Gå til innhold

Test: Nokia AD-42W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og nei, det er mulig å gi telefoner som N73 A2DP-støtte om produsenten gidder.

7338847[/snapback]

 

De gjør det, og lanserer det riktignok som en helt "ny" telefon under navnet N73 Music Edition - både den og N70 Music Edition har fått A2DP, såvidt jeg har fått med meg.

 

Men å tro at det skal komme en fimware-oppgradering til "vanlige" N70 og N73, er vel som å tro på julenissen, for det tjener jo ikke Nokia noe på. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Og nei, det er mulig å gi telefoner som N73 A2DP-støtte om produsenten gidder.

7338847[/snapback]

 

De gjør det, og lanserer det riktignok som en helt "ny" telefon under navnet N73 Music Edition - både den og N70 Music Edition har fått A2DP, såvidt jeg har fått med meg.

 

Men å tro at det skal komme en fimware-oppgradering til "vanlige" N70 og N73, er vel som å tro på julenissen, for det tjener jo ikke Nokia noe på. :thumbdown:

7343340[/snapback]

Nokia N73 hadde vel ikke A2DP alikevel?

Lenke til kommentar
Og nei, det er mulig å gi telefoner som N73 A2DP-støtte om produsenten gidder.

7338847[/snapback]

 

De gjør det, og lanserer det riktignok som en helt "ny" telefon under navnet N73 Music Edition - både den og N70 Music Edition har fått A2DP, såvidt jeg har fått med meg.

 

Men å tro at det skal komme en fimware-oppgradering til "vanlige" N70 og N73, er vel som å tro på julenissen, for det tjener jo ikke Nokia noe på. :thumbdown:

7343340[/snapback]

Nokia N73 hadde vel ikke A2DP alikevel?

7343357[/snapback]

 

Her står det i alle fall at den har det (i faktaboksen), men i denne tidligere artikkelen fra 26/09/06 står det at hverken N70 eller 73 M.E. får A2DP. Mye forvirring ute og går, og hva som er sant vet ikke jeg... :hmm:

Lenke til kommentar
Og nei, det er mulig å gi telefoner som N73 A2DP-støtte om produsenten gidder.

7338847[/snapback]

 

De gjør det, og lanserer det riktignok som en helt "ny" telefon under navnet N73 Music Edition - både den og N70 Music Edition har fått A2DP, såvidt jeg har fått med meg.

 

Men å tro at det skal komme en fimware-oppgradering til "vanlige" N70 og N73, er vel som å tro på julenissen, for det tjener jo ikke Nokia noe på. :thumbdown:

7343340[/snapback]

Nokia N73 hadde vel ikke A2DP alikevel?

7343357[/snapback]

 

 

Her står det i alle fall at den har det (i faktaboksen), men i denne tidligere artikkelen fra 26/09/06 står det at hverken N70 eller 73 M.E. får A2DP. Mye forvirring ute og går, og hva som er sant vet ikke jeg... :hmm:

7343497[/snapback]

Tror det sto noe om det på VG/DB i går.

Endret av deleder
Lenke til kommentar
Bluetooth har jo begrenset båndbredde, så jeg antar den komprimerer lyden, eller kutter informasjon på et vis, er det noen som vet noe om detaljene rundt hvordan det gjøres?

 

AtW

7343940[/snapback]

 

Nei det har den ikke. Blåtann verson 1 har teoretisk maks 750kbit. V.2 kan overføre 3megabit i sekundet.

 

Så det er nok tilogmed og overføre video.

 

 

Edit: Og feks en vanlig mp3 på 128 kilobit i sek overføres ganske så lett.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Bluetooth har jo begrenset båndbredde, så jeg antar den komprimerer lyden, eller kutter informasjon på et vis, er det noen som vet noe om detaljene rundt hvordan det gjøres?

 

AtW

7343940[/snapback]

 

Så vidt jeg vet, så streames data til A2DP-mottakeren, som igjen spiller av lyden gjennom egen forsterker. Altså blir ikke lyden "spilt av" på mobiltelefonen.

 

Om båndbredden blir for dårlig, så kuttes signalet. Om båndbredden blir av, så kompenseres det for ved å senke avspillingshastigheten på musikken. Når båndbredden blir bra, økes hastigheten igjen. Dermed kan det høres ut som om musikken kommer fra en platespiller med dårlig motor.

 

Med forbehold om at jeg har forstått dette rett, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Bluetooth har jo begrenset båndbredde, så jeg antar den komprimerer lyden, eller kutter informasjon på et vis, er det noen som vet noe om detaljene rundt hvordan det gjøres?

 

AtW

7343940[/snapback]

 

Så vidt jeg vet, så streames data til A2DP-mottakeren, som igjen spiller av lyden gjennom egen forsterker. Altså blir ikke lyden "spilt av" på mobiltelefonen.

 

Om båndbredden blir for dårlig, så kuttes signalet. Om båndbredden blir av, så kompenseres det for ved å senke avspillingshastigheten på musikken. Når båndbredden blir bra, økes hastigheten igjen. Dermed kan det høres ut som om musikken kommer fra en platespiller med dårlig motor.

 

Med forbehold om at jeg har forstått dette rett, selvsagt :)

7344525[/snapback]

 

Hørtes ut som en rar forklaring det der.

 

Jeg antar ikke at mobilen har den funksjonen. Men siden de sa det i artikkelen så kan jo det hende at når lyden streames til mottakeren så lagrer mottakeren noen sekunder.

 

Men det gjør jo ikke disse headsettene da...

 

Kanskje artikkelforfatteren/testeren kan forklare det til oss...

Lenke til kommentar

Flotte greier... Et steg i riktig retning? Venter bare på de første kraftige HiFi-høyttalerene med integrert forsterker og mottak av WLAN og blåtann, samt vanlig phono, bare i tilfelle. Hvor deilig hadde det vært? Høyttalere som står plugget i vanlige stikkontakter, og som mottar lyden trådløst fra laptopen din?

Lenke til kommentar
Bare for å gjøre en ting helt klart...

N70ME og N73ME har IKKE A2DP.

 

De eneste Nseries telefonene med A2DP er N91 8GB Edition og N95.

 

100% sikkert.

Takk.

 

å tro at det skal komme en fimware-oppgradering til "vanlige" N70 og N73, er vel som å tro på julenissen
Du har helt rett. Grunnen til at jeg brukte N73 (og ikke N73ME) som eksempel er at denne telefonen uten problemer kunne hatt støtte for A2DP, det eneste som hindret dette var motvilje fra Nokias side. At Nokia nå har laget musikkversjon av N73 uten A2DP kan vel bare kalles for idioti.

 

Som Symbian_Pro sier er N91 8GB og N95 de eneste Nokia-telefonene med Symbian som støtter A2DP. At N95 har A2DP skyldes at denne støtten ligger ferdig i operativsystemet (Symbian OS 9.2). Nokia har altså ikke tatt seg bryet med å legge inn A2DP i noen annen Symbian-telefon enn N91 8GB, en tidligere møkkamobil* som utenom A2DP har større harddisk som kanskje eneste nyhet.

 

Jeg spør igjen: hvorfor satser Nokia på musikk i form av AD-42W og et drøss nye A2DP-headsett samtidig som det knapt finnes spor av A2DP-støtte i N-seriens "multimediacomputere"? :roll:

 

Flotte greier... Et steg i riktig retning?
Helt klart. :)

 

 

* La meg presisere: En musikkmobil skal være mobil. N91 er derimot overvektig, i tillegg bruker den HDD som lagringsmedie. Velger å ta med et utspill som godt illustrerer hva jeg vil frem til. :)

Jeg kan like godt ta en M600 og teipe fast ipod nano på baksiden. Det er mindre, like billig og med bedre batteritid.
Et "fact sheet" på M600iPod Nano 4GB og samme data om N91 finnes her. :) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Flotte greier... Et steg i riktig retning? Venter bare på de første kraftige HiFi-høyttalerene med integrert forsterker og mottak av WLAN og blåtann, samt vanlig phono, bare i tilfelle. Hvor deilig hadde det vært? Høyttalere som står plugget i vanlige stikkontakter, og som mottar lyden trådløst fra laptopen din?

7348633[/snapback]

 

Personlig hadde jeg gjerne sett at den hadde vanlig TP også, å trekke t ledninger fra veggen, istedet for en gjør ikke så mye forskjell, og fastlinje er mer stabilt og man slipper å forstyrre ting som "må" være trådløst.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare for å gjøre en ting helt klart...

N70ME og N73ME har IKKE A2DP.

 

De eneste Nseries telefonene med A2DP er N91 8GB Edition og N95.

 

100% sikkert.

7347922[/snapback]

 

Jeg mente at music Edition av N70 hadde mulighet for stereo overføring av lyd.

 

Hmm. Nokia.no

 

Jeg fant ikke det på oss nokia N70 ME så du har nok rett...

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg også aktive, trådløse tcp/ip høyttalere som administreres via et webgrensesnitt og har egen konsollinngang.

 

Hvorfor lager ingen dette?

 

Fra pcen på kontoret... "spill playlist: *ocean #2* på location: -bad1etg-, grouped-speakers: bad1-1/192.168.1.45, bad1-2/192.168.1.46, quality: Full(flac)"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...