Gå til innhold

SSD av det voksne slaget


Anbefalte innlegg

SSD diskene utvikles jo akkurat som de "vanlige" hardiskene. Man får mere plass per chip akkurat som hardisken får höyere lagringstetthet hele tida.

 

Håper at det ikke er allt for lenge igen til 64gb koster 1000kr er utrolig lei de gamle bråkete, trege og effektgjerrige hardiskene!

9478588[/snapback]

trodde det var et plus at harddisker var effektgjerrige.. jo mer effektgjerrig, jo mindre effekt blir brukt, som igjen resulterer til mindre load på psuen og mindre energi blir brukt generelt.. eller tar jeg helt feil nå..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er veldig enig med Siemens spåing for fremtiden, men jeg er kanskje litt mer skeptisk for platelager. Noe jeg ser felles med det meste er at vi har all verdens kapasitet, men overføringen tar sååååå lang tid. 500+GB-disker og overføringer av 10%,50% og 100% av dette tar år og dager..  Håper det noe gjøres på denne fronten. Og ta tenker jeg ikke bare en teoretisk økning på 150% mens den praktiske er mikroskopisk av kapasiteten til mediet.

9483483[/snapback]

Overføringshastigheten vil neppe bedre seg drastisk på enkeltdisker. Den er bundet til lagringstettheten langs hvert spor. For hver gang kapasiteten per plate blir 4 ganger så stor så dobles overføringskapasiteten. Dette gjør at det tar lengre tid å fylle en harddisk jo flere år som går. Denne trenden har vart siden harddisker kom til personlige datamaskiner.

 

Problemet kan lempes på ved å sette flere harddisker i f.eks Raid0 eller Raid5, men da får man jo igjen mer plass å fylle opp, som igjen tar lengre tid. ;)

Lenke til kommentar
trodde det var et plus at harddisker var effektgjerrige.. jo mer effektgjerrig, jo mindre effekt blir brukt, som igjen resulterer til mindre load på psuen og mindre energi blir brukt generelt.. eller tar jeg helt feil nå..?

9483560[/snapback]

 

Jo, du har rett. Han mente nok effekthungrig :)

Endret av legofred
Lenke til kommentar
*snipp*

9483483[/snapback]

Overføringshastigheten vil neppe bedre seg drastisk på enkeltdisker. Den er bundet til lagringstettheten langs hvert spor. For hver gang kapasiteten per plate blir 4 ganger så stor så dobles overføringskapasiteten. Dette gjør at det tar lengre tid å fylle en harddisk jo flere år som går. Denne trenden har vart siden harddisker kom til personlige datamaskiner.

 

Problemet kan lempes på ved å sette flere harddisker i f.eks Raid0 eller Raid5, men da får man jo igjen mer plass å fylle opp, som igjen tar lengre tid. ;)

9483673[/snapback]

 

Beklager, har vært borte en stund og ikke fått med meg at det kom "en quote".

 

Joda, vi er vel alle inneforstått med at EN disk vil være en flaskehals. Og diverse raidoppsett løser mange hastighetsproblemer. Men kostnaden er jo også skyhøy. I tillegg så lenge vi synes det er et oki alternativ så tvinges ingen til å tenke nytt. Hvor lenge skal vi bruke disse harddiskene vi har brukt i åresvis, feks? (Vi har jo sett at de sliter med å trykke mer og mer på ei plate, og hensikten har vært kapasitet og ikke nødvendigvis for overføringens del. Satt på spissen selvf :) )

 

Jeg liker tanken med SSD, og håper noen er enda litt mer innovative fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...