Gå til innhold

Snart klart for 8 GB-sett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bahh.. Jeg som sperret opp øynene og trodde det var snakk om 2*4GB når jeg leste overskrifta og tenkte en øvre grense på 16GB på vanlige hovedkort for desktop.

 

Ett sett av 4 stk 2GB er jo ikke noe mer spennende ett to sett med 2 stk 2GB i hver. Sånne sett har jo være tilgjengelig en stund i Norge allerede.

Lenke til kommentar

Windows støtter ikke mer enn "4GB ram" på 32bits plattform. Windows støtter heller ikke PAE (physical address extension) på annet enn win2k3 enterprise og datacenter edition.

 

Linux og BSD støtter begge PAE, og kan derfor ha mer enn "4GB".

 

Skriver "4GB" fordi dette inkluderer både hurtigminne på harddisk, samt skjermkortminne, etter det jeg har skjønt.

 

http://widefox.pbwiki.com/Memory

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEdrv.mspx

Lenke til kommentar

32-bits windows har et virtuelt adresseområde på maks 4 GB, og en del av dette vil gå vekk til reservasjoner av maskinvare og annet. I praksis får man maksimalt 2,75 til 3,5 GB tilgjengelig RAM i 32-bits windows-operativsystemer.

 

64-bits versjonen av Windows XP støtter opptil 128 GB RAM og har et virtuelt adresseområde på 16 TB, MEN det virtuelle adresseområdet per 32-bits prosess er uansett ikke mer enn 2 GB (8 TB pr. 64-bits prosess). Det vil altså pr. nå ikke være nødvendig med mer minne enn 4 GB for andre enn tunge CAD/CAM brukere. Ser nemlig ikke helt for meg at spill blir skrevet om til 64-bits kode helt med det første. ;)

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Det vil altså pr. nå ikke være nødvendig med mer minne enn 4 GB for andre enn tunge CAD/CAM brukere.

Nåja, det finnes nå flere bruksområder enn det som kan ha bruk for mer, selv på desktop. Selv får jeg av og til bruk for mer enn 4GB til HPC-oppgaver, men har grunnet 2GB på jobbmaskina måttet bruke en annen maskin for sånne oppgaver. Det er sikkert ennå flere bruksområder uten at jeg kommer på noe i farta. (Ellers så er det jo ikke alle CAD/CAM-brukere som trenger så mye som 4GB heller)

 

Ser ikke helt for meg at spill blir skrevet om til 64-bits kode helt med det første. ;)

8639056[/snapback]

Har det ikke vært en 64bit versjon av FarCry i lange tider? Ellers så spiller det vel ikke så stor rolle om 32bit spill kjører i 32bit modus på et 64bit OS eller i et 32bit OS. Det er jo ingen oversetting eller emulering som demper ytelsen. Både 32 og 64bit kode kjører jo direkte under et 64bit OS.

 

Ellers så kom jeg på at 32bit OS begrenser minnestørrelsen til 2,75 - 3,5GB totalt for OS + spill + programmer i bakgrunnen osv. I et 64bit OS kan et 32bit spill få et helt 4GB område å leke seg på alene om man har svært mye ram.

Lenke til kommentar
hvem trenger 8 gig minne for å spille? :hmm:

8639188[/snapback]

Vel, bortsett fra navnet "black dragon" ser jeg ikke noe som tyder på at det de er ment for spillere.

8639249[/snapback]

 

 

står i artikkelen at det er rettet mot spillere skjønner du

Lenke til kommentar
Har det ikke vært en 64bit versjon av FarCry i lange tider?

Aah, unntaket som bekrefter regelen. :!:

 

Ellers så spiller det vel ikke så stor rolle om 32bit spill kjører i 32bit modus på et 64bit OS eller i et 32bit OS. Det er jo ingen oversetting eller emulering som demper ytelsen. Både 32 og 64bit kode kjører jo direkte under et 64bit OS.

Nja, via WOW64, ikke direkte. Men ytelsen blir ikke merkbart dårligere.

 

Ellers så kom jeg på at 32bit OS begrenser minnestørrelsen til 2,75 - 3,5GB totalt for OS + spill + programmer i bakgrunnen osv. I et 64bit OS kan et 32bit spill få et helt 4GB område å leke seg på alene om man har svært mye ram.

Igjen nja. 4 GB gjelder kun hvis applikasjonen er kompilert med /LARGEADDRESSAWARE flagget. Ellers er det faktisk fortsatt bare 2 GB.

 

Men for all del, multitasking med mange tunge 32-bits applikasjoner blir jo en drøm.

Lenke til kommentar
hvem trenger 8 gig minne for å spille? :hmm:

8639188[/snapback]

Vel, bortsett fra navnet "black dragon" ser jeg ikke noe som tyder på at det de er ment for spillere.

8639249[/snapback]

står i artikkelen at det er rettet mot spillere skjønner du

8639355[/snapback]

Ahh.. Jeg ser det nå. Min feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...