Gå til innhold

På vei mot DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-gjmTLx
Da håper jeg Nanya VIRKELIG forbedrer seg. Jeg har RAM av dem i lappisen min, men så treg 256 mb ram har jeg aldri vert borti :p

6039375[/snapback]

 

Nanya er konge!

 

Har 2x512MB TwinMos PC2100 med Nanya-brikker i min andre maskin, som visstnok skulle være "billig-RAM"...de går stabilt på 200mhz.

 

Et av mine beste kjøp noensinne :D

Endret av Slettet-gjmTLx
Lenke til kommentar

Jeg forstod ikke denne setningen her:

det gjenstår fortsatt litt arbeid hos AMD før x86-segmentet virkelig kan utnytte den nye minneteknologien.

Hva har AMD med utviklingen av DDR2 å gjøre? Såvidt jeg vet er også AMD den eneste som støtter DDR2-800 i sin AM2 sokkel.

 

Alle snakker om DDR2 og ytelse og at den ikke er så mye kjappere enn DDR. Glemmer dere at de største fordelene med DDR2 er kostnaden?

 

Ellers synes jeg at DDR2 først nå har begynt å bli litt modent med DDR2-800 LL minne 2GB kit. Som tilsvarer omtrent 2GB DDR-400.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg forstod ikke denne setningen her:
det gjenstår fortsatt litt arbeid hos AMD før x86-segmentet virkelig kan utnytte den nye minneteknologien.

Hva har AMD med utviklingen av DDR2 å gjøre? Såvidt jeg vet er også AMD den eneste som støtter DDR2-800 i sin AM2 sokkel.

 

Alle snakker om DDR2 og ytelse og at den ikke er så mye kjappere enn DDR. Glemmer dere at de største fordelene med DDR2 er kostnaden?

 

Ellers synes jeg at DDR2 først nå har begynt å bli litt modent med DDR2-800 LL minne 2GB kit. Som tilsvarer omtrent 2GB DDR-400.

6040098[/snapback]

 

Det er vel at amd ennå ikke har så effektiv minnekontroller som de hadde for ddr1 standarden. Dvs, den har større båndbredde, men ikke så mange % av teoretisk båndbredde som ddr-400 hadde.

 

quote anandtech:

"There's also this issue of efficiency; based on our ScienceMark results, AMD was able to build an extremely efficient DDR-400 memory controller into their processors. The Rev E processors are able to deliver over 5GB/s of memory bandwidth, which is extremely close to the 6.4GB/s theoretical maximum offered by a 128-bit DDR-400 memory interface. The Rev F AM2 processors we've tested aren't able to break 7GB/s yet, which albeit an increase of 35% over the best Socket-939 numbers we've seen, still ends up being only 53% of the peak bandwidth offered by a 128-bit DDR2-800 memory controller compared to the almost 80% we saw on the Rev E."

 

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2738&p=6

Lenke til kommentar
Det er vel først med DDR3 at det virkelig begynner å sparke  :D

6039321[/snapback]

Hvorfor det?

 

Ikke for å være tviler.. men økt båndbredde i form av DDR2 har vel ikke akkurat hjulpet så mye.. en viss økning er det, men ikke akkurat revolusjonerende: Sikter da til s939 vs AM2....

6039370[/snapback]

Man kan også sammenligne sokkel 754 vs. 939. Det var også en ren dobling av minnebåndbredden.

 

Trenger litt ytelsesøkning i takt med prosessorene på ram siden nå... så slipper man å måtte ha 8 gb for å utnytte dem... heller litt kraftigere ram takk :)

6039779[/snapback]

Nå kan man ikke sammenligne mengde med kapasitet da. (Hadde du f.eks vært fornøyd med 1/100 av harddiskkapasiteten hvis harddisken hadde vært 100 ganger så kjapp?)

 

PS. DDR3 kommer nok til å ha omentrent samme latency som DDR2 og DDR: rundt 10ns så det er bare snakk om en ren dobling av minnebåndbredden.

Lenke til kommentar

Mer minnebåndbredde kan sikkert være svært nyttig i enkelte server-applikasjoner (særlig med dobbeltkjerneprosessor) og systemer som bruker en del av systemminnet som grafikkminne. Utover det er det nok mest pris og fremtidige oppgraderingsmuligheter som er fordelen. (2GiB DDR-moduler er ikke forventet å bli billige noen gang, men det er 2GiB DDR2-moduler, samt 4GiB DDR2.)

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på DDR3 og GDDR3?

6041049[/snapback]

GDDR er optimalisert for grafikkminne. Dvs. de kan presse opp hastighetene litt ekstra siden disse brikkene ikke trenger å tåle like mye signalstøy som systemminne. Den ekstra signalstøyen kommer fra overgangen kobber-kobber i selve minnesloten, noe som ikke skjer på skjermkort siden brikkene er loddet rett på kortet. Jeg tror også at DDR3 må følge litt strammere standarder enn GDDR3 slik at f.eks brikkene fra forskjellige produsenter er kompatible og at brikkene kan brukes sammen med mange forskjellige brikkesett.

Lenke til kommentar

Vi har hatt DDR3/GDDR3 på skjermkortene i åresvis, hvorfor tar det så lang tid før det kommer på desktopen?

 

Kommer vi til å se en høyere ytelsesøkning her enn ved overgangen dra DDR til DDR3?

 

vil det fortsatt være latencyproblemer slik som med DDR2?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på DDR3 og GDDR3?

6041049[/snapback]

GDDR er optimalisert for grafikkminne. Dvs. de kan presse opp hastighetene litt ekstra siden disse brikkene ikke trenger å tåle like mye signalstøy som systemminne. Den ekstra signalstøyen kommer fra overgangen kobber-kobber i selve minnesloten, noe som ikke skjer på skjermkort siden brikkene er loddet rett på kortet. Jeg tror også at DDR3 må følge litt strammere standarder enn GDDR3 slik at f.eks brikkene fra forskjellige produsenter er kompatible og at brikkene kan brukes sammen med mange forskjellige brikkesett.

6041214[/snapback]

GDDR skal også ha en annen struktur i oppbyggingen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...