Gå til innhold

TEST: NEC 20WGX2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor lages det ikke 20" med høyere oppløsning enn 1680x1050 / 1600x1200? Mtp at man får laptop-skjermer med opptil 1920x1200?

5751866[/snapback]

 

Har noe med sitteavstanden til skjermen å gjøre. På en laptop sitter du som regel litt nærmere skjermen enn det du gjør på en stasjonær .)

Lenke til kommentar

Daniel: Jeg vet ikke om den er suverent best men tror det er flere gode kandidater. F.eks

LG Flatron L203WT som koster en tusenlapp mindre og har påstått dobbelt så høy kontrast som den fra NEC. Og for de budsjettorienterte: Denne skjermen fra NEC koster over 2000kr mer enn billigste skjerm i denne størrelseklassen, Acer AL2016WS. Til å ha en påstått kontrast som bare er 14% lavere så synes jeg ikke spesifikasjonene høres skremmende ut i forhold til at man sparer 2000 kr. Mange av de konkurrerende skjermene har også en fordel i at de ikke har refleksjonslaget. (Det er litt smak og behag hvor plagsomt folk synes dette er, evt om de liker å se seg selv når de sitter forran skjermen)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har kommentert dette i en annen tråd, men nevner det likegodt her også som et forslag:

 

Hva med å teste etterslepet på skjermer på samme måte som de gjør hos www.behardware.com? De benytter en enkel animasjon av en racerbil som går sidelengs over skjermen fra høyre mot venstre, og mens denne går tar de 50 bilder av den med et digitalkamera hvor lukkertiden er satt til 1/1000 av et sekund. Deretter velger de strategisk ut de bildene de mener representerer etterslepet best og presenterer disse for hver enkelt skjerm de har testet.

 

Dette er i allefall en forholdsvis rimelig måte å teste dette på da det ikke trengs så veldig dyre kameramodeller for å få til dette, det kreves stort sett bare et kamera hvor man kan stille inn verdiene for lukkertid, blenderåpning etc manuelt.

 

Et eksempel på en slik test av etterslep hos behardware.com finner dere i linken tidligere i dette innlegget (forøvrig i en omtale av samme skjerm som hardware.no her har testet tilfeldigvis).

 

Selv om dette nok ikke er den aller beste måte å teste etterslep på, gir det et forholdsvis greit sammenligningsgrunnlag synes jeg (fortutsatt at man har skjermer å sammenlikne mot). Men det finnes jo bedre måter å teste på også, som f.eks. den målemetoden de benytter hos tomshardware.com hvor de får opp grafer som viser etterslepet for de forskjellige fargeverdiene, men den slags krever jo rimelig sært måleutstyr. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser at skjermen får kritikk får dårlig dynamikk i mørke områder, noe som jeg ikke har lest i de andre anmeldelsene av denne skjermen. Hva slags innstillinger er det kjørt med her?

 

For film og spilling anbefales det at man kjører med 'Advanced DVM' modus aktiv, noe som har stor innvirkning på sortnivå og kontrast. Se eksemplene under, hvor bildene øverst er med DVM av, og de under med DVM på:

 

dvm1.JPG

 

 

dvm2.JPG

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Hvor mye reflekterer dette belegget sett i forhold til en vanlig CRT-skjerm feks?

5752249[/snapback]

CRT har som regel antirefleksjonsbelegg, så jeg tror CRT reflekterer litt mindre enn denne LCD-skjermen med refleksjonsbelegg.

5752470[/snapback]

Joda, men så reflekterer også CRT'er en good del til vanlig også da ;)

Lenke til kommentar
Hvor mye reflekterer dette belegget sett i forhold til en vanlig CRT-skjerm feks?

5752249[/snapback]

CRT har som regel antirefleksjonsbelegg, så jeg tror CRT reflekterer litt mindre enn denne LCD-skjermen med refleksjonsbelegg.

5752470[/snapback]

 

Mhm, denne skjermen reflekterer mer enn min gamle crt-skjerm.

 

Ut i fra denne testen så sitter jeg med intrykk at Dell 2005FPW er en bedre skjerm, eller?

5752669[/snapback]

 

Nææh, det synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hmm, trodde denne skulle score omtrent perfekt. Trodde det var den suverent råeste skjermen på markedet i denne prisklassen/størrelsen.

5751753[/snapback]

 

Du får ikke det råeste til den prisen..

 

Dette er omtrent ganantert min nye skjerm ,viss det ikke kommer en bedre og like billig 20" skjerm da, noe det garantert gjør, skal ha ny pc til høsten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...