Gå til innhold

Nå kommer GPS-telefonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger el ikek GPS for dette, kan krysspeile vhj  basestasjoner også, men da må operatørene involveres mer, hvilket kanskje ikke er ønskelig.

8279738[/snapback]

 

Gir dette like nøyaktig posisjonering som gps? er litt kjedelig hvis du kjører bil og feilmarginen er flere titalls meter så du misser en avkjøring. Det er også flere steder med dårlig mobildekning og bare én mobilmast i nærheten.

Lenke til kommentar

Den første OpenMoko-telefonen, nemlig Neo1973 består av fri programvare og vil inneholde GPS. Software'n er ikke helt ennå ferdig, men den vil selges til utviklere (og andre intereserte) allerede fra begynnelsen av april (følg med på openmoko.org), og lanseres for salg til alle når det meste av software'n er ferdiglaget i september 2007. (Pris: $350 + mva/frakt).

 

Siden telefonen er åpen (tilpasset fri programvare/åpen kildekode), så kan man forvente å se svært mange kreative applikasjoner til den.

 

Redigert: Neo1973 vil inneholde en chip som støtter såkalt AGPS, dvs GPS med mulighet for raskere/mer nøyaktig posisjonfiksering selv om man ikke har kontakt med så så mange (tre-fire som er vanlig) satelitter. Dermed bør den være godt egnet for bruk i urbane strøk der høye bygninger skaper skyggesoner i satelittenes hotspots.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Bra å se at GPS nå er på vei inn i de fleste nye mobilene, det vil være til stor nytte for mange.

 

Det som ikke er så bra er at det er veldig få som vet eller er kritiske til hva disse digitale kartene egentlig viser. F.eks. så kan jo en veiviser gi et svar som fører til en lengre reisevei enn det som faktisk er tilfelle pga feil eller mangler i kartdataene.

 

På samme måte som i annen datateknologi trengs det kunnskaper om hvordan ting fungerer, men dessverre har svært få den kunnskapen eller innsikten i hvordan digitale kart på nettet egentlig er oppbygd.

 

Som student på fagfeltet vil jeg anbefale alle å lese litt om GIS (digitale kart) eller studerer det ved HiG.

Lenke til kommentar

Til å begynne med vil man være avhengig av kommersielle kart for å navigere, men etterhvert som GPS-tettheten øker blant folk tror/håper jeg vi kan se at f.eks. OpenStreetMap (OSM) vil kunne utvikles til å være et godt nok/brukbart kartalternativ. Nå i dag er OSM svært mangelfull, men forhåpentligvis vil den utvikles litt på samme måte som wikipedia.org o.l. Hva sier du til dette, andreaqd? Siden dette er ditt fagfelt vet du kanskje om det er realistisk å håpe på?

 

Jeg tipper at f.eks. OSM vil ha geografiske nisjeområder der enkelte steder er kartlagt grundigere med flere lokale detaljer (points of interests) pga entusiastiske bidragsytere enn man f.eks. vil finne i kommersielle kartdata. Men jeg tror nok at OSM sannsynligvis vil lide under lavere presisjon på veier o.l. såfremt ikke kommunale/statlige kartdata frigis til fri, allmenn bruk (neppe trolig).

Lenke til kommentar

Siemens var, som vanlig, tidlig ute med AGPS i en modell kalt SXG75 (om jeg ikke husker helt feil) ;)

 

Edit: For ikke glemme finnenes andre mobiltelefonmerke; Benefon. Disse har jo produsert mobiltelefoner med GPS (eller omvendt?) i en del år nå!

Endret av OML
Lenke til kommentar
Stilig med GPS på mobilen. Synd jeg har en relativt ny mobil, men den neste mobilen jeg kjøper skal garantert ha GPS.

 

Håper man kan få inn hele TomTom pakken etterhvert.

8283171[/snapback]

http://www.nds.no/netthandel/productsearch.aspx?gid=1228

Den øverste av dei pakkene fungerar på div. pda.. Liste ligg på tomtom sine sider (www.tomtom.com)..

 

Tenkter å kjøpe til, og installere, på min hp iPAQ_hw6915..

 

Brukar GPS-funksjonen på den mykje i dag, trur nok det er veldig praktisk ved min planlagte langtur (Norge på langs med bil) til sommaren.. Det føl med eit bykart når ein kjøper iPaq-en, men det dekker berre ein by..

 

Ang. dette med tagging av bilder.. iPAQen min tag'er bildet med GPS-data om eg ynskjer det (koordinatar, tidspunkt og m.o.h.). Desverre føl ikkje desse datene med over til pcen.. :dontgetit:

 

 

Men til folk som syns PDA med GPS er phett..

Er det ikkje meir praktisk med pda uten GPS som du faktisk får ned i ei bukselomme, og ein GPS fastmontert i bilen, framføre ein PDA med GPS som treig og upraktisk.

 

Eg merkar sjølv at det er upraktisk å bruke telefonen som GPS når eg mottar samtalar/tekstmeldingar, og det tar fokuset frå GPSen. Eg testa forresten ein Sony GPS (kun GPS), og den var mykje kjappare med å søke opp satelittar, finne ruter, osb. enn iPAQ-en min..

Lenke til kommentar

OpenStreetMap er en veldig bra tanke, men med den nye Norge Digitalt avtalen med Utdanningsdepartementet kan store deler av den norske befolkningen dra nytte av de kartdataene som finnes idag og som vil utvikles av partene (kommuner etc).

 

Dessuten ønsker det nye INSPIRE-direktivet fra EU at disse dataene skal være mest mulig tilgjengelig for alle som ønsker å bruke dem. Hinderet ligger selvsagt på rettigheter og på data som berører blant annet landenes sikkerhet for ikke å si enkeltpersoner sin sikkerhet.

 

Jeg syns i hvertfall at OSM er veien å gå, og løsningene ved WMS- og WFS-tjenester noe som absolutt kan gjøre kart tilgjengelig og lett å bruke for folk. Det innebærer at folk bare for lese kartene via internett og får ikke laste dem ned. Det er selvfølgelig en stor utfordring med tanke på mobil og GPS viss folk må være tilkoblet til internett konstant. Det vil jo foreløpig være både dyrt og komplisert, særlig i grisgrendte strøk.

 

Forøvrig finnes det mange WMS-tjenester idag i Norge digitalt avtalen. Sjekk mer ut på www.geonorge.no

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...