Gå til innhold

SRAM på 6 GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke vi får se x86 prosessorer på 6GHz med det første. x86 er ikke egnet for speed-racer arkitektur slik Power6 benytter og det vil ta en del tid før x86 fat-cores klarer 6GHz. Antagelig ser vi ikke fat-cores (3-4 issue) på 6GHz før vi har 22nm CMOS prosess.

9088107[/snapback]

Det er i grunn veldig synd, hadde IBM valgt å satse for alvor på løssalg av X86 cpu'er tror jeg nok de hadde kunnet mørbanke både AMD og Intel. IBM har fortsatt stor respekt selv om det er mange år siden de var på sin høyde. Selvfølgelig, IBM er ingen ren CPU produsent, men det hadde vært utrolig fett! Jeg tror at neste store skritt i X86 delen av CPU bransjen kan godt IBM stå for, endten solo eller gjennom AMD.

Lenke til kommentar
Tror ikke vi får se x86 prosessorer på 6GHz med det første. x86 er ikke egnet for speed-racer arkitektur slik Power6 benytter og det vil ta en del tid før x86 fat-cores klarer 6GHz. Antagelig ser vi ikke fat-cores (3-4 issue) på 6GHz før vi har 22nm CMOS prosess.

9088107[/snapback]

Det er i grunn veldig synd, hadde IBM valgt å satse for alvor på løssalg av X86 cpu'er tror jeg nok de hadde kunnet mørbanke både AMD og Intel. IBM har fortsatt stor respekt selv om det er mange år siden de var på sin høyde. Selvfølgelig, IBM er ingen ren CPU produsent, men det hadde vært utrolig fett! Jeg tror at neste store skritt i X86 delen av CPU bransjen kan godt IBM stå for, endten solo eller gjennom AMD.

9088246[/snapback]

Det er nok lite sannsynlig at IBM kunne lagd desktop prosessorer basert på x86 instruksjonssettet som var noe raskere enn det vi får fra Intel og AMD. Grunnen til at de har raskere server prosessorer er fordi de ikke benytter x86 og fordi de bygger prosessorene spesielt for servere og ikke desktop. Desktop prosessorer har en del andre prioriteringer enn serverprosessorer. F.eks er virtualisering, adressering av store mengder minne, skalering til flere sokler og flertråding viktigere på server enn på desktop og spesielt de tre siste er vanskelig å få til uten å ofre noe ytelse/tråd som igjen er viktig på desktop.

 

Nå er det jo også slik at frekvens ikke er alt. F.eks er en 4,7GHz Power6 like rask som en 3GHz C2D på SPECint som er en typisk CPU intensiv desktop workload (kompilering osv). Power6 er imidlertid 2-3 ganger raskere enn C2D på en del database workloads, spesielt om du sammenligner maskiner med flere sokler.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hvor stor er SRAM'en som er demonstrert (MB, nm og mm^2)?

Hva er latencyen og TDP?

 

Redigert: Noen svar: 65nm SOI, det er 8T-celler.

 

Skal tro om AMD får fatt i dette gjennom samarbeidet med IBM? :hmm:

9087955[/snapback]

Jeg tviler på det, men det hadde ikke gjort noe om de hadde det. Hastigheten på cachen er en av akilleshælene til AMDs prosessorer. IBM vil sikkert ha (for) fett betalt for cachen. Jeg tror AMD heller vil prioritere å øke L3 cachen ved hjelp av ZRAM-teknologien som de allerede har betalt for. Men hvis AMD velger å kjøpe denne SRAM-teknologien også så kan den passe som L2 cache. Omtrent som Intel hadde ALU'er på dobbel klokkefrekvens ("double pumped") i netburst så kan AMD velge å bruke denne SRAM'en på dobbel klokkefrekvens for å få ned loaded latency. Siden det er snakk om cache på prosessoren så går det jo fint å ha en dobbelt så bred buss mellom kjernen og SRAM'en for å klare å pumpe unna trafikken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tror ikke vi får se x86 prosessorer på 6GHz med det første. x86 er ikke egnet for speed-racer arkitektur slik Power6 benytter og det vil ta en del tid før x86 fat-cores klarer 6GHz. Antagelig ser vi ikke fat-cores (3-4 issue) på 6GHz før vi har 22nm CMOS prosess.

9088107[/snapback]

Det er i grunn veldig synd, hadde IBM valgt å satse for alvor på løssalg av X86 cpu'er tror jeg nok de hadde kunnet mørbanke både AMD og Intel. IBM har fortsatt stor respekt selv om det er mange år siden de var på sin høyde. Selvfølgelig, IBM er ingen ren CPU produsent, men det hadde vært utrolig fett! Jeg tror at neste store skritt i X86 delen av CPU bransjen kan godt IBM stå for, endten solo eller gjennom AMD.

9088246[/snapback]

 

IBM solgte unna store deler av konsernet for å holde seg slank og spesialisert. Ville tro at å utvide produksjonskapasiteten (som jo desktopmarkedet krever) går mot den slankingen. De tjener nok mer på å utvikle ny teknologi for så å lisensiere den bort.

 

Er glad de gjør det egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...