Gå til innhold

Apple lanserer filmnedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kjapp sammenligning:

Pris: Omtrent den samme som for DVD-filmer fra enkelte nettbutikker

Kvalitet: lavere enn DVD ("nær DVD-kvalitet"), Hva det innebærer er jeg spent på.

Medfølgende ting: ingen ekstramateriale, ingen cover, ingen lagringsmedie, ingen innlegg med bilder og informasjon

Varighet: Trolig bare frem til man kjøper ny PC eller reinnstallerer OSet.

Kompatibilitet SW: Neppe noe i nærheten av den kompatibiliteten som DVD har for avspillere og OS.

Kompatibilitet HW: Kan neppe uten videre spilles av på annet enn Apple sine egne spillere.

Utvalg filmer: bare 75.

Lenke til kommentar
En kjapp sammenligning:

Pris: Omtrent den samme som for DVD-filmer fra enkelte nettbutikker

Kvalitet: lavere enn DVD ("nær DVD-kvalitet"), Hva det innebærer er jeg spent på.

Medfølgende ting: ingen ekstramateriale, ingen cover, ingen lagringsmedie, ingen innlegg med bilder og informasjon

Varighet: Trolig bare frem til man kjøper ny PC eller reinnstallerer OSet.

Kompatibilitet SW: Neppe noe i nærheten av den kompatibiliteten som DVD har for avspillere og OS.

Kompatibilitet HW: Kan neppe uten videre spilles av på annet enn Apple sine egne spillere.

Utvalg filmer: bare 75.

6854626[/snapback]

 

Pris: helt grei

TILGJENGELIGHET: 24/7 Se hvilken film du vil 1 min etter du har trykket kjøp nå. Grunnet du kan se den mens du laster den ned.

Utvalg: 75 filmer, og det kommer flere snart. Eks se på seriene begynte med 1 kanal og 5 serier, nå er det 40 kanaler og 240 serier under 1 år seinere.

Medfølgende ting: Coverene er jo greit nok, ikke noe jeg har bruk for, ingen lagringsmedie er liksom poenget med at du kan laste det ned. Ekstramateriell ser jeg ikke vek fra at du får med, hit til er det lite info om det.

Varighet: Vel MYE lengre enn mine DVDer. Og du kan jo bare ta det over på en annen datamaskin/ ekstern HD. Bedre for min del.

 

Smaken som baken :)

Lenke til kommentar
.. ingen lagringsmedie er liksom poenget med at du kan laste det ned. Ekstramateriell ser jeg ikke vek fra at du får med, hit til er det lite info om det.

Varighet: Vel MYE lengre enn mine DVDer. Og du kan jo bare ta det over på en annen datamaskin/ ekstern HD. Bedre for min del.

6854845[/snapback]

Det med fravær av lagringsmedie er greit, men man må ta det med i betraktningen av prisen. Dvs. man må legge på noen kroner for en DVD-plate eller harddisk for å få reell pris.

 

Har du noen bekreftelse på at man kan spille av filmen selv etter at man har byttet OS eller avspiller?

Lenke til kommentar
Ehm, 640*480? (jeg vurderte å kjøre «Nittitallet ringte og [...]»-spøken, men det får heller være).

 

Det her er jo ganske så elendige greier spør du meg. Dårlig oppløsning til en dårlig pris, og helt sikkert DRM-infisert (og kryptert uten noen åpenbar grunn), slik som alt annet fra Apple. Jaja.

6855008[/snapback]

 

Du er klar over at DVD "bare" har 720X480? du må også huske på at filmene er encoda i H.264 som er vesentlig bedre en mpeg2 som DVD er encodet i. Du kan jo prøve og finne en filmbutikk på nettet som ikke har DRM beskyttelse på filmene sine! De aller fleste har DRM beskyttelse dette er noe film/musikk selskapene krever pga priater.

Endret av subsequent2
Lenke til kommentar
De aller fleste har DRM beskyttelse dette er noe film/musikk selskapene krever pga priater.

6855213[/snapback]

 

Dette er jo bare BS, pirater får filmene sine i bedre kvalitet og fortere enn de vil komme på itunes uansett. Så det eneste de gjør er å forhindre at oss som vil flytte det fritt mellom forskjellige avspillingsenheter like gjerne kan hente ned en HR pirat versjon fra nettet, i stedet for å betale for den.

 

Prisen er en annen ting, burde vært maks 50 kroner, da de slipper en masse kostnader i produksjon og frakt.

 

Men igjen viser filmbransjen sin sanne side, alt som gjelder er å tjene penger, samme som musikk bransjen og prisene på musikken på itunes.

 

Til de evt snur og skjønner at det eneste de gjør er å drive folk, som egentlig vil betale for underholdningen sin, over på piratsites i stedet for å kjøpe av dem. Og nei, ikke alle ville betalt om de fjernet drm, men det er et flertall som ville kjøpt om drm ikke hindret dem i å høre på cden med musikk i bilen, og se filmen i dvd spilleren. Kvaliteten er også for dårlig i forhold til hva du får om du leker pirat.

 

Er et steg i riktig retning, men de har langt igjen.

Lenke til kommentar
Har du noen bekreftelse på at man kan spille av filmen selv etter at man har byttet OS eller avspiller?

6854970[/snapback]

Jeg velger å tro at det fungerer på samme måte som med musikk kjøpt via iTunes. Musikken kan spilles av på fem autoriserte maskiner. Hvorvidt filmer får like mange autorisasjoner, vet jeg ikke, men så lenge man deautoriserer den maskinen filmen(e) ble spilt av sist, kan de sees "over alt".

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke nødvendigvis 640x480 er så lav oppløsning, men det er heller feil oppløsning. Hvorfor er det ikke widescreen-oppløsning? Med tanke på at de aller fleste filmer som gis ut er i 2.35:1, 16:9 eller lignende varianter av widescreen-formatet, vil man i ytterste konsekvens få en effektiv oppløsning på 640x272, noe som vil være grusomt å se på uansett hvilken codec det er kvernet i.

 

Men, men. Det er for tidlig å si hvor elendig dette er før man har testet det selv. Tror nok jeg kommer til å kjøpe et par filmer bare for å ha gjort det, så får vi dømme tjenesten etterpå. :)

Lenke til kommentar
Du er klar over at DVD "bare" har 720X480? du må også huske på at filmene er encoda i H.264 som er vesentlig bedre en mpeg2 som DVD er encodet i.

Det er litt misvisende å si at H.264 ser bedre ut enn MPEG2. Det blir det samme som å si at Ogg Vorbis låter bedre enn MP3. Da må du isåfall legge til en ekstra informasjon her, nemlig at det er bedre for en gitt bitrate. F.eks låter en 128K .ogg fil bedre enn en tilsvarende MP3-fil, men den låter ikke bedre enn en MP3-fil på 320K :)

 

Det er nettopp det som er problemstillingen her, at DVD har MPEG2 med høy bitrate, mens filmer som tilbys for nedlasting normalt har mye lavere, så kvaliteten kan derfor bli vesentlig dårligere selv om de bruker en nyere og bedre codek.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at de fleste LEGALE download selskapene har en form for DRM, hva du får på PirateBay og Torrentz har jo lite med denne saken og gjøre.  ;)

6855282[/snapback]

I praksis er de legale og illegale tilbyderene konkurrenter. Dersom folk ser at man får samme varen mye biligere den andre plassen, eller et mye bedre produkt eller begge deler så bytter mange leverandør. Legalt eller ikke.

 

Ellers så tror jeg du mistet litt av poenget til conspiracy. De legale tilbyderene amputerer sitt eget produkt ved å tilby en dårligere vare til en alt for høy pris. Dette favoriserer illegal distribusjon. Dersom de legale tilbyderene hadde valgt å levere et bedre produkt enn nå og g samtidig senket prisene så ville det blitt færre problemer med illegale kopier. Apple er blandt verstingene på amputering av musikk og det er trolig noe de vil fortsatte med for film også.

 

Har du noen bekreftelse på at man kan spille av filmen selv etter at man har byttet OS eller avspiller?

6854970[/snapback]

Jeg velger å tro at det fungerer på samme måte som med musikk kjøpt via iTunes. Musikken kan spilles av på fem autoriserte maskiner. Hvorvidt filmer får like mange autorisasjoner, vet jeg ikke, men så lenge man deautoriserer den maskinen filmen(e) ble spilt av sist, kan de sees "over alt".

6855289[/snapback]

Mye vanskelige ord og steiner og stokker i veien for at vanlige folk skal kunne gjøre dette. Det høres slett ikke bra ut. Håper ikke folk lar seg lure til å kjøpe disse filmene så dyrt når det skal være så tungvint.
Lenke til kommentar
En kjapp sammenligning:

Pris: Omtrent den samme som for DVD-filmer fra enkelte nettbutikker

Kvalitet: lavere enn DVD ("nær DVD-kvalitet"), Hva det innebærer er jeg spent på.

Medfølgende ting: ingen ekstramateriale, ingen cover, ingen lagringsmedie, ingen innlegg med bilder og informasjon

Varighet: Trolig bare frem til man kjøper ny PC eller reinnstallerer OSet.

Kompatibilitet SW: Neppe noe i nærheten av den kompatibiliteten som DVD har for avspillere og OS.

Kompatibilitet HW: Kan neppe uten videre spilles av på annet enn Apple sine egne spillere.

Utvalg filmer: bare 75.

6854626[/snapback]

 

Varighet: Vel MYE lengre enn mine DVDer. Og du kan jo bare ta det over på en annen datamaskin/ ekstern HD. Bedre for min del.

 

Smaken som baken :)

6854845[/snapback]

 

Det kan du jo med den største enkelhet (enklere også vil jeg si), gjør med DVD, og man slipper mas med lisenser o.l

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at de fleste LEGALE download selskapene har en form for DRM, hva du får på PirateBay og Torrentz har jo lite med denne saken og gjøre.  ;)

6855282[/snapback]

 

Det har noe med saken å gjøre, fordi det torpederer argumentet om at DRMen er der for å hindre pirater. (Eller dvs, det kan jo hende den er, men da er de ganske dumme om de tror det hejlper noe som helst). DRMen er der for å innskrenke rettighetene til forbrukerene, slik at de kan tjene mer penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

De har hvertfall tatt et steg for å bli kvitt piratkopiering. Om dette lar seg brenne på DVD er vel usannsynlig, det vil vel kanskje bare styrke organisert piratkopiering?

 

Jeg venter spent for å se om dette blir en like stor suksess som iTunes-musikkhandel. Om det går dårlig utenfor Europa er det ikke sikkert de lanserer det her en gang.

Lenke til kommentar
De har hvertfall tatt et steg for å bli kvitt piratkopiering.

6855721[/snapback]

Tvert i mot. Apple stikker kjepper i hjulene for de som kjøper på lovlig vis og gir folk ennå en grunn for å sky lovlig kjøpt musikk/film. Derimot ser eMusic ut til å ta et skritt i riktig retning på musikkfronten: Bedre kvalitet, ingen kjepper i hjulene (DRM), og gode priser. Dette kan kalles et steg for å bli kvitt.. erm.. redusere ulovlig kopiering.

Lenke til kommentar
De har hvertfall tatt et steg for å bli kvitt piratkopiering.

6855721[/snapback]

Tvert i mot. De stikker kjepper i hjulene for de som kjøper på lovlig vis og gir folk ennå en grunn for å sky lovlig kjøpt musikk/film.

6855826[/snapback]

Fordi...? Mener du at salget av vanlige DVD'er vil stoppe med denne utviklingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...