Gå til innhold

Kulturo: Fremtid uten torrent?


Bakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen motforestillinger mot at thepiratebay skal videreutvikle torrent protokollen (evt. skrive en ny, basert på dagens protokoll) Jeg er derimot mer skeptisk til at de som eier torrent protokollen skal lukke den mer, jeg tenker da at de skal rette den mer mot tv/spill ol. applikasjoner som kommer til å kreve at den er mer lukket. Da er det bedre at det kommer en ny protokoll fra TPB gutta. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar
At dem stjeler deler av kildekoden :)

Slik jeg forsto det så er kildekoden til torrent åpen i dag. Dvs. den kan ikke lukkes. Derimot vil selskapet bak bit torrent ikke lansere fremtidige utvidelsene til filformatet åpent. De nye utvidelsene blir altså lukket fra starten av. Det nåværende torrent-formatet vil derimot forbli åpen for all fremtid. Pirate bay ønsker selv å utvikle åpne utvidelser som vil konkurrere med de lukkede utvidelsene fra bit torrent og forhåpentligvis være kompatible.

Lenke til kommentar
Høres mer ut som en videreutvikling av bittorrent, med kryptering involvert.

 

Vent og se, snart får dem søksmål opp i ræva.

 

Kryptering vil ikke gjøre det vanskeligere å finne ut hvem som laster ned piratkopiert materiale. Ved hjelp av egne trackere vil interesseorganisasjonene til Hollywood & co fortsatt se hvilke ip adresser som laster ned filene selv om selve overføringen er kryptert.

Lenke til kommentar
Kryptering vil ikke gjøre det vanskeligere å finne ut hvem som laster ned piratkopiert materiale. Ved hjelp av egne trackere vil interesseorganisasjonene til Hollywood & co fortsatt se hvilke ip adresser som laster ned filene selv om selve overføringen er kryptert.

 

Eh, jo...som du jo selv sier så MÅ interesseorganisasjonene ha egne trackere for å finne ut hvem som laster ned. Det trenger dem ikke nå.

 

Det sagt er det ikke sikkert kryptering er eneste "anynomiseringstaktikken" de kommer til å bruke. Finnes vel andre former for dette.

 

Det som er ironisk her er jo at hvis MPAA og diverse hadde tatt forbrukeren på alvor og tilbudt nedlastbart innhold uten idiot-begrensninger som DRM og dårlig kvalitet, ville de tatt problemet ved roten. Det er jo for sent nå. "Piratene" har opprettet langt mer effektive distribusjonsnettverk enn innholdsleverandørene kan drømme om på kort sikt. Det jeg ser på som det største problemet er rett og slett at lyssky organisasjoner vil få lettere tilgang til krypteringsløsninger og metoder. Det vil bli vanligere med "sub-net" på internet, nettopp på grunn av kampen mellom pirater og innholdsleverandørenes våpendragere. Synd. Innholdsleverandørene har alt å tjene på at internet ble brukt som distribusjonsnettverk, men de var for vant med makten de hadde over de fysiske formatene og nektet å forandre seg.

Lenke til kommentar

Bittorrent er overmoden for revidering uansett, så dette initiativet fra TPB er flott.

 

Et strukturproblem med bittorrent er at man må lete på ørten nettsider for å finne trackere som er identiske. Som regel finner man bare én, og det resulterer i at det tar 14 dager å laste ned en distro-CD som ville tatt et par timer maks. med direkte nedlasting. Dersom man istedet kunne opprette en "torrent pool", som var en paraplyside for alle andre torrentsider, så ville man få mye større hastighet på nedlastingen fordi mange flere brukte samme torrent. De enkelte torrentsider ville istedet være speil for poolen og laste opp nye torrenter til poolen når de fikk inn noen fra brukerne. I poolen ville det være MD5-teknikker f.eks. for å avgjøre om den nye torrenten eksisterte fra før.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Bittorrent er overmoden for revidering uansett, så dette initiativet fra TPB er flott.

 

Et strukturproblem med bittorrent er at man må lete på ørten nettsider for å finne trackere som er identiske.

 

Når jeg bruker Isohunt får jeg som regel beskjed om trackeren ligger på mange forskjellig sider. Som regel ca 5.

Mulig jeg tar feil men.....

Lenke til kommentar
En slags global ratio hadde også vært kjekt. Hvis det hadde gått på mac adresse istedenfor IP adresse.

 

Er altfor mange som bare leecher og forsvinner på public sider

Hadde vært imot det.

 

Med tanke på at vanlige ADSL-linjer har mye mindre opplastningshastighet.

 

Er uansett ikke en nødvendighet å sette en seeding-ratio på offentlige trackere.

PirateBay har ikke satt noen regler for dette, og er ikke et stort problem på siden.

Kan istedet oppfordre folk til å seede mest mulig.

 

Folk som klager over elendig fart mistenker jeg gjør noe galt med tanke på oppsettet. Er ikke uvanlig at jeg makser ut 2Mbit linja mi.

Må bare være litt smart med tanke på hvilken torrent man velger.

 

 

PS.

en MAC adresse vil gi dem som jakter på pirater et nyttig verktøy til å finne fram til akkurat din pc. ville vært galskap å måtte oppgi det på nettet.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Bittorrent er overmoden for revidering uansett, så dette initiativet fra TPB er flott.

 

Et strukturproblem med bittorrent er at man må lete på ørten nettsider for å finne trackere som er identiske. Som regel finner man bare én, og det resulterer i at det tar 14 dager å laste ned en distro-CD som ville tatt et par timer maks. med direkte nedlasting.

14 dager på en CD?? Da har du bomma ganske grovt.

 

De fleste torrenter i dag kommer jo med "multi-tracker" informasjon. Gjerne en 5-6 trackere som torrent-klienten automatisk sjekker.

 

 

Bittorent-teknologien i dag fungere jo glimrende. synd hvis dem begynner å forandre på ting, som kanskje blir til det værre.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Høres mer ut som en videreutvikling av bittorrent, med kryptering involvert.

 

Vent og se, snart får dem søksmål opp i ræva.

 

Kryptering vil ikke gjøre det vanskeligere å finne ut hvem som laster ned piratkopiert materiale. Ved hjelp av egne trackere vil interesseorganisasjonene til Hollywood & co fortsatt se hvilke ip adresser som laster ned filene selv om selve overføringen er kryptert.

 

Det kan de, men det finnes noen triks de kan bruke her.

Enklest og sleipeste hadde vært om klienter med ledig båndbredde, dvs du laster ned og leverer mindre en alokert båndbredde ble brukt som proxy. Dvs klienten laster automatisk ned populære filer til kryptert temp fil og sprer vidre. På denne måten vil det bli vanskelig å domfelle noen.

Du vet ikke hvor fila ble funnet siden det er kryptert og sjult, du har ip adresse til de du lastet ned fra men du har ikke fellende bevis for at fila ligger på deres harddisk.

Hensikten er ikke å gjøre det bombesikkert, bare å gjøre det vanskelig å få fellende dommer.

 

Ellers er jeg enig at alle bittorrent sidene er forvirrende, bør være mulig å hatt en bedre løsning her.

Lenke til kommentar
Bittorent-teknologien i dag fungere jo glimrende. synd hvis dem begynner å forandre på ting, som kanskje blir til det værre.

 

Oj...og du tror at hvis det kommer noe som er dårligere enn dagens torrent-teknologi at den vil bli brukt av folk? Slapp av. Enten blir det bedre, og det blir brukt (forhåpentligvis), eller så blir det dårligere og det flopper totalt (garantert).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...