Gå til innhold

2,5-tommer blir råere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette var jo gode nyheter, i forhold til den nye Dell og Alienware maskinen som skulle ha 250gb, men med heller kjedelig spesifikasjoner.

8366182[/snapback]

Ja, det blir vel 250 GB-utgaven av denne disken med stusselige 4200 rpm de skal bruke i den maskina.

 

200 GB med 7200 rpm (og formodentlig hele 100 GB per plate) blir mye bedre for ytelsen.

Lenke til kommentar
Samsung retter disse mot enda "hardere" miljøer, slik som bladservere, standard servere og arbeidsstasjoner.

Hva skal de med fallsensor i slike systemer?

<..> med tilhørende fallsensor for enda høyere robusthet.

Er de påståtte kundegruppene bare skryt for å få diskene til å høres bedre ut enn "vanlige" 7200 rpm 200GB 2,5" disker? Slik at de kan ta en svært høy pris for de?

Lenke til kommentar
Normalt er 2,5" disker svært støysvake i forhold til 3,5" disker.

 

Med 7200 rpm og ellers økt kapasitet, betyr det at denne 2,5" disken er like bråkede som en standard 3,5" disk?

8367139[/snapback]

Neppe! (uten at jeg vet hva du legger i ordene "standard 3,5"-disk". Det finnes jo store variasjoner av støynivå mellom 3,5"-disker.) På generell basis vil nok fortsatt 2,5" 7200 rpm forbli mer stillegående enn 3,5" disker med samme rotasjonshastighet.

Lenke til kommentar
Hvor dyr blir den 200 gb-disken der tror dere?

8368228[/snapback]

Det er nok ganske vanskelig å spå, men jeg skal gjøre et forsøk likevel:

200GB 4200 rpm koster fra ca 1400 kr

 

Først kan vi konkludere med at prisen vil havne definitivt over 1400 kr. Så kan vi anta at hoppet opp til 5400 rpm legger på ca 300 kroner på prisen, deretter at hoppet opp til 7200 rpm legger på ytterligere ca 3 hundrelapper. Da er vi oppe i 1400+300+300 = 2000 kr. Så kan vi ta i betraktning at diskene er rettet mot et profesjonelt marked og legge på ytterligere noen hundrelapper. Det finnes ikke tilsvarende raske og store disker fra andre produsenter så da kan vi legge til ennå mer på grunn av manglende konkurranse i starten. Da ender min gjetting opp på rundt 3 tusenlapper.

 

Til sammenligning kostet Seagate sin 160GB 5400 rpm ca 2800 kr ved introduksjon, da de var helt alene om 160GB.

 

Men jeg vil i samme slengen spå at prisen faller til under 2000 kr i løpet av et halvt år på markedet.

Lenke til kommentar

dette er utrolig bra av samsung :) for de som aldri har hørt en 2,5" som står i en desktop.... ja det er radikale lydmessige forskjeller som egentlig ikke går ann og forklare.

 

flere posetive ting er jo strøm forbuk og varme. angående pris synes jeg Simens 3K er litt vel drøyt. dagens 200gb koster jo ca 1400,- men tror nok de blir og ta seg bedre betalt enn som så så ca 2100- vil jeg tippe :yes:

 

 

men er jo ikke alle som trenger 200 gb. 160 og 120 er helt sikkert flotte disker til mye bedre pris.

 

og til HW gutta: denne bør testes, er mer eller mindre en liten revolusjon

Lenke til kommentar
Samsung retter disse mot enda "hardere" miljøer, slik som bladservere, standard servere og arbeidsstasjoner.

Hva skal de med fallsensor i slike systemer?

<..> med tilhørende fallsensor for enda høyere robusthet.

Er de påståtte kundegruppene bare skryt for å få diskene til å høres bedre ut enn "vanlige" 7200 rpm 200GB 2,5" disker? Slik at de kan ta en svært høy pris for de?

8366552[/snapback]

 

Samsung kan rette diskene mot hva de vil, men de eneste 2,5" disker som kommer til å brukes i servere i det hele tatt er 10000 rpm SAS-disker i blade-servere.

Lenke til kommentar
Er vel ikke vits i å håpe på at det kommer ATA-utgaver av noen av disse?

8369892[/snapback]

Jeg regner med det kommer PATA-versjoner også. Det er så vidt jeg vet ingen 2,5" SATA-disker som ikke har kommet i tilsvarende PATA-utgave ennå.

 

Råere... større ihvertfall. Venter enda på 2.5" raptor, da snakker vi råere.

8370278[/snapback]

10.000 rpm mener du? I så fall kan du kjøpe Seagate Savvio, en serie 2,5"-disker med 10.000 rpm og 15.000 rpm.

 

De har riktignok SCSI og SAS-tilkoblinger så de passer ikke i mange bærbare. (Dog, noen veldig få arbeidsstasjon-bærbare).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...