksempel Ipod, kan lagre 160 GB per plate.

 

Jeg regner med det menes per disk? Det er jo vanlig å ha 3-4 plater per disk, men vi har likevel ikke særlig større disker enn 1-2TB.

Det var rart ja. 3,5" kan lagre inntil 334 GB/plate for øyeblikket. 2,5" klarer 160 GB/plate og 1,8" 80 GB/plate. De største 3,5" harddiskene er på hele 1,0 TB.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...