Gå til innhold

Programtips: PhotoFiltre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gimp er eit utmerka gratis alternativ til Photoshop for nesten 10 000kr. Kva er vitsen med å piratkopiere seier bare eg. Eg begynte med Gimp før eg fekk tak i Photoshop, og sjølv om eg har dei begge er det alltid Gimp eg brukar. Det er bare ein vanesak, og om du først lærer Gimp kan du gjera kva du vil utan å få dorleg samvit.

 

Eit anna pluss er at du unngår å få store problem viss du ein gong skifter til Linux. Photoshop er faktisk det største ønsket til Linux-brukarane, og ofte einaste grunnen til at folk må driva multiboot.

Lenke til kommentar

I følge en undersøkelse på forumet er det faktisk ganske få som bruker Gimp til tross for at det kan stille sterkt opp mot Photoshop.

 

Undersøkelse: Hva bruker du til bilderedigering? Piratkopiert?

I øyeblikket har:

 

6,3% bruker Gimp (samtlige v2.x)

80% svart at de bruker en eller annen form for Photoshop

- Av photoshop-brukerene har ca 9/10 en fullversjon mens de resterende 1/10 bruker Photoshop Elements

- Ca 3/4 av de som bruker Photoshop har piratkopiert det

 

PhotoFiltre er ikke med på lista men det kan godt være at noen av de 9 personene (6,3%) som har stemt "andre gratisprogrammer" bruker det.

Lenke til kommentar
Eg vil nå påstå at både Photoshop og GIMP er veldig brukervennlig. Lett å lære, vanskeleg å mestre.

6344934[/snapback]

 

Tja, jeg har prøvd begge i ca 10 minutter og begge disse fungerte helt annerledes enn alle andre programmer jeg har brukt. Jeg klarte ikke en gang å bruke de mest grunnleggende redigerings-funksjoner. Alle andre programmer jeg har prøvd har det vært helt naturlig/selvsagt hvordan ting gjøres. Derfor mener jeg at det er lite brukervennlig.

 

Hvis ikke jeg husker feil, er disse programmene veldig klare for å bruke "layers" - med en gang du gjør noe er det bare et lag du endrer på/lager. Vi som bare skal f.eks. merke opp og flytte en bit av bildet, og tegne en strek vil jo naturligvis bli satt ut ganske kjapt når disse programmene i stedet for begynner å tulle med et nytt lag og slikt. Plutselig fungerer det ikke å tegne lenger... Uten å si noe er det fordi et annet lag som plutselig ble opprettet er aktivt. Hvordan skal jeg da aktivere det andre laget? Osv... Blir fort veldig forvirrende og vanskelig... ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Er einig med Lurifaksen der. Photoshop og Gimp er for hakket over Ola Nordmann. Ein må ha litt kunnskapar for å gjera sjølv dei enklaste ting.

 

Når du derimot meistrar Photoshop eller Gimp erstattar dei desse enkle programma.

 

Eg vil forresten annbefala Paint.NET til dei som treng noko kjapt og lett, men allikevel brukbart og solid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...