Gå til innhold

- Gratis-tjenester betyr dårligere dekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe uvanlig at småselskap lokker med lave priser for å opparbeide en kundemasse raskt. Så blir de kjøpt opp eller går konk. Men det er i alle fall med på å gi forbrukerne rimeligere telefonitjenester. Har nettopp tegnet abonnement hos rimelige One Call. Lurer på hvor lenge jeg er kunde der. Jeg mener, finnet det noe One Call om et år? Med samme prisene? Går jo an å håpe.

 

Men NetCom har selv kjøpt opp selskap, f.eks Chess.

Lenke til kommentar
Det netcom gjør er å jo å argumentere imot privatre selskapers evne til å opprettholde og forbedre en skikkelig infrastruktur. Ønsker de at det skal bli et statlig ansvar? Det nytter vel neppe å anta at de ikke kommer til å få konkurranse på tjenestefronten.

 

AtW

9156734[/snapback]

 

 

NetCom er jo blitt store med åra, men de var selv den privateide askeladden som kjempet mot statseide Telenor. Ikke så grusomt mange år siden vi hadde telemonopol, og noen år før det igjen var det jo monopol på radio/TV, der statseide NRK var eneaktør.

 

Men for oss kunder er konkurransen bra.

Lenke til kommentar
Det netcom gjør er å jo å argumentere imot privatre selskapers evne til å opprettholde og forbedre en skikkelig infrastruktur. Ønsker de at det skal bli et statlig ansvar? Det nytter vel neppe å anta at de ikke kommer til å få konkurranse på tjenestefronten.

 

AtW

9156734[/snapback]

 

 

NetCom er jo blitt store med åra, men de var selv den privateide askeladden som kjempet mot statseide Telenor. Ikke så grusomt mange år siden vi hadde telemonopol, og noen år før det igjen var det jo monopol på radio/TV, der statseide NRK var eneaktør.

 

Men for oss kunder er konkurransen bra.

9157405[/snapback]

 

onkurransen på tjenestefronten? Uten tvil, konkurransen på infrastruktur? Ikke nødvendigvis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke noe uvanlig at småselskap lokker med lave priser for å opparbeide en kundemasse raskt. Så blir de kjøpt opp eller går konk. Men det er i alle fall med på å gi forbrukerne rimeligere telefonitjenester. Har nettopp tegnet abonnement hos rimelige One Call. Lurer på hvor lenge jeg er kunde der. Jeg mener, finnet det noe One Call om et år? Med samme prisene? Går jo an å håpe.

 

Men NetCom har selv kjøpt opp selskap, f.eks Chess.

9156550[/snapback]

Hvis du ikke har fått det med deg ennå, så hverken eier eller har NC kjøpt noen som helst i Chess.

Lenke til kommentar

Jo mindre konkurrenter det er, jo mer tar de. Og motsatt.

 

Likevel godtar jeg å betale noe mer for et abonnement, hvis jeg ønsker godt utvalg av tilleggstjenester, som f.eks hos Telenor eller NetCom. Hos disse kan du f.eks få varsling til mobilen dersom du får e-post. De tilbyr nemlig e-postkonto.

 

De to store har døgnåpen kundeservice. One Call f.eks har stengt i helgene. Så spørs det hvor ofte man har bruk for kundeservice.

 

Velg leverandør etter behov.

Lenke til kommentar

Konkurranse fører til at overskuddet (bunnlinjen) blir mindre fordi prisene synker. Det er bra for oss forbrukere. Men når konkurransen blir _for_ hard vil det kunne gå på selskapenes evne til å overleve. Ett sted må det kuttes. Vedlikehold eller videreutvikling står begge lagelig til for hogg.

 

Så Guri har rett. Men om smertepunktet er truffet eller ikke skal jeg ikke predikere; til det har jeg (og alle andre) for liten informasjon, men at det vil komme er hevet over enhver tvil.

 

Ethvert selskap ønsker å tilby de tjenester / den kvalitet som gir selskapet selv mest profitt. Det er innlysende. Det er ikke noe galt i det. På samme måte som det er like lite galt i at vi som forbrukere vil betale så lite som mulig.

 

Problemet er når konkurransen forrykker balansen slik at selskapene taper for mye (eller at mangel på konkurranse fører til at vi kunder betaler for mye) så vil vi kunder tape ved at vi ikke blir tilbudt det vi ønsker av teknologi (eller at vi rett og slett betaler for mye på grunn av monopol).

 

Det jeg savner i debatten er det jeg vil kalle den andre siden. Guri tar opp den andre siden. At alle underbyr hverandre vil føre til like ille konsekvenser for oss som et monopol. Det vil si; jeg sidestiller dårligere tekonologi med for høy regning. For min del er det like ille om jeg betaler for mye eller om jeg ikke får det jeg har behov for.

 

Selvsagt ser jeg at hva jeg har behov for er ikke hva alle andre (nødvendigvis) har behov for. Men det er naivt å tro at gratis (eller billig) er bra. Det gjelder å se på hva er alternativet.

 

For å ta den helt ut; jeg liker kommunistiske tanker, men synes at Trabant er en kjip bil å kjøre. Finn feilen!

Lenke til kommentar
Det netcom gjør er å jo å argumentere imot privatre selskapers evne til å opprettholde og forbedre en skikkelig infrastruktur. Ønsker de at det skal bli et statlig ansvar? Det nytter vel neppe å anta at de ikke kommer til å få konkurranse på tjenestefronten.

 

AtW

9156734[/snapback]

 

 

NetCom er jo blitt store med åra, men de var selv den privateide askeladden som kjempet mot statseide Telenor. Ikke så grusomt mange år siden vi hadde telemonopol, og noen år før det igjen var det jo monopol på radio/TV, der statseide NRK var eneaktør.

 

Men for oss kunder er konkurransen bra.

9157405[/snapback]

 

onkurransen på tjenestefronten? Uten tvil, konkurransen på infrastruktur? Ikke nødvendigvis.

 

AtW

9158882[/snapback]

 

Joda, all konkurranse er bra, alltid. Kanskje trist for NetCom at de kommer til å tape penger framover, og at tilbudet til kundene blir dårligere en periode, men i det lange løp er både folk og marked bedre tjent med fri og knallhard konkurranse. Guri sitter med skylapper i tåken og bekymrer seg for neste års resultat, mens jeg sitter her og gnir meg i hendene over at det vil være de som driver best og mest effektivt som vil sitte med ledertrøyen til enhver tid over de neste 20-40 årene. Går Netcom dukken, kommer det nok alternativer, og hvem vet hva som vil skje teknologimessig. Det skremmer meg mer at store selskaper skal kunne klamre seg til fastlåste oligopoler på ubestemt tid mens de melker markedet på en unaturlig måte, enn at Jensen ikke får surfet over HSDPA i naustet på Røst.

Lenke til kommentar

 

Joda, all konkurranse er bra, alltid. Kanskje trist for NetCom at de kommer til å tape penger framover, og at tilbudet til kundene blir dårligere en periode, men i det lange løp er både folk og marked bedre tjent med fri og knallhard konkurranse. Guri sitter med skylapper i tåken og bekymrer seg for neste års resultat, mens jeg sitter her og gnir meg i hendene over at det vil være de som driver best og mest effektivt som vil sitte med ledertrøyen til enhver tid over de neste 20-40 årene. Går Netcom dukken, kommer det nok alternativer, og hvem vet hva som vil skje teknologimessig. Det skremmer meg mer at store selskaper skal kunne klamre seg til fastlåste oligopoler på ubestemt tid mens de melker markedet på en unaturlig måte, enn at Jensen ikke får surfet over HSDPA i naustet på Røst.

9164795[/snapback]

 

FOr det første er ikke all konkurranse bra alltid, det er en god grunn til man har regler som regulerer markedet, og det er fordi ikke alle typer konkurranse er heldig.

 

Når det gjelder infrastruktur: det er lite effektivt å ha flere sett med infrastruktur, for de samme pengene netcom og telenor har brukt på sitt mobilnett kunne man hatt et enkelt mobilnett, som var vesentlig bedre, som ble leid ut til kostpris, og dermed sikrer at ingen tjenestelevrandører har noen spesielle fordeler heller, fordi de eier infrastrukturen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke helt uvanlig at selskaper begynner å snakke om "sosialt ansvar", f.eks. utbygging i distriktene og manglende vedlikehold, når de blir store. Store selskaper har ofte blitt tungrodde, og det er vanskelig å opprettholde lønnsomheten i konkurranse med mindre, strømlinjeformede konkurrenter. Derfor påberoper de store seg diverse moralske formål som skal tilsi at markedet skal reguleres til deres fordel.

 

Hvis dette er den rådende innstillingen til konkurranse i Netcom, gleder jeg meg til å se hvordan de skal tjene penger fremover. Vi kan jo bare spekulere i hva vi måtte betalt for mobiltjenester i Norge dersom Telenor og Netcom aldri ble utfordret av andre tilbydere.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Det er ikke helt uvanlig at selskaper begynner å snakke om "sosialt ansvar", f.eks. utbygging i distriktene og manglende vedlikehold, når de blir store. Store selskaper har ofte blitt tungrodde, og det er vanskelig å opprettholde lønnsomheten i konkurranse med mindre, strømlinjeformede konkurrenter. Derfor påberoper de store seg diverse moralske formål som skal tilsi at markedet skal reguleres til deres fordel.

 

Hvis dette er den rådende innstillingen til konkurranse i Netcom, gleder jeg meg til å se hvordan de skal tjene penger fremover. Vi kan jo bare spekulere i hva vi måtte betalt for mobiltjenester i Norge dersom Telenor og Netcom aldri ble utfordret av andre tilbydere.

9165101[/snapback]

 

 

Tungrodde, ja. Var innom på telenorsidene, og fant at de tilbyr 14-15 ulike abonnement: http://telenormobil.no/abonnement.do

 

Hva i helvete er vitsen med det?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...