Gå til innhold

AMD justerer prisene igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper disse justeringene skjer i norske butikker snart :yes:

 

Jeg mener vi har jo ikke merket noe til forrige justering engang, rekker vi å se de senket prisene før jul tro?

 

edit: ser at hvis f.eks norek kjøper 1000 stk. X2 4400 cpu'r så betaler de ca. 3300,- pr stk. det vil si at kanskje vi får kjøpt de til 3500,- +- litt :ohmy: Det hadde vært noe det

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Prisjusteringene skjer automatisk i webshoppene og da?

5089522[/snapback]

Nei, prisen justeres nok når de går tom for prosessorene de har på lager og får inn neste bestilling. Men det er ingen automatikk i dette. Heller ikke noen automatikk i at hvis AMD senker prisen med 10% så må utsalgsprisen fra nettbutikkene også senkes med 10%.

 

Opteron til 1400kr er bra :)

Man får Opteron helt ned til 1298 kr nå, og det blir nok ennå lavere etter prisfallet. AMD selger nå Opteron 144 for 111$ (= 720 kr), noe som kan bety utsalgspriser fra nettbutikk ned mot tusenlappen.

Lenke til kommentar
Men, hvaf. skal alle med Opteron nå da?? Er landet blitt fullt av servere?

Jeg skulle ønske at "Sandy (-baserte)" prosessorer kom under (eller ihvertfall nærmet seg) 1-2 K  -lapper.

5090272[/snapback]

Hvis det er "san diego" du mener med jentenavnet "sandy" så er jeg enig. Jeg ser ikke noen god grunn for overklokkere til å kjøpe de før de prises omentrent som "venice" 3500+. Altså ett hakk mer enn den laveste modellen: 3200+. (3000+ er på vei ut av sortementet)

Lenke til kommentar

Opteron er da ikke designet kun for servere i bunn og grunn, de brukes mest på S940 server ja, hvor de benyttes mye til SMP systemer. Eller på S940 Workstations med en eller 2 CPU.(ref snorreh sin gode workstation)

 

Men de kommer også til S939. Opteron, selv om den ble designet med tanke på servere, fungerer da like godt på arbeidsstasjoner og har vist å ha meget gode klokkeegenskaper som gjøre den attraktiv på s939. Forstod ikke utsagnet "hvorfor alle skal ha servere", en CPU er sjelden server spesifik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

mange ser jo opteron som server cpu, pga hovedkorta som er tilgjengelig. personlig så sikler eg på dual opteron system på 2.6ghz med SLI =) og da gjer iwill og tyan mine våte drømmer til virkelighet. og da dei hovedkorta som er laga til opteron i s940, er laga med tanke på høg stabilitet (bortsett fra MSI :p), så sitter du igjen med en server følelse, and i like it :p

Lenke til kommentar
Hvor mange CPU typer passer for 754 sokkel lenger? Er det bare Sempron?

5093292[/snapback]

Turion64 passer også :)

5093916[/snapback]

 

Må spørre om de fleste hovedkort har støtte for dette i BIOS. Hva med ASUS K8N-E Deluxe har den turion støtte?

 

Er Turion bra? Er den kjølig eller litt for varm til å være en CPU for bærbare? Har den noe ellers spesiellt ved seg i forhold til desktop alternativene på Sokkel 754?

Lenke til kommentar

Turion64 kommer i to utgaver: En som er opp til 35W (ML) og en som er opp til 25W (MT). Turion64 yter likt som desktop Athlon64 med samme klokkefrekvens og samme mengde L2 cache. (mengde L2 cache har lite å si på ytelsen) Turion64 har som navnet antyder 64bit, noe som er kjekt om du skal ha den lenge og ønsker å bruke et 64bit OS etter hvert.

 

Til sammenligning har Pentium-M ikke 64bit og er opp til 31W (banias) og 28W (dothan). Både Pentium-M og Turion64 har "speedstep"/"cool & quiet". Turion64 har innebygget minnekontroller og inkluderer altså det Watt-regnskapet. På Pentium-M kommer de wattene som minnekontrolleren bruker i tillegg.

 

Pentium-M og Turion64 yter omentrent likt per MHz og kommer med ca samme klokkefrekvenser. Pentium-M er betydelig dyrere enn Turion64.

 

Forskjellen på Turion64 og desktop Athlon64 med samme sokkel er at Turion64 benytter spesielle transistorer for å få ned effektforbruket. Turion64 er altså ikke bare en underklokket Athlon64 slik Athlon64 mobile var.

Lenke til kommentar
Hvor mange CPU typer passer for 754 sokkel lenger? Er det bare Sempron?

5093292[/snapback]

Turion64 passer også :)

5093916[/snapback]

 

Må spørre om de fleste hovedkort har støtte for dette i BIOS. Hva med ASUS K8N-E Deluxe har den turion støtte?

 

Er Turion bra? Er den kjølig eller litt for varm til å være en CPU for bærbare? Har den noe ellers spesiellt ved seg i forhold til desktop alternativene på Sokkel 754?

5094141[/snapback]

 

Har K8n som er forgjengeren og alt fungerer fint hos meg

Det einaste er at det står Amd enginerring xx ,so vis du skal overklokke , må du vel opgradere bios. Mitt k8n var kjøpt på demo hos komplett so det er sikker opp mot eit halv år gammelt:P So eg vil tru Asus har fikset det på sine nyeste:)

 

Alt fungerer strålende og Turionen min hadde ein temp på 29 grader i bios

Når eg tar på kjøleren(NQ-3314) er den faktisk Kald:P

 

Husk at Turion 64 er naken da .Gikk bra når eg monterte han, men eg va bra nervøs:P

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Husk at Turion 64 er naken da .Gikk bra når eg monterte han, men eg va bra nervøs :p

5094289[/snapback]

CPU'er til sokkel A og sokkel 370 (med unntak av "tualatin") var også nakne. Det gikk skjelden galt, men noen veldig få klarte selvfølgelig å kløne det til. Med en liten dose forsiktighet så er det egentlig ganske trygt å montere kjølere på nakne kjerner.

Lenke til kommentar

Og disse Turion CPU'ene kjøpes fra hvilke webshop'er? Kan en regne med at de ikke fases ut så hurtig slik som med desktop 754 sokkel CPU'ene?

 

Vil også Turion flyttes vekk fra Sokkel 754 en gang i snar fremtid?

 

Lurer litt på hva som er riktig demonteringsprosedyre for Athlon 64 CPU kjølere. Heatspread'eren har jo ganske stor overflate som suger seg grundig fast om en bruker sølvpasta. Dessuten har jo styrebrakketten som danner en firkantet kant som et gjerde rundt den monterte CPU'en den leie ulempen at du ikke kan rikke CPU kjøleren nevneverdig mye til sidene. Så hvordan får en den til å glippe taket uten å røske hele CPU'en ut av sokkelen, for du kommer jo ikke til låsearmen når den svære kjøleren står oppå klistret fast omtrent som lim. Synes dette er en liten gjennomtenkt løsning fra AMD og hovedkortprodusent (ASUS).

 

Må dessverre innrømme at sokkelen en gang slapp taket for meg, og jeg følte meg litt som en kløne en liten stund. Men en lærer jo litt av sånne tabber. Måtte ikke dra så fryktelig hardt selv om det var ganske hardt ja. Sokkelen glapp taket den selv med armen i låst stilling. Var heldig som ikke fikk bøy på de 754 stykk kobberpinnene på undersiden av CPU. Den tålte julingen den fikk med en god porsjon flaks.

 

Skal jeg bruke hårføner (eller malingsfjerningsføner :!: ) for å gjøre pastaen litt mykere, eller har dere noen andre gode forslag. Er dette et neglisjert dilemma, for jeg har ikke sett andre klage særlig over det før. Men så følger jeg nok ikke særlig med i de aktuelle forumtrådene heller da. Har det blitt nevnt i noen artikler i HW.no nettverket ennå (kanskje Overklokking.no) ?

 

Har ikke grublet særlig mer over problemstillingen, og kanskje det ligger en såre enkel løsning klar for "problemet".

Endret av G
Lenke til kommentar
Og disse Turion CPU'ene kjøpes fra hvilke webshop'er? Kan en regne med at de ikke fases ut så hurtig slik som med desktop 754 sokkel CPU'ene?

 

Vil også Turion flyttes vekk fra Sokkel 754 en gang i snar fremtid?

5097780[/snapback]

 

Turion 64 finnes i prisguiden.

 

Turion64 vil flyttes over til sokkel S1 omentrent samtidig som sokkel M2 innføres. Sokkel S1 er etterfølgeren til sokkel 754, med 1 stk DDR2 minnekanal. Sokkel M2 er tilsvarende etterfølgeren til sokkel 939, med 2 stk DDR2 minnekanaler. De første produktene med de nye soklene er forventet i første kvartal 2006. (Dvs. at jeg regner med Turion64 med sokkel 754 forsvinner helt fra butikkhyllene 6-12 mnd etter det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...