Gå til innhold

Minnepinne lagrer 8 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 GB-versjonen av JetFlash 2A benytter seg av Dual-Channel-teknologi, og har en lesehastighet på opptil 21 MB/sek og skrivehastighet på opptil 11 MB/sek.

Endelig begynner produsentene å utstyre brikkene med en eller annen Raid0-teknologi. (Dual channel er i praksis det samme som Raid0). Da gjenstår det bare at de kobler ennå flere brikker i Raid0. F.eks 8-16 brikker. Da ville vi fått meget akseptable transfer-hastigheter også sammenlignet med harddisker. F.eks en tilsvarende brikke med 8 "kanaler" ville klart 84 MB/s les og 44 MB/s skriv, altså godt på høyde med harddsiker. Aksesstiden på flash er som vanlig milevis bedre enn selv de raskeste harddiskene.

 

Kapasiteten på hele 8GiB begynner også å bli brukbart for å innstallere et voksent OS på. Men prisen må nok ennå halveres og 8xRaid0 må nok komme før jeg kjøper en slik til OS-bruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
8 GB-versjonen av JetFlash 2A benytter seg av Dual-Channel-teknologi, og har en lesehastighet på opptil 21 MB/sek og skrivehastighet på opptil 11 MB/sek.

Endelig begynner produsentene å utstyre brikkene med en eller annen Raid0-teknologi. (Dual channel er i praksis det samme som Raid0). Da gjenstår det bare at de kobler ennå flere brikker i Raid0. F.eks 8-16 brikker. Da ville vi fått meget akseptable transfer-hastigheter også sammenlignet med harddisker. F.eks en tilsvarende brikke med 8 "kanaler" ville klart 84 MB/s les og 44 MB/s skriv, altså godt på høyde med harddsiker. Aksesstiden på flash er som vanlig milevis bedre enn selv de raskeste harddiskene.

 

Kapasiteten på hele 8GiB begynner også å bli brukbart for å innstallere et voksent OS på. Men prisen må nok ennå halveres og 8xRaid0 må nok komme før jeg kjøper en slik til OS-bruk.

5095810[/snapback]

 

Ja, det begynner snart å bli muligheter til å få flash-harddisker med greie specs og priser. 8k er såklart alt for dyrt, men det er i det minste innen rekkevidde.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blir vel over 6000 kr hvis den kommer til Norge. Men prisen på flash vil jo falle etterhvert, og om ikke altfor lenge kommer det sikkert Flash-baserte mp3 spillere med den størrelsen også.

5095901[/snapback]

 

Det er dette jeg venter på. Batterilevetid (og helst vanlige (oppladbare) batterier), .ogg og størrelse på flash. Inntil videre er jeg nødt til å holde meg til MD'n min, og kjøre den forbanna SonicStage i VMWare - aldri mer Sony etter dette!!

Lenke til kommentar
Jeg vil nok kjøpe en av denne sorten isteden for Transcend Ultra-Speed JetFlash 2A 8GB

5096083[/snapback]

Til lagring av filer som man flytter rundt på så er nok den et mye bedre valg. Men så snart man skal kjøre et OS eller programmer fra den så hadde nok en flash-brikke vært å foretrekke ytelsemessig.

 

Kan man boote fra en slik sak da?? no problem antar jeg..!!?

No problem ;) Det er bare å legge inn filene som trengs. Om dette hadde vært for over 5 år siden hadde den sikkert vært en glimrende erstatning for alle boot-diskettene man hadde liggende å slenge.

Lenke til kommentar

Den kredittkortformat saken er vel også flash teknologi (og ikke hardware) vil jeg tro. Er det noen andre ulemper enn kanskje treigere overføring?

 

Ellers lurer jeg på hva det er snakk om av software. Er det et OS det er snakk om for boot da, for jeg ville trodd at skal du boot'e USB så må du inn i BIOS uansett å klargjøre for det. Så hva er vitsen med annen software enn det BIOS gir deg. Mulig jeg ikke har forstått helt hvordan alt henger sammen da. :ermm:

 

Synes det er bra at det satses på flerkanaler når de ikke klarer å lage kretsene i waferen raskere i responsen, men kan de ikke satse ordentlig når de først gjør dette. Kvadruple det eller gjør det 32x kanaler for den saks skyld. Eller hva med enda mer minnekaneler. Bare de kan få vekk den værste flaskehalsen. Lurer på hvor mange minnekanaler de kan utvide med før de møter flaskehalsen i waferen igjen. Dette forstår jeg meg ikke ordentlig på likevel. :!:

 

Jeg vil ha ennå raskere minnebrikker hvor du kan ta vekk strømmen (til en billig penge). Hva er det som gjør at det kan se ut som ting har stagnert i utviklingen?

 

De yter jo ikke særlig bedre enn harddisker ennå likevel, hvis en ser vekk fra antall nanosekund det tar for å få kontakt med (minne-)adresseregisteret, opp i mot harddisken filallokeringstabell.

Endret av G
Lenke til kommentar
Det at det er så dyrt, er vel fordi det er nytt?

Nei, flash er godt etablert og har vært på markedet i mange år nå. Det er ikke lengre noe "nytt" med høy introduksjonspris.

 

Jeg mener å ha hørt at flashbrikker er billigere å produsere enn harddisker??

5103022[/snapback]

Det er nok en sannhet med to sider. Dvs. harddisker har en ganske høy "begynnerpris" uansett kapasitet fordi det koster ganske mye å produsere mange smådeler mer høy presisjon. Flash har en mye lavere "begynnerpris". De billigste flash-brikkene koster fra ca 50kr mens de billigste 3,5" harddiskene koster fra ca 400kr, og de mindre 1" harddiskene koster fra ca 1000kr. Så hvis kapasitet ikke er så viktig så er klart flash billigst. Men hvis man skal regne på pris/GB så blir harddiskene langt billigerer enn flash.

Flash koster fra ca 400kr per GiB

1" harddisker koster fra ca 400kr per GB

1,8" harddisker koster fra ca 25kr per GB

2,5" harddisker koster fra ca 10kr per GB

3,5" harddisker koster fra ca 3kr per GB

 

Flash er nok billigst opp mot 4GB, men fra 4GB og oppover er nok harddisker billigere per GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...