Gå til innhold

Sammen om billig-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(Taipei, Hardware.no): Asus og Intel har i samarbeid lansert svært rimelige bærbare maskiner. Se bildene her.

 

Les mer

8796911[/snapback]

 

Ja, leste litt mer om denne maskinen i et annet innlegg. Høres jo genial ut, men skjermen kunne godt vært noe bedre. Den har bare støtte for 800x600 i oppløsning, noe som gjør den ganske upassende til vanlig surfing. De aller fleste nettsider er jo tilpasset skjermoppløsninger på 1024x768 og oppover. Det finnes såklart muligheter for å tilpasse i browser, men likevel...

Hadde absolutt kjøpt meg en sånn en, hadde det ikke vært for akkurat skjermoppløsningen :(

Lenke til kommentar

folk klager på oppløsninga.. men dette er pcer som er tenkt til utviklingsland.. tror ikke oppløsninga er pri for folka der.. men morsomt at de lager pcer som er litt dyrere , men fortsatt billige. Gir godt håp til land som ikke er helt på bunn av fattigdomstigen heller... passe pc til musikk og irc det der.. stor var den heller ikke

Lenke til kommentar
folk klager på oppløsninga.. men dette er pcer som er tenkt til utviklingsland.. tror ikke oppløsninga er pri for folka der.. men morsomt at de lager pcer som er litt dyrere , men fortsatt billige. Gir godt håp til land som ikke er helt på bunn av fattigdomstigen heller... passe pc til musikk og irc det der.. stor var den heller ikke

8797085[/snapback]

Selvfølgelig er det det, blir sikkert travelt for dem å sitte å scrolle hele forbaska tiden..

Lenke til kommentar

Her er det snakk om å ha en veldig billig PC eller å ikke ha en PC i det hele tatt. Hvis folk i denne tråden synes oppløsninga er dårlig, er det vel bare å kjøpe en mye dyrere PC fra Asus (eller en annen produsent) som har både større og bedre skjerm, større lagringsplass, mye raskere prosessor, mer minne og mye raskere skjermkort? Er det ikke rom for en billig PC på markedet, eller er det kun rom for det om den svarer til kravene dere har for en PC som normalt koster ti ganger mer i butikken? Si meg, hvor var dere da de delte ut logisk sans og virkelighetsoppfatning på fødestua?

Lenke til kommentar
Her er det snakk om å ha en veldig billig PC eller å ikke ha en PC i det hele tatt. Hvis folk i denne tråden synes oppløsninga er dårlig, er det vel bare å kjøpe en mye dyrere PC fra Asus (eller en annen produsent) som har både større og bedre skjerm, større lagringsplass, mye raskere prosessor, mer minne og mye raskere skjermkort? Er det ikke rom for en billig PC på markedet, eller er det kun rom for det om den svarer til kravene dere har for en PC som normalt koster ti ganger mer i butikken? Si meg, hvor var dere da de delte ut logisk sans og virkelighetsoppfatning på fødestua?

8797284[/snapback]

Var vell hjemme hos morra di...

Lenke til kommentar
Der har vi det! En 2000kr mobil terminal :)

 

Er jo glimrende til konsollbruk ja, men 800x600 er i minste laget, de burde heller presset det opp til 12" 1024x768. For skjermstørrelse er faktisk noe forbrukere ser på.

8797484[/snapback]

800x600? Trodde det var mindre. :dontgetit::hmm:

 

800x600 er ikke så _altfor_ galt heller da.. kjører op 800x640 på en kjip skjerm selv..

 

Så lenge det ikke fører til mer bruk og kast så er det flott, hvis ikke tommelen ned.

8797936[/snapback]

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Skal ikke se bort ifra at jeg skaffer meg en sånn. Reiser mye med buss, og denne kunne vært kjekt å ha på lange, kjedelige turer.

8798490[/snapback]

 

Tror du har mer igjen for det med en Nintendo DS Lite (rosa utførelse).

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Så lenge det ikke fører til mer bruk og kast så er det flott, hvis ikke tommelen ned.

8797936[/snapback]

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "bruk og kast", men når målsetningen med disse superbillige laptop'ene først og fremst er at alle fattige barn skal ha hver sin datamasin, er det vel ganske klart at det vil øke volumet av elektronisk avfall betydelig i alle fall.

 

Men du tenker kanskje mer på hva vi i de rike landene gjør? I så fall tror jeg egentlig ikke disse maskinene vil bli utdatert og dermed kastet noe raskere enn alle andre maskiner. Snarere tvert i mot siden de har relativt begrenset bruksområde i utgangspunktet, men til gjengjeld kunne gjøre det samme en god stund... Mer tradisjonelle maskiner må hele tiden bli bedre for å holde tritt med programvareutvikling og nye bruksområder.

 

Men det vil jo ganske sikkert også i dette segmentet komme nye og bedre saker på litt lenger sikt. Så vidt jeg har forstått var planen til grynderen bak "one laptop per child" (eller hva det heter) at vi i den rike del av verden måtte betale for 2 for å få en slik pc. En går da til et fattig barn. Men hvordan Intel og Asus velger å forholde seg til dette vet jeg ikke. Antar de kun vil tjene penger, og selger så mange de bare kan enten det går til fattig eller rik. Og om du går lei å hiver den billige driten etter et år er de neppe lei seg for det?

Lenke til kommentar
Skal ikke se bort ifra at jeg skaffer meg en sånn. Reiser mye med buss, og denne kunne vært kjekt å ha på lange, kjedelige turer.

8798490[/snapback]

 

Tror du har mer igjen for det med en Nintendo DS Lite (rosa utførelse).

8798513[/snapback]

 

Har DS Lite(blå)

 

Det jeg ser nytte i her, er f.eks å bruke den til film på lange turer. Størrelsen på maskinen er grei nok, og den må nok greie å kjøre SD materiale rimelig greit.

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar

Det er det jeg også håper blir resultatet pcp160 :) Ser absolutt ideen bak det at fattige i afrika og andre steder i verden skal få slike maskiner for å øke kunnskap, utdanning og tilgang til informasjon. Og slik sett må de ikke ha noen valuta verdi siden det da kan bli et forretningsområde for kriminelle i disse landene etc.

 

Og som du sier, de vil ha et begrenset område og på mange måter får de den teknologien man trenger og dermed vil de forhåpentligvis få lengre levetid.

 

For de utenfor utviklingsland kan den fungere som skole pc for små barn osv.

 

Alt dette gjenstår å se.

 

NB!

Det jeg også håper er at man ikke er ignorant over sine egne fattige. USA ha fler fattige enn vi har innboere i Norge, de burde også få maskinen til denne prisen. Det samme med fattige i Norge som bare kan drømme om en bærbar pc.

 

I grunn har alle land fattige som hadde nytt godt av å få et slikt tilbud for å øke kunnskap og minske analfabetisme i europa osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...