Gå til innhold

Ny e-bokleser snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, den var jo ufattelig stygg. Jeg håper ikke det er den endelige designen.

 

Jeg tror ikke den kommer til å slå an hvis bruksområdet begrenses til kun bøker og slikt. Det er jo ikke lommestørrelse uansett og da kan man like gjerne ha med seg en liten bærbar PC som kan gjøre alt den kan pluss mye mer.

 

Displayteknologien kan være interessant i mange sammenhenger. Mange liker ikke å lese på LCD, plasma eller CRT. Redigert: Det er vist LCD med 800x600 som skal brukes i følge den eldre artikkelen. Da tror jeg det blir en stor flopp.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er merkelig at det ikke finnes en eneste ebok-leser for vanlige forbrukere på markedet enda. Er det så vanskelig å få til? Finnes noen få produkter, men de er jo dyrere enn bærbare PC-er. Skulle tro det lå mer dyr teknologi i en bærbar pc enn i en sak som bare skal vise tekst. Sånn som det er nå så er det ingen som helst vits å kjøpe disse produktene for noen.

Lenke til kommentar

Amazon sin ser mindre pen ut(=helt jævlig), men Sony sin ser bedre ut.

 

Jeg tror ikke den kommer til å slå an hvis bruksområdet begrenses til kun bøker og slikt. Det er jo ikke lommestørrelse uansett og da kan man like gjerne ha med seg en liten bærbar PC som kan gjøre alt den kan pluss mye mer.

Er ikke enig med deg her, disse ebook leserene har en helt annen type skjerm, og fra de tester jeg har lest så får de svært gode tilbakemeldinger(her er en omtale). Det oppleves som å lese fra en vanlig bok, som gjør at man kan lese lengre enn hvis det hadde vært på monitor/lcd osv. Dette er svært viktig. Man må til og med ha lys selv for å kunne lese fra skjermen, ettersom den ikke har belysning. En bærbar pc er klumpete, lager bråk, blir varm - og passer både dårlig på leseal, bussen, i sofakroken; mens en pdf leser ville være super.

Videre så bruker disse bare strøm når du skifter side, selv om siden vises. Batterilevetiden er også utrolig bedre enn på bærbare PC-er.

 

Slår nok ikke ut trykte bøker med det første, nei.

For dem som har penger så tror jeg den vil, den har så mange fordeler. Tenk deg at du har Sony sin leser i sekken med hundrevis av bøker, datablader, Dummie guides klar for enhver anledning, egne notater osv. For dem som ikke besøker piratsider så finnes det en rekke sider på nett hvor du kan laste ned tusenvis av bøker helt lovlig. Sistnevnte gjør at leseren alt i alt ikke blir så dyr. Flere og flere aviser selges nå også som pdf, som er grunn god nok emm. for en slik leser. Og når den er like god å lese fra så er den nesten i mål emm.

 

I Ubuntu kan du for enhver side du besøker "printe" den ut som pdf, ikke dumt å priten ut de sider som du kunne tenke deg å ta vare på for senere bruk, feks. hw.no sin guide for dualboot:-)

 

Årsaken til at jeg selv ikke kommer til å kjøpe en slik enda, er at navigeringen ikke er god nok. Først når jeg kan bla raskt til der jeg vil i større bøker så er den aktuell. Men da skal jeg uten tvil ha en.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Huff, den var jo ufattelig stygg. Jeg håper ikke det er den endelige designen.

 

Jeg tror ikke den kommer til å slå an hvis bruksområdet begrenses til kun bøker og slikt. Det er jo ikke lommestørrelse uansett og da kan man like gjerne ha med seg en liten bærbar PC som kan gjøre alt den kan pluss mye mer.

 

Displayteknologien kan være interessant i mange sammenhenger. Mange liker ikke å lese på LCD, plasma eller CRT. Redigert: Det er vist LCD med 800x600 som skal brukes i følge den eldre artikkelen. Da tror jeg det blir en stor flopp.

 

Jeg er enig med deg, ser ut som noe fra 80-tallet, og skal den leses på må det være en "passiv" skjerm, dvs en som ikke lyser. I tilegg bør man kunne "notere" og overstreke i bøkene. Videre må bøkene komme på et format som er noenlunde standarisert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Slår nok ikke ut trykte bøker med det første, nei.

For dem som har penger så tror jeg den vil, den har så mange fordeler. Tenk deg at du har Sony sin leser i sekken med hundrevis av bøker, datablader, Dummie guides klar for enhver anledning, egne notater osv. For dem som ikke besøker piratsider så finnes det en rekke sider på nett hvor du kan laste ned tusenvis av bøker helt lovlig. Sistnevnte gjør at leseren alt i alt ikke blir så dyr. Flere og flere aviser selges nå også som pdf, som er grunn god nok emm. for en slik leser. Og når den er like god å lese fra så er den nesten i mål emm.

 

Årsaken til at jeg selv ikke kommer til å kjøpe en slik enda, er at navigeringen ikke er god nok. Først når jeg kan bla raskt til der jeg vil i større bøker så er den aktuell. Men da skal jeg uten tvil ha en.

 

 

Detter er, for 99% av befolkningen, ikke et alternativ til bøker og blader. Dette er for "gadgeteers", som alternativ til andre dingser man har lyst på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Både sony reader og irex iliad er jo grisedyre. spesielt sistnevnte. koster vel 6000 kr eller noe sånt. Den ser jo bra ut, men prisen er helt på viddene. sony reader har fått dårlig omtale, og mangler en del ting som er greit å ha mener jeg å huske.

 

 

Sony sinnye Reader PRS-505 koster kun $299, så det er jo forholdsvis rimelig. Får min til under 3000,- ink. ekspress frakt til norge fra Usa. Fekk den på 4 dager, 17-21.desember.:-) Og det heilt opp til Alta!

 

Nye PRS-505 har fått god omtale, stor oppgradering fra PRS-500, kanskje den forrige modellen du tenker på?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

I 2004 skrev jeg en prosjektoppgave om en idé jeg hadde, nemlig å lage en elektronisk bok/ark. Mine medelever ble ikke særlig overbevist, men den ble møtt med positiv kritikk fra andre, når jeg forklarte idéen. Mulighet for et enkelt flash-basert OS og støtte for pdf-dokumenter mente jeg kunne gjøre hverdagen for studenter mye enklere, og ikke minst arbeidstakere. Jeg tenkte på meg selv som utvikler, det hadde vært behagelig å ha kun én bok liggende på pulten som inneholdt alle bøker om de forskjellige programmersspråkene jeg bruker. Joda, vi kan jo google det vi leter etter, men det er faktisk ting som ikke er så lett å google. Det å kunne ha alle lærebøker og annet faglitteratur på kun én bok, eller lettere sagt kun et minnekort syntes jeg hørtes ut som en fantastisk idé.

 

Året etter så leste jeg at de hadde begynt med nettopp dette i Belgia og at den prototype skulle produseres. Senere har jo nå Amazon sluppet sin variant, og Sony også ser jeg har sluppet sin. Skulle jeg ha satset på dette skulle jeg smidd mens jernet var varmt. Neste gang får jeg ta telefonen til Idar Harry Vollvik når jeg klekker ut noe...

Endret av Spillarkivet.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...