Gå til innhold

Hunden riper opp parketten!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og dama leier en leilighet som har parkett i hele stua / gang. Vi har en 1år gammel labrador som vi fikk lov å ha i leiligheta, så lenge den ikke spiste opp vegg og dører (noe den ikke gjør :) )

 

Leiligheta er bygd i 2003 / 2004, så når vi flyttet inn for 3-4mnd siden, var parketten nærmest ripefri. I dag har det kommet ganske mange riper og kloremerker i parketten, spesiellt midt på gulvet der hvor hunden "spinner" mest når den blir ivrig etter å gå på tur o.l.

 

Når vi flyttet inn, så var det selvfølgelig ingen av oss som tenkte på at hunden kommer til å lage merker i parketten :dontgetit:

 

Det kan også virke som at utleier glemte at parkett er svært lett å få riper i, når man eier en 1år gammel ivrig og relativt stor hund (30kg) fordi han nevnte ingenting om det, hverken muntlig eller i kontrakten. Det eneste som stod er at vi har lov å ha èn hund.

 

Etter at vi har oppdaget ripene, har vi begynt å ha matter over de plassene hvor vi ser at hunden klorer mest.

Har også prøvd å klippe neglene på hunden litt oftere, men det ser ikke ut til å hjelpe ...

 

Nå er jeg litt redd for hva eieren av leiligheta kommer til å si, når han ser ripene som sees veldig godt i dagslys. Hvilken rett har han til å kreve depositumet når han tillot dyrehold i utganspunktet? Vi har jo ikke laget ripene med vilje i og med at vi ikke hærjer med hunden innendørs. Har dessuten prøvd å dekke til med matter hvor vi ser at hunden riper mest ..

 

Noen som forresten vet om noen triks for å redusere ripene? Noe man f.eks kan smørre på? Å pusse ned parketten er selvfølgelig uaktuellt uten å høre med eier av leil. først.

 

På forhånd, takk for svar! :cool:

 

edit: leif

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen gode tips til deg, dessverre. Ser for meg at det blir et aktuelt problem for meg den dagen vi bytter leilighet og får et gulv det er verre om det kommer riper i. Syns det hørtes smart ut med matter, dere har vel lagt underlag under så de ikke sklir selv om hunden blir gira?

Ellers er det vel som du sier å holde klørne så korte som mulig. Men det vil jo uansett komme litt :hmm:

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Jeg har ingen gode tips til deg, dessverre. Ser for meg at det blir et aktuelt problem for meg den dagen vi bytter leilighet og får et gulv det er verre om det kommer riper i. Syns det hørtes smart ut med matter, dere har vel lagt underlag under så de ikke sklir selv om hunden blir gira?

Ellers er det vel som du sier å holde klørne så korte som mulig. Men det vil jo uansett komme litt  :hmm:

8841349[/snapback]

 

Takk for svar :)

 

Joda, vi har sånne matter med gummi-belegg under, så de ikke sklir noen vei. Desverre har man jo vært etterpåklok, så ripene er jo fortsatt der, fordeom det ikke kommer noen nye hvor mattene nå ligger.

 

Når vi har klippet neglene så har det hjulpet mot de dype ripene, men neglene blir jo på en måte også veldig skarpe når de er nyklipt, så blir jo bare å bytte problem ... :no:

 

Ingen her på forumet som har litt erfaring fra lignende saker? Er fremdeles litt redd for at eier av leil. kommer til å kreve dep. , så lurer liksom på hvordan jeg står i denne saken ..

Lenke til kommentar
Jeg har ingen gode tips til deg, dessverre. Ser for meg at det blir et aktuelt problem for meg den dagen vi bytter leilighet og får et gulv det er verre om det kommer riper i. Syns det hørtes smart ut med matter, dere har vel lagt underlag under så de ikke sklir selv om hunden blir gira?

Ellers er det vel som du sier å holde klørne så korte som mulig. Men det vil jo uansett komme litt  :hmm:

8841349[/snapback]

 

Takk for svar :)

 

Joda, vi har sånne matter med gummi-belegg under, så de ikke sklir noen vei. Desverre har man jo vært etterpåklok, så ripene er jo fortsatt der, fordeom det ikke kommer noen nye hvor mattene nå ligger.

 

Når vi har klippet neglene så har det hjulpet mot de dype ripene, men neglene blir jo på en måte også veldig skarpe når de er nyklipt, så blir jo bare å bytte problem ... :no:

 

Ingen her på forumet som har litt erfaring fra lignende saker? Er fremdeles litt redd for at eier av leil. kommer til å kreve dep. , så lurer liksom på hvordan jeg står i denne saken ..

8841429[/snapback]

 

Har nettopp fått oss valp, og vi skal ha hundesokker til den... Ihvertfall noen sokker med slik antiskli under...

Lenke til kommentar

Du KAN også begynne å file klørne på hunden.. det krever litt tilvenning og du må antakelig kjøpe en drill, men det fungerer veldig fint, og du får ikke sånne skarpe klør du beskriver når du har filet dem ned. Kan bruke en vanlig, liten Dremel til å gjøre det. Mange hunder syns også det er mer behagelig enn med negltang, fordi det ikke kommer sånt press på kloen.

Lenke til kommentar

Ja, man kan jo alltids prøve sånne hundesokker, evt. bare legge matter over hele gulvet :p

 

Trur du må bare venne deg til det...Hunder er hunder

8841526[/snapback]

 

Joda, det har du rett i, og personlig så synes jeg ikke det gjør noe at det er merker i gulvet etter hund.

Som f.eks når gamlingan kjøpte hus å det var kloremerker på parkett / dører etter tidligere eiere som hadde hund ... Er liksom bare en sjarm ...

 

Men hva EIEREN av leiligheten synes, er jo en helt annen sak. Vi leier jo bare, så ...

Lenke til kommentar
Her er en god artikken om hvordan slipe klør. Det kan jo være verdt et forsøk. Som du ser på bildene, blir klørne veldig pene og korte. Tviler på at de klørne der lager noe særlig merker :)

 

How I Dremel Dog Nails.

8841606[/snapback]

 

Hehe! Takk for tipset! :p Skal se om jeg kanskje får lånt meg en dremel å teste :hmm: :!:

 

Noen andre her som har tips til hva man kan gjøre i en situasjon som jeg er i? Med tanke på eier av leil. osv. Hvilken rett eieren har til å kreve dep., når eier godtok dyrehold, uten andre spesifikke grunnlag en at dyret ikke må "spise på vegg og dører ..."

 

edit: stressleif

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Kjipe greier. Har samme problem her eg bor da parketten var flatt ny og nå er det "masse" dype riper overalt. Eneste eg gjør nå for å begrense flere riper er å roe ned hunden når han er i stuen. Før eg tenkte at det kunne bli riper kunne eg finne på å gjøre hunden ivrig ved koseleking eller at eg skal ut og da begynte hunden å spinne. Nå når vi er i stuen skal det være ro og ingen løping eller hyperaktivitet.

 

Har også hørt om en amerikansk oppfinnelse der man kan lime på gummiklør på gamle klørne som da skal hindre at det blir riper parkett og lignende.

 

Eg fant: http://www.softclaws.net/about.asp

 

Eg vurderer denne faktisk og ikke bare pga parkett men vofsen her klarer ofte å sprekke og rive av seg klør når han er aktiv ute.

Lenke til kommentar

Huseier kan nok trekke deg i depositum fordi selv om han tillot dyrehold så er kloremerker i gulvet ikke "normal slitasje".

Dere kunne jo ha brukt matter fra første dag.

I tilfeller der leietaker vet at gulvet kommer til å få hard medfart så har jeg vært borti at folk har lagt på billig laminat/gulvbelegg løst over parketten slik at det bare er å fjerne overgulvet når man flytter ut.

Lenke til kommentar
Kjipe greier. Har samme problem her eg bor da parketten var flatt ny og nå er det "masse" dype riper overalt. Eneste eg gjør nå for å begrense flere riper er å roe ned hunden når han er i stuen. Før eg tenkte at det kunne bli riper kunne eg finne på å gjøre hunden ivrig ved koseleking eller at eg skal ut og da begynte hunden å spinne. Nå når vi er i stuen skal det være ro og ingen løping eller hyperaktivitet.

 

Har også hørt om en amerikansk oppfinnelse der man kan lime på gummiklør på gamle klørne som da skal hindre at det blir riper parkett og lignende.

 

Eg fant: http://www.softclaws.net/about.asp

 

Eg vurderer denne faktisk og ikke bare pga parkett men vofsen her klarer ofte å sprekke og rive av seg klør når han er aktiv ute.

8843726[/snapback]

 

Den så lur ut! Lurer på om sånnt selges i Norge, eller man må bestille fra USA?

Lenke til kommentar
Huseier kan nok trekke deg i depositum fordi selv om han tillot dyrehold så er kloremerker i gulvet ikke "normal slitasje".

Dere kunne jo ha brukt matter fra første dag.

I tilfeller der leietaker vet at gulvet kommer til å få hard medfart så har jeg vært borti at folk har lagt på billig laminat/gulvbelegg løst over parketten slik at det bare er å fjerne overgulvet når man flytter ut.

8843795[/snapback]

 

Joda, du har nok rett der. Ingen av oss tenkte vel over dette, da hunden kun har bodd på plasser med belegg-gulv / vegg-til-vegg ... Det er først nå man ser hvilke skader hunden kan gjøre, takket være den forbanna parketten :no:

Lenke til kommentar

Hva med å lære hunden til å være rolig inne? Høres kanskje teit ut men det var fullt mulig på vår irsk setter som er 16 måneder nå. Hvis ikke det lar seg gjøre så er vel kanskje neglklipping evt. sokker på potene når han er i bevegelse innendørs. Altså når han ikke skal sove f.eks.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...