Gå til innhold

Demonstrerte 45 nm-prototype


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg henter noen linker til mer informasjon om intels 45nm fra en annen tråd:

 

NYTimes

BBC

TGDaily (bildeserie)

 

To videoer fra en nylig omvisning i Intels D1D-fabrikk og utviklingssenter i Oregon. (Der 45nm-prosessen ble utviklet)

 

Interessant stoff. De to nye transistorteknologiene (high-k gate oksid og metal gate) virker som en stor bragd. iTDP skal vist bevares omtrent som i dag (35, 65 og 80W) så hele gevinsten skal tas ut i form av økt klokkefrekvens. Noe som er forventet å bli rundt 20% høyere.

 

Redigert: Denne fra Charlie hos The Inquirer er jo også litt morsomt skrevet :)

Lenke til kommentar
Da må man også skaffe seg ett hovedkort som støtter 45nm ? Eller støtter noen dagens hovedkort 45nm?? Vil forskellen være STOR fra 45nm til 60nm?

7822671[/snapback]

Omtrent 20% høyere klokkehastigheter er anslått. Regn altså med toppmodeller på opp mot 3,6 GHz.

 

NB. Merk at intel ikke nødvendigvis lanserer 3,6 GHz i starten, men kanskje 3, 17 eller 3,33 GHz eller noe sånt først og deretter 3,5 eller 3,66 GHz (1333FSB).

 

Interesant! Ser ut som Intel kommer virkelig til å kunne lage bedre og raskere cpu'er nå uten en alt for stor økning i varmeutvikling.

7822894[/snapback]

iTDP (varmeutviklinga) skal vist forbli lik som i dag. (35W for bærbare, 65W for de vanlige desktop-modellene og 80W for toppmodellene). Ved idle regner jeg med strømforbruket senkes betydelig.

Lenke til kommentar
Interesant! Ser ut som Intel kommer virkelig til å kunne lage bedre og raskere cpu'er nå uten en alt for stor økning i varmeutvikling.

7822894[/snapback]

iTDP (varmeutviklinga) skal vist forbli lik som i dag. (35W for bærbare, 65W for de vanlige desktop-modellene og 80W for toppmodellene). Ved idle regner jeg med strømforbruket senkes betydelig.

7823009[/snapback]

 

Personlig håper jeg vi får noen litt kvassere ULVer på markedet også, og ikke minst en prisnedgang i 35-watt-segmentet. Disse CPUene begynner å få god ytelse nå, og med 35 watt er det billig og enkelt å lage en svært stille PC.

 

Når det gjelder high-K fra konkurrentene på 45 nm kan jo denne være av interesse:

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5885

 

"IBM, AMD Announces 45nm Chip High-K Gate Process"

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker men tror det vil bli enkelt å oppgradere til 45nm. Dvs. jeg tror det kun kommer bios-støtte på nåværende hovedkort til de med 1066FSB og ikke til de med 1333FSB. Siden Intel helst vil selge noen brikkesett i samme slengen så regner jeg med at 1066FSB-versjonene blir overpriset såpass mye at det nesten lønner seg å kjøpe 1333FSB-versjonen + nytt hovedkort med grunnleggende støtte for 1333FSB.

Lenke til kommentar

Med 45 nm så hadde det vært glimrende om de kom parret med DDR3. Noen som vet når de er på vei?

 

Tipper det blir ny innmat i PCen til høsten/vinteren, og da er det nok denne som gjelder, men håper at jeg kunne hoppet over DDR2 i samme slengen. (ikke fordi det er dårlig, men så slipper jeg å kjøpe nytt minne ved neste oppgradering der igjen)

Lenke til kommentar

Så lenge de fleste variabler er de samme, så betyr ikke et skifte fra 60 til 45 noe som helst for et hk. MEN ... det er ofte flere endringer innvolvert, og da har kanskje ikke hk støtte for de tingene.

 

Blir veldig hypotetisk. Men jo lenger tid det tar å få 45 prosessorer på marked, des større er sjangsen for at man må bytte hk mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Tja, fant dette på Anandtechs sider:

 

For Intel, we see continued strengthening and a roadmap that has a lot of promise. Penryn should be out sometime in the second half of this year, followed by a brand new architecture under the codename Nehalem. Nehalem will also be the first time we get to see an architecture change post-Core 2 under Intel's new tick-tock model of introducing new architectures every two years. It's quite possible that in the next two years Intel will have made the CPU industry far more exciting than it has been in the previous five (Core 2 launch withstanding).

 

Spørs om ikke det skjer noe ja...

Lenke til kommentar
Med 45 nm så hadde det vært glimrende om de kom parret med DDR3. Noen som vet når de er på vei?

7824780[/snapback]

DDR3 kommer med nye brikkesett til høsten. Altså omtrent samtidig med 45nm Core 2 Duo (Penryn). AMD skal som med DDR2 vente til hastighetene og prisene på DDR3 er modnet før de tar det i bruk. Trolig ikke før en gang i 2008.

Lenke til kommentar
Tja, fant dette på Anandtechs sider:

 

For Intel, we see continued strengthening and a roadmap that has a lot of promise. Penryn should be out sometime in the second half of this year, followed by a brand new architecture under the codename Nehalem. Nehalem will also be the first time we get to see an architecture change post-Core 2 under Intel's new tick-tock model of introducing new architectures every two years. It's quite possible that in the next two years Intel will have made the CPU industry far more exciting than it has been in the previous five (Core 2 launch withstanding).

 

Spørs om ikke det skjer noe ja...

7825353[/snapback]

 

Skal de kjøre andre navn på disse også, det blir jo et helvettes markedsføringskjør ut av et slikt tempo også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Anandtech.com har noen interessange nyheter ang. Penryn og Nehalem.

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=2955

 

Edit: Også techreport summerer opp:

 

http://www.techreport.com/onearticle.x/12127

 

Noe av det mest spennende er at Nehalem vil kunne ha 8 kjerner, og utføre 16 tråder. Har CSI (Hypertransport) og Integrert minnekontroller, samt også noen av versjonene vil ha integrert grafikkjerne.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...