Gå til innhold

Itanium ned, Opteron opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Processor_Family.png

 

Processor_Family.png

 

Hvis man ser på x86-64 samlet (AMD + Intel) så er det tydelig at det har en god oppgang, hovedsaklig på bekostning av IA-64, PA-RISC og Power.

 

Men det er merkelig å se at IA-32 faktisk har en fremgang. Man skulle jo tror at det var der x86-64 hovedsaklig spiste markedsandeler.

 

Flere ting jeg legger merke til av trender er:

- at USA står for en stadig økende andel av antall systemer og ytelse

- at HP har hatt stor økning i antall systemer og ytelse

- at Linux stadig tar markedsandeler fra UNIX

- Proprietary interconnect tar markedsandeler og yter sinnsykt bra

- Vektorsystemer er på vei ut

- Det blir stadig flere clustere

- Systemer med "bare" 256 prosessorer er ikke lengre nok for å komme på top500-lista

 

Ellers så er det mange interresante kakediagrammer her:

http://www.top500.org/lists/2005/11/l/Application_Area

 

Og mange interresante grafer over historisk utvikling her:

http://www.top500.org/lists/2005/11/o/Application_Area

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Enda mer bermerkelsesverdig er POWER: ikke bare har den vært seiglivet, men til tross for stabilt volum de siste 2 årene, er totalytelsen fra dette segmentet omtrent doblet. Dersom Cell legges inn under POWER-delen, kan vi se en ytterligere vekst her snart.

 

Re: vektorsystemer, så tror jeg dette blir avløst av interne vektorsystemer, SSE osv. for Intel/AMD and Altivec for PPC. Vektorenheter på tilleggskort finnes, men det blir lett veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Enda mer bermerkelsesverdig er POWER: ikke bare har den vært seiglivet, men til tross for stabilt volum de siste 2 årene, er totalytelsen fra dette segmentet omtrent doblet. Dersom Cell legges inn under POWER-delen, kan vi se en ytterligere vekst her snart.

Så bemerkelsesverdig er det vel ikke? Det er nok Blue Gene som sørger for mye av denne økningen.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan bedømme utfra det nederste diagrammet er Opteron systemer på høyde med Nocona systemer, det synes jeg er ganske utrolig. Med den markedsposisjonen Intel har skulle en tro at det ville ta AMD lengre tid å kjempe seg opp på nivå med Intel her, men det kan faktisk virke som om Opteron for tiden selger bedre enn Nocona i dette segmentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...