Gå til innhold

Samsung lufter OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vel jeg elsker japanske teknologier, japan gav oss sega , nintendo, sony, og alle groundbreakene skjer der. så enkelt er det, tokyo er alle leiligheter tilkoblet interntt med optisk kabel. leve japan.

Her er det dog snakk om Samsung, som er et Koreansk selskap.

He he, han elsker sikker Korea også da vet du, de produserer jo så mye av disse tingene vi liker å leke med... :p

 

Men ja, dette blir jo spennende å se. Er det altså først ventet å komme i laptop'er og dataskjermer, og senere på tv da eller?

Hvordan er dette når det gjelder etterslep og uskarpheter ved raske panoreringer ifht dagens LCD egentlig?

 

Det står i artikkelen at det gir bedre bildekvalitet, men det kan jo være så mangt...

Lenke til kommentar
vel jeg elsker japanske teknologier, japan gav oss sega , nintendo, sony, og alle groundbreakene skjer der. så enkelt er det, tokyo er alle leiligheter tilkoblet interntt med optisk kabel. leve japan.

Her er det dog snakk om Samsung, som er et Koreansk selskap.

He he, han elsker sikker Korea også da vet du, de produserer jo så mye av disse tingene vi liker å leke med... :p

 

Men ja, dette blir jo spennende å se. Er det altså først ventet å komme i laptop'er og dataskjermer, og senere på tv da eller?

Hvordan er dette når det gjelder etterslep og uskarpheter ved raske panoreringer ifht dagens LCD egentlig?

 

Det står i artikkelen at det gir bedre bildekvalitet, men det kan jo være så mangt...

Tror jeg har lest at det er en teknologi som ikke fører til etterslep. De har også ca. 1.000.000:1 i kontrast i motsetning til LCD som sjelden har mer enn 10.000:1 i kontrast. Dette har med at teknologien ikke bruker baklys, så man er garantert 100% svartfarge. Hvor mye bedre det blir i praksis gjenstår å se. Foreløpig har også skjermene langt kortere levetid enn LCD-skjermer. Prisene blir også rimelig enorme i starten. Jeg regner med minst 50.000 kroner for de første store TV-ene (32"+).

 

Største fordelen er nok produksjonskostnadene som skal være langt lavere enn LCD (i masseproduksjon riktignok), og at de kan være papirtynne, gjennomsiktige og bøylige som på denne videoen: Sony OLED.

 

Ser for meg framtidens aviser...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hørte faktisk om denne teknologien i 1999, på høgskolen i Kongsberg, når vi hadde en gjesteforeleser fra skottland.

Da het teknologien LEP, light emitting polymers. Regner med at det er det samme.

Måten man skulle kunne lage det på var rett å slett å "printe" de forskjellige lagene på plastikk og voila. MEGET billig å masseprodusere med andre ord. Men man trenger jo en noe spesiell printer samt at man skal sikkert ha noen kroner for utviklingskostnadene.

Men ser for meg at når produktet blir innarbeidet så vil produktet med den rette konkuransen havne godt under dagens LCD priser.

Lenke til kommentar
kilik Lagt til I dag, 13:14

Største fordelen er nok produksjonskostnadene som skal være langt lavere enn LCD (i masseproduksjon riktignok), og at de kan være papirtynne, gjennomsiktige og bøylige som på denne videoen: Sony OLED.

Imponerende saker dette her, og lysdioder har jammen kommet et stykke videre siden de klumpene fra Arngren, noen av oss drev med for en del år siden...

Prismessig skjønner jeg at det er ganske lenge til jeg kommer til å ha noe skjerm basert på dette, selv om konefaktoren på en tv-skjerm som kan rulles opp som en rullgardin vel må være ganske høy. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Lurer på om damen også følger med i prisen :p

 

Uansett blir dette spennende saker. Må vel snart få pappa til å innse at vi også må ha hjemmekinoannlegg til LCD-skjermen før vi kjøper OLED...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Go OLED, men skal skjermen bli interessant for min min del så må Samsung komme opp med et bedre design. Fytty katta hvor stygg den skjermen var. Fatter ikke at produsentene ikke skjønner at vi forbrukerne vill ha tynne rammer. Foreløpig bare Toshiba som har tilnermet tynn nok ramme. Også Pioneer da self.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...