Gå til innhold

Radeon X800 GT underveis?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt idiotisk, dette slår til og med AMD sin pr rating. ATI har jo SE som sine svake kort i en serie. Et lignende tilfelle var i 5900 serien da Nvidia kalte sitt svakeste kort for XT. Det skaper bare en jungel av navn og betydninger for det navnet.

 

De oppfører seg verre enn 2 barn som krangler over en is ( en daim is). Det eneste bra som kunne ha kommet ut av dette var om X800GT tok over for X700 og X700 XT. Men det vil ikke skje.

Lenke til kommentar
Føler det blir litt useriøst når produsentene igjen kopierer navn fra konkurrenten men bruker de med motsatt fortegn...

Haha. Her får virkelig Nvidia smake sin egen medisin.. Jeg tipper ATI bare har ventet på å ta igjen på dette. For de som ikke husker et par år tilbake: ATI har tradisjonellt brukt etternavnet XT om de beste GPU'ene i en serie. Så begynnte nvidia å bruke XT i den helt motsatte betydningen, altså de dårligste kortene i en serie. For å nevne i fleng: Geforce FX 5900XT (det tregeste i FX5900-serien), 5600XT (det tregeste i FX5600-serien).

 

Jeg må trekke på smilebåndet når jeg ser denne parodien går inn i en ny omgang :D

Lenke til kommentar

Utrolig useriøst. Det forundrer meg nesten at det ikke er noe slags trademark type lover som beskytter dette. GT eller XT er jo ikke allmenne forkortelser, så i utgangspunktet skulle det jo ikke vært lov til å bruke disse fra konkurrentens produkter ved mindre de fikk tilladelse.

 

Det må jo rett og slett være en veldig patetisk form for sabotasje...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Veldig forvirrende med så mange etternavn, og hva med personene som ikke setter seg inn i det, men bare kjøper kortet som folka i butikken sier er best, eller har mest grafikkminne.

 

Spirograf: Er det kronologisk etter stigende ytelse?

 

Kan noen lage ei tilsvarende liste for nVidia?

Lenke til kommentar

Radeon VE er egentlig ikke noe skikkelig navn på kortet tror jeg (har det selv) da det er a.k.a Radeon 7000. Men jeg er enig, det er /begynner å bli svært rotete. Samtlige produsenter burde heller hatt en felles standard på det, så slipper forbrukere å bli "lurt".

 

Mitt forslag ville vært SE/LE for dårligeste varianter av en kort serie, ingen spesielle navn på de "normale" og XT/GT på topputgavene. Flere etternavn og forkortelser trenger man strengt tatt ikke gjør man vel?

 

 

Delvis off topic, frykter følgende fremtidsscenario:

 

ULE (ultra light edition) fra en produsent mens konkurrenten har dette som "topp serie" (ultra super lightning edition) osv. Nei jeg er på grensen av å ikke være en seriøs forumposter når jeg skriver slikt. Men som sagt, dette blir for dumt. Noen ta fra dem daimisen.. så slipper de å slåss om filleting. (ref. fra han over)

Lenke til kommentar
Føler det blir litt useriøst når produsentene igjen kopierer navn fra konkurrenten men bruker de med motsatt fortegn...

Haha. Her får virkelig Nvidia smake sin egen medisin.. Jeg tipper ATI bare har ventet på å ta igjen på dette. For de som ikke husker et par år tilbake: ATI har tradisjonellt brukt etternavnet XT om de beste GPU'ene i en serie. Så begynnte nvidia å bruke XT i den helt motsatte betydningen, altså de dårligste kortene i en serie. For å nevne i fleng: Geforce FX 5900XT (det tregeste i FX5900-serien), 5600XT (det tregeste i FX5600-serien).

 

Jeg må trekke på smilebåndet når jeg ser denne parodien går inn i en ny omgang :D

Der tar du nok feil lille venn ;)

 

Var nok ATI som begynnte dette tøvet. Dere husker vell GF4 TI4800SE f.eks? som var en TI4400 eller var det TI4600 med 8X AGP? Altså "bedre".

 

Så kom Ati med sine 9600SE og 9800SE kort.

 

nVidia tok igjen med XT.

Lenke til kommentar

SE er litt snodig å bruke som "light" versjon. For meg høres det ut som "Second Edition" eller "Special Edition".

GT høres jo også fancy ut, og GTX høres ut som en spesialversjon.

LE høres ut som en "Light Edition"

XT høres jo også ut som en bra versjon; "Extra" eller "Extreme"

XL høres ut som "Extra Light" eller noe sånt. Eventuelt "Extra Large", men det gir jo ingen mening her.

Ultra burde være grei.

Pro også.

Og VE har jeg ingen anerlse om. Den sliter jeg med, bortsett fra at det kanskje kan stå for noe sånt som "Video Edition" som passer med at de står på All in Wonder kort.

 

Ellers så hadde jeg også sett att de ryddet opp i navnene på kortene sine, og da spesielt ATI som har et ekstremt virvar av navn.

Lenke til kommentar

VE høres for meg ut som "value edition". Et uttrykk som ordrett betyr "verdifull versjon", men som har vært missbrukt så lenge av bransjen at det også kan tolkes til å bety "billigversjon".

 

PS. Har dere lagt merke til kodenavnene på ATI sine brikker?:

RV = billigversjoner "Radeon Value"

R = skikkelige Radeon-brikker (inkludert de nedgraderte SE og VE-utgavene)

RS = brikkesett med grafikk "Radeon System"

RX = brikkesett uten grafikk "Radeon system eXcluded graphics"

RM = "Radeon Mobile"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Syns dette er tåpelig.

Når Nvidia har gått tilbake med XT endelsen på de dårligste kortene(kanskje fordi de skjønte det var for dumt) kommer ATI med GT endelsen på deres dårligste.

 

Syns nesten det burde vært regler på hvordan endelsene skulle være.

En som ikke har så stor peiling på hardware vil jo lett bli rundlurt pga dette.

 

Men bortsett fra det. Hvordan vil dette kortet yte? Omtrent som et 9800Pro/XT?

Endret av Zipman
Lenke til kommentar
En som ikke har så stor peiling på hardware vil jo lett bli rundlurt pga dette.

En som ikke har peiling på hardware vil bli rundlurt på Elkjøp uansett produkt/merke.

Samme gjelder jo egentlig for det meste når man ikke har peiling, det er ikke akkurat et nytt problem.

Lenke til kommentar
Men bortsett fra det. Hvordan vil dette kortet yte? Omtrent som et 9800Pro/XT?

Godt spørsmål! Det har jo rett og slett druknet i navnediskusjonen.

 

Løsningen vil ha følgende spesifikasjoner:

    * R430-kjerne

    * 8 pipelines

    * 395 MHz kjerne

    * 700 MHz effektivt minne (GDDR1/3)

Til sammenlinging har Radeon 9800 Pro:

* 8 pipelines

* 380 MHz kjerne

* 680 MHz effektivt minne (GDDR1/3)

 

Klokkehastighetene vil altså være ganske like og kortet vil trolig også yte relativt likt. Noen forbedringer har det sikkert kommet som gjør at selv ved helt like klokkehastighet på alt så vil X800GT yte litt bedre. I tillegg så er det nok støtte for de nye shaderene (2.0) og trolig også utvikle mindre varme på grunn av nyere prosessteknologi (0,11 mikron vs. 0,15 mikron) Kilde

 

Alt i alt vil jeg forvente at det yter 10-20% bedre enn Radeon 9800 Pro.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...