Gå til innhold

Prosjekt GeForce 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


yummy skrev (2002-08-08 23:09):

Vår nye, unge medarbeider Espen Røvik Larsen har gjort saker og ting med et GF4 Ti4400 kort fra MSI.


Artikkelen finner du
.


 

Fin test, skulle gjerne sett den nye gpukjøleren i sammenligning med den gamle DD GPU kjøleren til G3.

 

Og kan du laste opp / gi leseretigheter på de store bildene? Værsåsnill? :smile:

 

Quote:


Med dette ønsker vi Espen velkommen i overklokking - teamet! Ta godt i mot ham.


 

Velkommen, ser fremover til flere gode artikler!

Lenke til kommentar

wtf? prosjekt? altså skal det være et prosjekt må man gjøre mer enn å sette på en vannblokk som man kjøper i butikken og sette på noen pinglete ramsinks.

 

nå har OK.no skrevet Prosjekt GeForce 256 DDR, Prosjekt GeForce2 GTS, Prosjekt GeForce3, Prosjekt GeForce2 del 2, Prosjekt GeForce2 Titanium og vi har OX GeForce3 Ti200. Alle veldig like artikler og denne her inneholder veldig lite nytt. Kan dere ikke hvertfall begynne å klokke noe annet som Matrox Parhelia eller ATI Radeon8500? Hvorfor bare nvidia baserte kort?

 

Artikkelen er helt ok skrevet og gjennomført den, men den er bare så ufattelig kjip fordi det ikke blir gjort noe mer ekstremt med kortet. Personlig har jeg lest mer enn nok av OK.no sine "prosjekt nytt nvidia basert skjermkort som vi setter på kjøling på Ram+gpu og så klokker vi litt".

 

Om overklokking.no skal nærme seg f.eks duckman og ocshoot en liten tanke så må dere gjøre noe mer enn bare å få låne produkter fra diverse websjapper og prøve disse. Project OX er et ekstremt godt eksempel på hva (hvertfall jeg) vil se. Noe kreativt!

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-08 23:39 ]

Lenke til kommentar

Dersom Hr. Leipsland smører seg med tålmodighet, vil nok mer ekstreme saker og ting komme etterhvert. Espen må få prøve seg litt først, og jeg regner med at vi vil se enda flere saker fra karen.

 

Jeg kan røpe såpass at det vil komme en artikkel som inneholder 3 liter fluorinert og en varmeveksler på 4 Kilowatt. Skulle være ekstremt nok, eller hur?

 

redigert: bildene er nå tilgjengelige etter at Espen hadde en del problemer med å få dem mailet til meg.

 

---

(Når det gjelder bildene, så jobbes det med saken i skrivende stund.)

---

 

Mvh. Vidar Fagerjord, siteadmin på http://www.overklokking.no

 

_________________

http://hinux.hin.no/~vidarf/

Siteadmin på http://www.overklokking.no

Moderator / admin på forumet

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-08-09 00:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 23:36, Anders Leipsland skrev:

wtf? prosjekt? altså skal det være et prosjekt må man gjøre mer enn å sette på en vannblokk som man kjøper i butikken og sette på noen pinglete ramsinks.


Kan dere ikke hvertfall begynne å klokke noe annet som Matrox Parhelia eller ATI Radeon8500? Hvorfor bare nvidia baserte kort?



 

Spørsmål 1

Jeg er kanskje ikke den mest hardcore overklokkeren og heller ikke den karen med nye ideer her, men det skal bedres etterhvert...

 

 

Spørsmål 2

Ettersom OK.no baseres på frivillig arbeid er det 53% prosent sjanse for at en medarbeider har en nVidia brikke i maskinen sin. Se selv

Matrox Parhelia ligger iallefall laaaaangt etter nVidia, men ATI kort er det rart ingen har kjørt på testbenken.

Men utover høsten regner jeg med at iallefall en av oss vil skaffe seg et kort basert på R300. :smile:

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Ikke at jeg er noen ekspert på området, men å kalle det laget med kjølepasta i denne artikkelen for "tynt" er vel å ta kraftig i.

 

Så vidt jeg vet (og da forutsatt at flatene som skal være i kontakt med hverandre er rimelig plane) skal det være et så tynt lag med goop at du kan lese skrifta på brikken.

 

Har aldri brukt AS, det er mulig denne ikke er gjennomsiktig. Men synes likevel det ser ut som det er smurt kraftig på med goop.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 23:36, Anders Leipsland skrev:

wtf? prosjekt? altså skal det være et prosjekt må man gjøre mer enn å sette på en vannblokk som man kjøper i butikken og sette på noen pinglete ramsinks.


 

Ekstreme prosjekter kan være morsomme å lese, men har ofte fint lite med "virkeligheten" og gjøre. Det er slik at datakomponenter, slik som dette kortet er relativt dyre i innkjøp. Den gjennomsnittlige overklokker, vil nok faktisk kvie seg for og gjennomføre det Espen gjorde med kortet! Men det er fortsatt veldig aktuelt for mange. Både med vannkjøling og ram-sinks. Et slikt prosjekt/artikkel kan være puffen mange trenger for og komme i gang. Hadde derimot artikkelen vært veldig ekstrem, med både peltier, freon, lakk, neon og gud vet hva, så hadde det selvfølgelig vært veldig _morsomt_ og lese for de ekstreme og nyskjerrige :wink: men desverre bare blitt med tanken for 95% av leserene.

 

Men personlig, må jeg nok si meg mer enig med deg, en det jeg nettopp skrev skulle tilsi. Jeg har størst glede av og lese om ekstrem prosjekter. Men jeg har som sagt ikke lyst og glemme alle de som aldri vil vurdere mer en det "normale" Det er nybegynnerene som trenger gode råd og tips for og komme i gang.

Det optimale er nok 50/50 fordeling mellom eksteme prosjekter og mer normale.

 

Alt i alt, så synes jeg prosjektet var godt skrevet, og informativt for de som skulle trenge hjelp. Hadde det vært et bilde av kortet montert i maskinen, så hadde det vært ypperlig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 02:31, Linuxguru skrev:


Har aldri brukt AS, det er mulig denne ikke er gjennomsiktig. Men synes likevel det ser ut som det er smurt kraftig på med goop.


 

Som du sier har du aldrig prøvd Arctic Silver, og denne er vel lite gjennomsiktig uansett hvor tynt lag man har på.

Lenke til kommentar

Jeg har fint lite greie på overklokking. Mitt første (og sålangt eneste) prosjekt var å klokke en Cel700 til 1050MHz med noe ståltråder og greier.

 

Leste allikevel artikkelen - og for meg synes den veldig grei. Oversiktlig og forståelig for en som ikke kan noe særlig om dette.

 

Ikke for avansert teknisk prat - og det virker som han gjennomførte en operasjon jeg også kunne gitt meg ikast med.

 

Stå på! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 03:24, Arctic skrev:


Ekstreme prosjekter kan være morsomme å lese, men har ofte fint lite med "virkeligheten" og gjøre.


 

Enig med Artic der.

 

Jeg begynnte først med overklokking etter nøye gjennomgang av helt banale artikkler her på overklokking.no ... nå holder jeg på med mitt første selvmekka vannkjølingsprosjekt. Syns det er fint å lese at ikke alle får klokka Geforce4 ti4400 korta sine så mye opp som noen påstår... noe sier meg at skjermkort etterhvert har samme rollen som et visst 3je ben som henger mellom de 2 andre og altid får en cm ekstra eller no...

 

Jeg synes gutten bør få ros for artikkelen sin jeg. Akkurat som om en av "gamlegutta" skulle gjort det selv.

 

BRA JOBBA!

Lenke til kommentar

Quoter fra artikkelen:

Med de nye kjøleribbene fra Tweakmonster var vi spente. Til vår store forskrekkelse var den steget til hele 51,1°C!!!

Vi konkluderte fort hva som var galt; med vannkjøling ble det lite gjennomstrømning til å få bort den oppvarmede lufta.

Vi monterte så en Zalman 80x80x25 vifte, justert til 5,5 volt, slik at den blåste over alle RAMsinkene.

 

Vil dette si at kjøleribbene ikke var gode nokk?

Så vidt jeg ser så er det RAM som blir OC og ikke GPU(Som er vann-avkjølt).

Så da kan man vel kanskje konkludere i sammendraget i teksten at disse brikkene var enten feilmontert eller at de ikke passet til denne type bruk. Isåfall hvis jeg forstår dette rett så er jo det en MEGET innterresant ting for OC som kanksje hadde tenkt til å prøve disse hoss <!-- BBCode u2 Start --><A class="postbody" HREF="http://www.netconnection.no/" TARGET="_blank">netconnection</A><!-- BBCode u2 End -->

Eller at det nye BGA-avkjølingsformatet ikke er godt nokk.

 

Noen som ser det samme som meg?

 

Edit Glømte å ønske Espen med i OK.no og håper at du vil trives.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 01:42, erl skrev:


Spørsmål 1

Jeg er kanskje ikke den mest hardcore overklokkeren og heller ikke den karen med nye ideer her, men det skal bedres etterhvert...


 

Det der er ikke noe spørsmål :smile:

 

Quote:


Matrox Parhelia ligger iallefall laaaaangt etter nVidia,


 

langt etter? De ligger nå først når det gjelder bildekvalitet og surround gaming. Greit nok at Parhelia ytelsesmessig ikke er på topp, men det burde ikke være noen grunn til ikke å prøve å overklokke kortet. For ikke-hardcore gamere så er ytelsen til Parhelia mer enn god nok per dags dato og med sin lave klokkefrekvens på GPU så burde en overklokking av denne føre til en god hastighetsforbedring.

 

Quote:


Den 2002-08-09 03:24, Arctic skrev:

Den gjennomsnittlige overklokker, vil nok faktisk kvie seg for og gjennomføre det Espen gjorde med kortet! Men det er fortsatt veldig aktuelt for mange. Både med vannkjøling og ram-sinks. Et slikt prosjekt/artikkel kan være puffen mange trenger for og komme i gang


 

Poenget mitt er at overklokking.no fra før av har nok av disse "Prosjekt Geforce X" artikler. Forskjellen fra disse artiklene er så små at når du har lest 6(!) nesten helt like artikler så begynner de å bli lite spennende.

 

Selvsagt vil mange finne artikkelen interesant, men vi som føler oss litt skuffa må få lov å si ifra vi også :wink: Kan ikke alltid holde kjeft fordi noen andre finner artikkelen interesant.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-09 08:16, B|Real skrev:

 

Vil dette si at kjøleribbene ikke var gode nokk?

Så vidt jeg ser så er det RAM som blir OC og ikke GPU(Som er vann-avkjølt).

Så da kan man vel kanskje konkludere i sammendraget i teksten at disse brikkene var enten feilmontert eller at de ikke passet til denne type bruk.

 

jeg tror hva som mentes i artikkelen var at vannblokka tok vekk mye av luftgjennomstrømninga, slik at den varme lufta ikke forsvant. de monterte en vifte og vips, problem løst. (det blir mer forståelig når du putter luft foran gjennomstrømning

slik:

Med de nye kjøleribbene fra Tweakmonster var vi spente. Til vår store forskrekkelse var den steget til hele 51,1°C!!!

Vi konkluderte fort hva som var galt; med vannkjøling ble det lite luft gjennomstrømning til å få bort den oppvarmede lufta.

Vi monterte så en Zalman 80x80x25 vifte, justert til 5,5 volt, slik at den blåste over alle RAMsinkene.

det kan være noe for gutta på ok.no å fikse på)

 

 

 

_________________

skull.gif

I may be fat but you`re ugly

-I can loose weight

 

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-08-09 10:26 ]

Lenke til kommentar

Stort sett alle her vet at kjøleribbene får en god forbedring med å sette på ei vifte.

Pga vannkjølingen min er det så og si null luftbevegelse inni kabinettet og den varme lufta må bort fra kjøleribbene. Ellers blir det værende en svært varm luft i området som ikke er så bra...

Men i seg selv ledet Tweakmonster RAMsinks svært godt varme og man brant seg når man tok på dem...så de var nok 51 grader de også.

Lenke til kommentar

En mnd siden siste oppdatering og så kommer det en artikkel som jeg har sett før.

 

Tatt fra artikkelen:

 

På en annen side var det brukt veldig mye pasta, der det egentlig bare trengs et tynt lag.

Desverre har vi ikke bilde av dette...

 

Det holder ikke. Det har vært i det siste at vi ikke har bilder, enten fordi vi har sletta bildene med en feil eller så gikk harddisken i stykker. Det holder ikke gutter. Vi vil se bilder!

 

Tatt fra artikkelen:

 

Hvis GPU er ujevn og har store søkk, kan det fort bli for mye. I slike tilfeller plansliper man GPU til den blir fin og slett, noe vi slapp nå da GPU hadde minimale ujevnheter.

 

Det holder ikke. Skal det være et proskjekt må planslipping være med. Vis dere skal være hardcore klokkere må plansliping være med.

 

Tatt fra artikkelen:

 

Til GPU'en fant vi fort fram til Danger Den GF4 vannblokk, som forøvrig var den eneste GF4 blokka å få kjøpt på det norske markedet.

 

Hvem som helst kan kjøpe den og sette den på. Skal man ha et proskjekt må det være noe kratift og helst laget en vannblokk selv. Vannblokka som er brukt ser ikke helt fin under og burde ha planslipes. Dette bør være med siden det er et proskjekt.

 

Jeg vil ha bilderm ikke tabeller. Alle de støste sidene bruker bilder, ikke grafer eller tabeller som overklokking.no er flinke til.

 

Litt flere tester hadde jeg ventet. Quake 3 er en standard test og mange bruker Newerwinter og morrowind i tester.

 

Artikkelen er helt greit skrevet og vi har sett det så mange ganger før at det ikke er noe som er interesseangt.

 

---

 

Hvar ikke planen å bruke penger på et GeForce4 som overklokking.no skulle modde? Er dette resulatet? Vis det er det må jeg si meg veldig skuffet og syns synd på de som har donert penger.

 

Quote:


Den 2002-08-09 00:08, yummy skrev:

Dersom Hr. Leipsland smører seg med tålmodighet, vil nok mer ekstreme saker og ting komme etterhvert. Espen må få prøve seg litt først, og jeg regner med at vi vil se enda flere saker fra karen.


redigert: bildene er nå tilgjengelige etter at Espen hadde en del problemer med å få dem mailet til meg.


---

(Når det gjelder bildene, så jobbes det med saken i skrivende stund.)

---


 

Tålmodighet har vi hørt før med det blir aldri noe av proskjetene deres. Skal man være en stor og seriøs sid mø det sje no. Man kan ikke skylde på at man ikke har tid hele tiden.

 

Det hjelper lite og redigere bildene nå. Samme som vg skulle ha settet inn et ektra bilde i avia etter at det haddde vert trykt. Når avia har kommet ut gidder ikke folk og kjøpe en ny avis fordi det er et nytt bilde.

 

Det er altfor lite aktivitet her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 02:53, -Stone- skrev:

Vær litt grei mot Espen da gutter!


Jeg syns han gjør en helt grei jobb...

Han er jo ny, og vil sikkert komme med mange gode artikler for oss....


Velkommen til oveklokking.no, Espen!



Synest det var en dekkende artikkel, med eneste unntakk av dårlig research på vannblokker til GeForce 4 i Norge.

 

Både Koolance og Swiftec er tilgjennelig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...