Gå til innhold

- Ja, vi kommer med Djuice Friends


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som djuice-kunde og med mange venner og bekjente som har djuice allstar/nonstop så håper dette blir et bra tilbud. Hvis det f.eks. inkluderer gratis sms/mms i tillegg til fri ringetid til alle/mange djuice-kunder så ville jeg blitt veldig imponert, men det blir jo kun ren spekulasjon. Og selvfølgelig viktig at det lar seg kombinere med FriFamilie og alle tjenester Telenor ellers leverer.

 

Det jeg uansett mest håper på fra djuice/Telenor er lavere sms-pris og bedre datapriser. Selv om jeg har Fri Internett (betalt av arbeidsgiver) så er det blitt mer og mer bruk av internett gjennom mobilen for de fleste jeg kjenner (Opera Mini, MSN, epost, surfing med laptop m. flere tjenester) og dette feltet trenger en prissenkning fra Telenor. 50 kroner i døgnpris er ikke gunstig, og wap er ikke særlig interessant for de fleste selv til maks 10 kroner dagen. De bør i hvert fall komme ned på Netcom sitt nivå som er makspris på 20 kroner uansett om du benytter Opera Mini eller besøker wap.netcom.no.

Lenke til kommentar

jeg har den morsomme erfaring at alt som går pr http gjennom en viss telenorgateway (som forøvrig er alt annet en stabil) blir priset til 10 kr pr døgn. så om en setter opp opera mini korrekt... ;)

 

eller for den del mig33, som også kan snakk http :D

 

da er det bare epost som står igjen. og om en er litt smart så laster en ned bare headers og leser de viktigste som ikke er alt for store...

 

surfing med laptop er en historie i seg selv. om det skal ha noe for seg trenger en enten wifi eller umts++. med andre ord, bystrøk pr i dag...

Lenke til kommentar
jeg har den morsomme erfaring at alt som går pr http gjennom en viss telenorgateway (som forøvrig er alt annet en stabil) blir priset til 10 kr pr døgn. så om en setter opp opera mini korrekt... ;)

8817424[/snapback]

Noen clicky til mer info?
Lenke til kommentar

Beste jeg kan gjøre er nok en kjapp beskrivelse om hvordan jeg gjør det på min SE mobil.

 

Først gå til internettinnstillinger og sett java til å bruke telenor wap.

 

Start så opera mini, velg innstillinger og sett valget til http om det står socket.

 

Tingen er den at omtrent eneste forskjell mellom telenor wap og telenor internett er apn navn, og en gateway innstilling. Og det er sistnevnte telenor bruker til å spore 'wap' trafikk etter min erfaring.

 

erfaringen ble forøvrig skaffet fordi jeg fant ut jeg skulle teste den innebyggede webleseren i mobilen. den skulle i teorien kunne lese vanlige websider. men når jeg testet det via wap-oppsettet så ble layout helt rar sammenlignet med internett-oppsettet.

 

så testet jeg med å skru av gateway i wap-oppsettet og vips så ble layout korrekt, men da gikk også prisen på trafikken som om jeg brukte internett-oppsettet.

 

med andre ord, den gatewayen regner alt som går pr http som wap trafikk, eller noe i den dur. men hvorfor den roter til layout på html-sider har jeg enda til gode å få noe fornuftig ut av. og en epost jeg sendte til telenor fikk i beste fall ett intetsigende svar tilbake...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Veldig interessant lesning hobgoblin, jeg holder på med å prøve ut teorien din med Opera Mini med min samboers abbonement nå. Hun har djuice allstar og benytter Opera Mini en del, maks 10 kroner dagen er jo en fin pris i motsetning til 50 kroner dagen eller 549 i mnd (Fri Internett). Gmail sitt javaprogram har ikke muligheten til å velge HTTP, men bruker vel ikke så altfor mye båndbredde for en mailsjekk iblant ser jeg for meg.

 

Merker det går tregere når jeg bruker wap-profilen med HTTP valgt i Opera Mini, kanskje et tegn på at Telenors proxyservere prøver å ta en titt på dataflyten før jeg får frem websidene. Uansett er det verd det i forhold til gunstigere pris. :thumbup:

 

Tester forøvrig på min Nokia E65 med hennes sim-kort da mobilen hennes ligger like ved meg uten strøm (for lat til å hente laderen, men interessert nok til å "demontere" to mobiler for å skifte sim-kort).

Endret av escobar
Lenke til kommentar

tror deler av treghetsfølelsen kommer av at du ikke har noen loadingbar i hjørnet. den står i stedet å bare blinker loading uten å gi noen indikasjon.

 

og jeg har sett wapen gi meg "gateway timed out" til forskjellige tider, så det er ikke en like robust løsning som å koble rett til opera sin server via socket (som en forøvrig kan skifte til uten å måtte skifte til telenor internett profilen. men merk at da er det 50kr grensa som teller igjen, og den er uavhengig av 10kr til "wap" :wallbash:

 

måten jeg verifiserer at det funker på er å sjekke saldoen på wap siden til telenor. selv når jeg kjører opera mini på sider som nettby eller blink, med bilder på og hele pakka så har jeg ikke sett den gjøre noen særlige hopp når jeg kjører det via dette oppsettet.

 

er bare så forbanna at telenor slenge alt forbruk i wap/internett rubrikken uten å skille mellom de to. hadde vært så mye greiere å se da hva som går hvor.

 

kanskje jeg skulle legge inn ett ønske om spesifisert regning?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Litt OT dette, men hvilken operatør har best pris på dataoverføring/lavest makspris?

8817545[/snapback]

 

kommer an på bruken. om en bare wapper litt nå og da, telenor. om en driver med mer variert så kan det være netcom. men merk at begge har lagt seg på en tilnærmet lik fastpris for fri bruk av mobil internett, spesielt siden en kan få netcom connect som en tjeneste på mobilen, ikke bare som eget abonnement.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er tilfeldig, men jeg oppdaget nettopp noe spennende, og ja dette begynner å bli litt OT;

 

Når jeg går inn på "Mine sider" på Telenormobil.no står "Fri Internett" med en månedspris på 249 kroner inkludert mva. Den har alltid stått til 549 kroner frem til sist jeg var innom og gjorde en endring av tjenestene tilknyttet abbonementet. Dette blir betalt av arbeidsgiver (gjennom lønn, jeg betaler og står ansvarlig for abbonementet).

 

Kanskje et tegn på at det i tillegg til nye abbonement som Djuic Zero & Friends vil bli kunngjort billigere bruk av internett med mobilen snart. :thumbup:

 

Håper ihvertfall at det ikke er kun mitt kundebilde som er feil, har logget meg inn og ut for å dobbelsjekke. Får dessverre ikke til å ta en skjermdump da jeg sitter på en vpn-løsning levert av jobben og en maskin låst ute fra alt som heter "moro".

 

Edit; På informasjonssiden til Telenor Mobil om Fri Internett står det fortsatt 549 kroner, men i oversiktein ved innlogging til "Mitt abbonement" står det vitterlig; månedspris 249 kroner.

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Håper ihvertfall at det ikke er kun mitt kundebilde som er feil, har logget meg inn og ut for å dobbelsjekke. Får dessverre ikke til å ta en skjermdump da jeg sitter på en vpn-løsning levert av jobben og en maskin låst ute fra alt som heter "moro".

8817570[/snapback]

bilde2ss3.png

 

Får det opp til 249 kr på mitt abbonement også. Har Frifiks. Ser interessant ut, men tror det kommer for sent til at jeg kommer til å slå til. Under en måned til jeg dimmer fra militæret og den crappy internettlinja her :D

 

Håper de setter ned de vanlige maksprisene også.

Lenke til kommentar

inntrykket jeg har fått på openmoko-lista er at problemet for ip-telefoni over mobilnettet er ikke ett problem med båndbredde, men med forsinkelse.

 

og siden jeg tror at alt utenom hsdpa eller noe i den dur har samme høge forsinkelsen så tror jeg nok det ikke blir noe særlig til ide innen hsdpa er standard over store deler av landet...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...