Gå til innhold

Kommende ATI-brikkesett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit; forget it, M2 for 939, F for 940 og S2 for laptop...

Sokkel S1: 754 pinner, en minnekanal, for mobile

Sokkel M2: 940 pinner, to minnekanaler, for desktop

Sokkel F2: 1207 pinner, to minnekanaler, for server.

 

PS. Jeg hørte noe om at CPUer med sokkel F2 skulle ha integrert PCIe-kontroller. Er det noen vet om det stemmer? Hvis det stemmer, bør ikke dette passe fint til desktop? Hvis det ikke stemmer, kan det være støtte for FB-DIMM som utgjør de ekstra pinnene?

 

Heineoen: For det første så har jeg ikke hørt om noen nForce 5, så jeg vet ikke hva det skal gå ut på i så fall. (Siden minnekontrolleren er integrert i CPUen og den nye HT-bussen skal være kompatibel med den gamle så betyr vel det at nForce4 kan brukes med sokkel M2 også.)

 

Men for å svare på spørsmålet om DDRram: Nei, den integrerte minnekontrolleren på de nye CPUene og minneportene på de nye hovedkortene vil ikke kunne brukes med DDR-ram.

Lenke til kommentar
De nye sokkelene skal støtte DDR2, men to av dem er nesten identiske med dagens. Så jeg lurer på hvorfor de må endres på?

Det er for å gjøre det umulig å stappe en gammel CPU ned i et hovedkort med DDR2-slotter, noe som selvfølgelig vil gi store problemer. Det er også for å gjøre det umulig å sette en ny CPU med DDR2-minnekontroller ned i et hovedkort som bare har DDR minneslotter. CPUene og hovedkortene kan altså ikke brukes om hverandre likevel, så da er det like greit å gjøre det idiotsikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...