Gå til innhold

SSD av det voksne slaget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er prisen høy pga produksjon/råvare kostnader, eller pga volumet er så lite for tiden?

 

Hvis alle hadde satset på SSD fremfor magnetdisker ville prisene vært sammenlignbare da?

 

Har SSD disker et "fysisk tak" på størrelse (i GB) slik som magnetdisker har?

9478217[/snapback]

Tror SSD ville være dyrere uansett, tror heller ikke SSD vil utkonkurere vanlige hardisker på kr/GB. Husk at vanlige hardisker blir større og større så når 64GB SSD disker koster 1000 kr. vil du sikkert få en 1TB disk for samme prisen.

 

Den 64GB disken vil imidlertid være perfekt som OS disk og vil gi en betydelig ytelse forbedring.

Lenke til kommentar
Tror SSD ville være dyrere uansett, tror heller ikke SSD vil utkonkurere vanlige hardisker på kr/GB.

9478476[/snapback]

 

Enig...Ihvertfall med dagens teknologi. Jeg tenkte mer på

Ytelse*GB/Kr. Der tror jeg SSD vil være å foretrekke.

9478491[/snapback]

Dette er jo allerede nå største 2.5" disken som eksisterer...

 

Hvis man ser på utviklingskurven kurven for kr/GB for disker og flash siste årene er det kanskje drøyt å hevde at SSD alltid vil være dyrere.

Lenke til kommentar
Er prisen høy pga produksjon/råvare kostnader, eller pga volumet er så lite for tiden?

 

Hvis alle hadde satset på SSD fremfor magnetdisker ville prisene vært sammenlignbare da?

 

Har SSD disker et "fysisk tak" på størrelse (i GB) slik som magnetdisker har?

9478217[/snapback]

Tror SSD ville være dyrere uansett, tror heller ikke SSD vil utkonkurere vanlige hardisker på kr/GB. Husk at vanlige hardisker blir større og større så når 64GB SSD disker koster 1000 kr. vil du sikkert få en 1TB disk for samme prisen.

 

Den 64GB disken vil imidlertid være perfekt som OS disk og vil gi en betydelig ytelse forbedring.

9478476[/snapback]

 

SSD diskene utvikles jo akkurat som de "vanlige" hardiskene. Man får mere plass per chip akkurat som hardisken får höyere lagringstetthet hele tida.

 

Håper at det ikke er allt for lenge igen til 64gb koster 1000kr er utrolig lei de gamle bråkete, trege og effektgjerrige hardiskene!

Lenke til kommentar
Er prisen høy pga produksjon/råvare kostnader, eller pga volumet er så lite for tiden?

 

Hvis alle hadde satset på SSD fremfor magnetdisker ville prisene vært sammenlignbare da?

 

Har SSD disker et "fysisk tak" på størrelse (i GB) slik som magnetdisker har?

9478217[/snapback]

Tror SSD ville være dyrere uansett, tror heller ikke SSD vil utkonkurere vanlige hardisker på kr/GB. Husk at vanlige hardisker blir større og større så når 64GB SSD disker koster 1000 kr. vil du sikkert få en 1TB disk for samme prisen.

 

Den 64GB disken vil imidlertid være perfekt som OS disk og vil gi en betydelig ytelse forbedring.

9478476[/snapback]

 

SSD diskene utvikles jo akkurat som de "vanlige" hardiskene. Man får mere plass per chip akkurat som hardisken får höyere lagringstetthet hele tida.

 

Håper at det ikke er allt for lenge igen til 64gb koster 1000kr er utrolig lei de gamle bråkete, trege og effektgjerrige hardiskene!

9478588[/snapback]

 

Og man må tenke på at det er fysiske begrensninger som forhindrer lagring på harddisk å vokse i det uendelige. Perpendikulær lagring er eneste friske pusten som har kommer i det siste for å øke lagring noe særlig. Jeg mistenker at lagringsplass på harddisker will vokse saktere fremover, mens omvendt på flash.

Lenke til kommentar
Mange tror også at SSD aldri vil overta for tradisjonelle platebaserte disker, grunnet høye kostnader.

Man skal være forsiktig med å si aldri så jeg begrenser meg til å spå at SSD ikke vil overta helt for platebaserte harddisker innen 2020.

 

Derimot vil jeg spå at de vil bli et populært supplement til platebaserte harddisker allerede innen 1-2 år.

 

Er prisen høy pga produksjon/råvare kostnader, eller pga volumet er så lite for tiden?

Begge deler. "Råvareprisen" eller rettere sagt prisen på flashbrikker, ligger nå på ca 10 $ per GB i innkjøp for de store produsentene. Dvs. at 416GB i teorien kunne gått for 4160$ eller ca 25.000 kr. I praksis bruker de nok ikke de billigste flashbrikkene på grunn av hastighet, stabilitet og kapasitet så prisen er trolig en god del høyere bare i innkjøp. Kanskje rundt 50.000 kr. Små volum, utviklingskostnader, redundans, profitt, skatter, avgifter og andre kostnader øker nok prisen en god del derfra igjen. Jeg vil anslå at toppmodellen på 416GB vil koste bortimot 100.000 kr i utsalg til private kjøpere i Norge.

 

Hvis alle hadde satset på SSD fremfor magnetdisker ville prisene vært sammenlignbare da?

Du kan jo alltids sammenligne de ;) Men det blir en ganske skjev sammenligning når den ene koster 50-100 ganger mer.

 

Har SSD disker et "fysisk tak" på størrelse (i GB) slik som magnetdisker har?

9478217[/snapback]

Tja, nå har ikke vanlige harddisker noe fysisk tak, men et praktisk/økonomisk tak som hele tiden flytter seg med utviklingen. Dagens harddisker er begrenset til hvor tette data lesehodene kan lese og hvor tett data kan ligge uten å bli magnetisk ustabile. Platebaserte harddisker er også begrenset oppad til 5 plater i dagens 3,5"-disker.

 

SSD er begrenset til kapasiteten per brikke og hvor mange slike brikker det er plass til inni et chassi som følger formfaktoren 2,5". Personlig tror jeg det er rom for minst 1TB i 2,5"-formatet med dagens brikker.

Lenke til kommentar
Og man må tenke på at det er fysiske begrensninger som forhindrer lagring på harddisk å vokse i det uendelige.  Perpendikulær lagring er eneste friske pusten som har kommer i det siste for å øke lagring noe særlig.  Jeg mistenker at lagringsplass på harddisker will vokse saktere fremover, mens omvendt på flash.

9478641[/snapback]

 

Godt poeng.

 

MB/cm2 for minnebrikker har vel økt mer eller mindre jevnt og trutt i forhold til harddisker også? Vil denne øke mer etterhvert? Har ikke hørt om noe ny teknologi som forminsker størrelsen på brikkene.

 

Det jeg tenker er at det er ingen grunn til at man ikke kan øke den fysiske størrelsen på SSD disker (f.ex til 5.25" formfaktor) for å få stooor kapasitet. Dette kan ikke gjøres med magnetdisker da varme-, bråk- og stabilitetsproblemer øker jo større du lager disken.

 

Tror ikke vi vil se dette med det første selvsagt, men muligheten ligger ihvertfall der, og da blir ikke bit-tettheten på minnebrikker så relevant lengre.

 

Pris per MB vil synke når produksjonen tar seg opp. Og vil tro den kan ta igjen magnetdisker. Det er bare spekulasjoner for min del nå, men tro kan flytte fjell ;)

 

[edit]

Simen1: Ser at vi har skrevet mye av det samme samtidig her... :) Forresten så mener jeg at prisen på SSD idag ikke er representabel siden produktet er såpass nytt.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Simen1: Ser at vi har skrevet mye av det samme samtidig her... :) Forresten så mener jeg at prisen på SSD idag ikke er representabel siden produktet er såpass nytt.

9478760[/snapback]

Det er jeg enig i. Prisen på SSD kommer nok til å synke ned mot prisen på like store minnebrikker + ca 20-30% når masseproduksjonen og salget er i full sving.

 

Hvis 32GB minnebrikker koster 1500 kr sommeren 2008 så tipper jeg vi får 32GB SSD til 2000 kr. Minnebrikker vil naturlig nok toppe ut på lavere kapasitet enn SSD, men dere ser hvor jeg vil med forklaringa.

Lenke til kommentar
Det er jeg enig i. Prisen på SSD kommer nok til å synke ned mot prisen på like store minnebrikker + ca 20-30% når masseproduksjonen og salget er i full sving.

 

Hvis 32GB minnebrikker koster 1500 kr sommeren 2008 så tipper jeg vi får 32GB SSD til 2000 kr. Minnebrikker vil naturlig nok toppe ut på lavere kapasitet enn SSD, men dere ser hvor jeg vil med forklaringa.

9479028[/snapback]

 

Er SSD brikker lik når de gjelder produksjon og fysiske kriterier? Skulle tro det var "enklere" å lage SSD brikker da varmen utskilt er adskillig mindre siden operasjonshastigheten (frekvensen) er lavere. Ergo kan man dytte flere bits/cm2...er jeg på jordet?

Lenke til kommentar

Fangs78: Det er omtrent de samme flashbrikkene som brukes. Minnepinner har som regel MLC (flere bit per celle) i motsetning til SSD som til nå bare har hatt SLC (1 bit per celle). Samsung skulle vist komme med MLC-baserte SSD nå og M-tech skulle følge etter med det i 2008. MLC er noe billigere å produsere enn SLC.

 

Både SSD og minnepinner/minnekort forsøker å bruke relativt raske flashbrikker, men noen budsjettprodusenter presser prisene ved å kjøpe inn billige og trege flashbrikker. De billigste minnekortene kan jo bare skilte med stusselige 5 MB/s mens majoriteten ligger mellom 15 og 25 MB/s. De som har vesentlig høyere hastigheter enn det bruker smarte teknikker som ligner på Raid0 for å oppnå høyere hastigheter, men det har sin pris i form av at det krever en egen kontrollerbrikke og gir litt økt aksesstid.

 

Varme er ikke et problem på hverken SSD, minnepinner eller minnekort.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker er at det er ingen grunn til at man ikke kan øke den fysiske størrelsen på SSD disker (f.ex til 5.25" formfaktor) for å få stooor kapasitet. Dette kan ikke gjøres med magnetdisker da varme-, bråk- og stabilitetsproblemer øker jo større du lager disken.

 

Tror ikke vi vil se dette med det første selvsagt, men muligheten ligger ihvertfall der, og da blir ikke bit-tettheten på minnebrikker så relevant lengre.

 

Pris per MB vil synke når produksjonen tar seg opp. Og vil tro den kan ta igjen magnetdisker. Det er bare spekulasjoner for min del nå, men tro kan flytte fjell ;)

 

[edit]

Simen1: Ser at vi har skrevet mye av det samme samtidig her... :) Forresten så mener jeg at prisen på SSD idag ikke er representabel siden produktet er såpass nytt.

9478760[/snapback]

 

Joda men hvorfor? 416gb i en 2.5" nå, 1tb i morgen?

Synes du ikke at det er nok med plass så kjöper du 1 til =)

Lenke til kommentar
Joda men hvorfor? 416gb i en 2.5" nå, 1tb i morgen?

Synes du ikke at det er nok med plass så kjöper du 1 til =)

9479249[/snapback]

 

en 5.25" kasse er større en 2.5", siden den er mye dypere. Men poenget mitt var bare at man kan ha så mange minnebrikker inne i disken som man gidder, uten å tenke på varme, stabilitet og støy.

Lenke til kommentar
En fin og relevant artikkel dukket akkurat opp hos ExtremeTech:

 

The Age of Flash Memory is Upon Us

9479800[/snapback]

De har helt rett, det er en minimum pris på hardisker pga delene, SSD vil overta for små disker, de vil også overta for raske disker det er min påstand, ved å kjøre raid 0 internt på minnebrikkene skulle det være fint mulig å få 300MB/s på en disk med mange brikker, de som vil ha mest mulig fart er også mindre opptatt av pris.

 

Platedisker vil beholde markedet for store disker, regner med vi vil se 3-5TB for 3.5" disker om få år. Tviler på om flash vil kunne konkurere der de neste 10 årene, etter dette er det umulig å spå.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Siemens spåing for fremtiden, men jeg er kanskje litt mer skeptisk for platelager. Noe jeg ser felles med det meste er at vi har all verdens kapasitet, men overføringen tar sååååå lang tid. 500+GB-disker og overføringer av 10%,50% og 100% av dette tar år og dager.. Håper det noe gjøres på denne fronten. Og ta tenker jeg ikke bare en teoretisk økning på 150% mens den praktiske er mikroskopisk av kapasiteten til mediet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...