Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Bremselengde, hvordan regne ut?


18 svar i denne tråden

#1 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 675 innlegg
  •   24. mars 2004

Skrevet 5. mai 2006 - 20:54

Hvordan regner man ut bremselengde? Skjønner ikke den malen som står i teoriboka. Ganske blåst når det gjelder matte..! Veit at alt egentlig kommer an på bil, vær osv.. men kjekt å kunne/vite :)
  • 0

#2 Patz

Patz

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 891 innlegg
  •   14. mars 2004

Skrevet 5. mai 2006 - 21:09

Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen
  • 0

#3 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 675 innlegg
  •   24. mars 2004

Skrevet 6. mai 2006 - 14:27

Ok? Noe lettere forklart blir det ...? som jeg skrev er jeg ganske blåst:p
  • 0

#4 buskmann

buskmann

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 332 innlegg
  •   15. januar 2002

Skrevet 6. mai 2006 - 19:06

Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen

Vis innlegg

Så hvis jeg øker fra 80 km/h til 90 km/h, så øker bremselengden med 10 * 10 = 100 meter?
  • 0

#5 Gjakmarrja

Gjakmarrja

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 069 innlegg
  •   17. mai 2005

Skrevet 6. mai 2006 - 19:08

Den øker 3 ganger så mye i forhold til fartsøkningen, så den er ikke linær.
Varier ekstremt mye grunnet, hvor slitt dekk er, type dekk underlag vær. Etc.
  • 0

Pre-med

X230T (ivy i7, 256GB SSD), 12-celler.

Lenovo Helix, i7, 256GB, 3G.


#6 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 239 innlegg
  •   9. april 2004

Skrevet 6. mai 2006 - 19:12

s = v² / 2 * μ * g

der s er bremselenden
v er startfarten
μ er friksjonstallet (mellom 0 og 1)
g er gravitasjonsakkselerasjonen (konstant, 9,81m/s²)

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 6. mai 2006 - 19:14

  • 0

#7 Jon@s

Jon@s

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 089 innlegg
  •   15. oktober 2003

Skrevet 6. mai 2006 - 20:44

En enkel huskeregel er at dersom farten dobles, så firedobles bremselengden.
  • 2

#8 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 239 innlegg
  •   9. april 2004

Skrevet 6. mai 2006 - 21:03

Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

Formel 1: TØRR ASFALT
x*3 = y
(x+x)/2 = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 2: VÅT ASFALT
x*3 = y
x*x = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)
x*3 = y
x*x*2 = z
y+z= stopplengde i meter

Litt forklaring:
Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)
Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.
Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

Eksempler:
TØRR ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
(8*8)/2 = 32m
24m + 32m = 56meter er stoppelengden

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8 = 64m
24m + 64m = 88meter er stoppelengden

GLATT FØRE med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8*2 = 128m
24m + 128m = 152meter er stoppelengden

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 6. mai 2006 - 21:04

  • 0

#9 black_sheep

black_sheep

    Bruker

  • Medlemmer
  • 675 innlegg
  •   24. mars 2004

Skrevet 7. mai 2006 - 21:17

Takker. begynner å skjønne mer nå..
  • 0

#10 x-race

x-race

    Bruker

  • Medlemmer
  • 10 innlegg
  •   7. mai 2006

Skrevet 7. mai 2006 - 21:25

Tenk deg dette da:

Når farten øker til det dobbelte (2 ganger), øker bevegelsesenergien 4 ganger.

Når farten blir 3 ganger så stor, blir bevegelsesenergien 9 ganger så stor.

Som du forhåpentligvis skjønner så øker bevegelsesenergien i takt med med fartsøkningen ganget med seg selv:
2*2=4

3*3=9

4*4=16

:thumbup:
  • 0

#11 Babelfisken

Babelfisken

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 420 innlegg
  •   8. februar 2003

Skrevet 8. mai 2006 - 11:24

Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

Formel 1: TØRR ASFALT
x*3 = y
(x+x)/2 = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 2: VÅT ASFALT
x*3 = y
x*x = z
y+z= stopplengde i meter

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)
x*3 = y
x*x*2 = z
y+z= stopplengde i meter

Litt forklaring:
Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)
Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.
Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

Eksempler:
TØRR ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
(8*8)/2 = 32m
24m + 32m = 56meter er stoppelengden

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8 = 64m
24m + 64m = 88meter er stoppelengden

GLATT FØRE med en fart på 80km/h
8*3 = 24m
8*8*2 = 128m
24m + 128m = 152meter er stoppelengden

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

Vis innlegg


Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.
  • 0

#12 mongojarle

mongojarle

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 239 innlegg
  •   9. april 2004

Skrevet 8. mai 2006 - 19:02

sniiiiiiiiiiiip

Vis innlegg


Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.

Vis innlegg


klart det, jeg postet en formel tidligere som tar med seg mye mer av alt som kan virke inn på et bremsene objekt... problemet ditt da er jo å regne ut denne μ (my) som er friksjonstallet. (μ = R/U i et kraftskjema)

Men skal vi gå så i dybden, så må man nesten ha en test-lab, og jeg føler på meg at trådstarter ikke er en ingeniør som spør hvordan han skal få gjort jobben sin hos pirelli...
de tre små formelene var bare for å vise og kanskje belyse forskjellene ved forkjellige føre/fart.

edit: og som du ser så er ikke m (masse) inkludert i denne formelen. Det betyr (i teorien) at det ikke spiller noen rolle om man kjører bil på 10tonn eller 1tonn.

Dette innlegget har blitt redigert av jalejale: 8. mai 2006 - 19:11

  • 0

#13 Cranie

Cranie

    Bruker

  • Medlemmer
  • 42 innlegg
  •   20. november 2004

Skrevet 28. mars 2007 - 13:30

Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.
  • 1

#14 BigJackW

BigJackW

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 070 innlegg
  •   3. november 2004

Skrevet 7. april 2007 - 13:54

Er det ikke noe med at når du dobler farten så 4 dobler du bremselengden. ?
  • 0

#15 Herr Brun

Herr Brun

    Medlem

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 24 236 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 5. juli 2008 - 00:37

Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.

Fartsøkningen har samme benevning som farten, altså km/t eller m/s. Det blir helt feil å si at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Hvis farten multipliseres med a, multipliseres bremselengden med a^2. Det er ikke det samme som at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen.
  • 0

Everyone is entitled to my opinion.


#16 Larsen0210

Larsen0210

    Bruker

  • Medlemmer
  • 140 innlegg
  •   26. desember 2005

Skrevet 11. desember 2008 - 17:19

Gammel fart: X
Gammel bremselengde: Y
Ny fart: Z
Hva er bremselengden blitt nå?

Dette er vel aktuelt for de som skal ta teoriprøven, dette regner du enkelt ut:

(Ny fart / gammel fart) * (ny fart / gammel fart) * gammel bremselengde = Ny bremselengde
((Z/X)^2)*Y = Ny bremselengde

Dette kan man lage enkle regneregler av når den nye farten er enkel å dele på den gamle, dvs feks når man får en dobling i fart, da blir: ny fart / gammel fart = 2, og bremselengden blir 2 * 2 * gammel bremselengde = 4 ganger den gamle bremselengden

Samme gjelder når man tredobler farten, da vil bremselengden bli 3*3*gammel bremselengde = 9 ganger den gamle bremselengden, siden ny fart / gammel fart blir 3.

Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =)
  • 0

#17 spøkelse

spøkelse

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 061 innlegg
  •   11. april 2002

Skrevet 14. desember 2008 - 18:24

Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =)


Jeg syns ikke matematikkdidaktikken din var særlig bra.
  • 0

#18 Kikkirikki

Kikkirikki

    Bruker

  • Medlemmer
  • 216 innlegg
  •   2. april 2010

Skrevet 17. november 2010 - 17:46

Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t?
  • 0

#19 stich_it

stich_it

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 872 innlegg
  •   24. mars 2006

Skrevet 17. november 2010 - 18:42

Hvordan ville dere finne bremselengden til en bil som kjører i 45km/t?

brukt formelen lengre oppe i tråden
  • 0
Jeg hadde ett spørsmål, men så googlet jeg og fant svaret!
Ser du skrivefeil? sikkert bare dysleksien min som spiller deg et puss. ;-)
Med mindre det i et innlegg henvises til lovtekst eller lignende bør ingen innlegg leses som 100% fakta.
there is the right way, the wrong way, and the Norway, I'll chose the Norway


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere