Gå til innhold

Nokia med 2 års Garanti.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mottok samme nyheten på jobben her om dagen.

 

Er kun én endring, slik jeg ser det:

 

Er telefonen mellom ett og to år, slipper din forhandler å ringe til nokia og få godkjent reparasjon før han sender den til service (får alltid godkjent dette uansett, da reklamasjonsfristen er 5 år (produsentene mener 2).

 

Forbrukerne vil ikke merke noen forskjell da garantien er fraværende i Norge siden reklamasjonsfristen dekker mer enn "garantien" mobilprodusentene gir.

 

Mener mobilprodusentene faktisk bryter norsk lov ved å informere om en garanti, som ikke finnes. (Garanti skal som kjent dekke mer enn hva man har rett til i henhold til loven)

Lenke til kommentar
Om en garanti ikke dekker mer enn norsk reklamasjonsrett, så har man etter hva jeg vet ikke lov til å kalle det en garanti.

Stemmer!

 

Har sendt en formell forespørsel til de forskjellige mobilprodusentene og hovedverkstedene for disse i Norge og ingen av dem kunne svare meg på hva garantien dekket som ikke reklamasjonsretten dekker.

 

Dette betyr:

Ingen av mobilprodusentene gir garanti i Norge og de bryter norsk lov ved å hevde at de gjør det.

Lenke til kommentar
Om en garanti ikke dekker mer enn norsk reklamasjonsrett, så har man etter hva jeg vet ikke lov til å kalle det en garanti.

Stemmer!

 

Har sendt en formell forespørsel til de forskjellige mobilprodusentene og hovedverkstedene for disse i Norge og ingen av dem kunne svare meg på hva garantien dekket som ikke reklamasjonsretten dekker.

 

Dette betyr:

Ingen av mobilprodusentene gir garanti i Norge og de bryter norsk lov ved å hevde at de gjør det.

Det betyr for deg, som jobber i en butikk og selger mobiltelefoner. At du slipper å ringe Nokia Customer Care hver gang en kunde har en telefon som er over 1 år med feil, det betyr litt mindre arbeid for deg som selger.

 

Ingen som har tenkt å legge ut en link eller 2 der dere faktisk kan vise at man "bryter" loven ved å gi 2 års garanti?

 

Uansett, da bryter jo alle som lager noe loven i Norge. Alle har jo garanti, men den dekker jo ikke mer enn reklamasjonsretten uansett.. Ihvertfall i de fleste tilfeller..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ligger det ved garantilapper og slike ting i mobilesken o.l.

 

Men en selger, eller nokia, eller andre har ikke lov til å reklamere med "2 års garanti", da dette er villedende for kunden, og får han eller hun til å velge nokia istedenfor merke B, som ikke reklamerer med 2 års garanti. Selv om begge merker er like for loven, og har 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ligger det ved garantilapper og slike ting i mobilesken o.l.

 

Men en selger, eller nokia, eller andre har ikke lov til å reklamere med "2 års garanti", da dette er villedende for kunden, og får han eller hun til å velge nokia istedenfor merke B, som ikke reklamerer med 2 års garanti. Selv om begge merker er like for loven, og har 5 års reklamasjonsrett.

Ok, det blir noe annet. Nå er dette en garanti som gjelder mange land, som også har helt andre regler når det gjelder garanti og reklamasjonrett. Så spesifikke regler for et land, tror jeg blir store kostnader og ekstraarbeid for produsentene.

 

En annen sak, siden du nevner det. Det er ikke 5 års reklamasjonrett på mobiltelefoner i Norge, finnes ikke en lov som støtter det utsagnet. Men, skal ikke diskutere det her :no:

Lenke til kommentar
Det er ikke 5 års reklamasjonrett på mobiltelefoner i Norge, finnes ikke en lov som støtter det utsagnet.

 

Joda, loven finnner du her: Forbrukerkjøpsloven

 

Er rettspraksis som fastslår hva som er ment å vare 2 år og hva som er ment å vare vesentlig lenger enn det, herav også mobiltelefoner. Hva produsentene selv hevder er faktisk irrelevant. Men alt rundt det kan diskuteres i denne tråden:

Endelig lovfestet 5 års reklamasjonsrett på mobil

 

(Alastor @ 05/04/2005 : 22:10)

Selvfølgelig ligger det ved garantilapper og slike ting i mobilesken o.l.

 

Men en selger, eller nokia, eller andre har ikke lov til å reklamere med "2 års garanti", da dette er villedende for kunden, og får han eller hun til å velge nokia istedenfor merke B, som ikke reklamerer med 2 års garanti. Selv om begge merker er like for loven, og har 5 års reklamasjonsrett. 

 

 

Ok, det blir noe annet. Nå er dette en garanti som gjelder mange land, som også har helt andre regler når det gjelder garanti og reklamasjonrett. Så spesifikke regler for et land, tror jeg blir store kostnader og ekstraarbeid for produsentene.

 

Spesifikke regler finnes for hvert land og disse må også produsentene etterfølge, samme hvor lite de liker dem. At de legger ved en garantilapp i boksen får være deres egen beslutning, men om de begynner å reklamere verre med denne garantien vil det nok få rettslige følger, ja.

Lenke til kommentar

Nokia ja, de er ikke direkte forbrukervennelige he he..

 

Synes mest synd på forhandlerene som har å gjøre med slike firmaer (antar at det gjelder de fleste)

 

Det er avhjelps forsøk å oppdatere software...

 

Crazysteps: Men hvis softwaren på en telefon funker helt ok, er det ikke noe mangel i utgangspunktet tror jeg. Men uansett har det kommet fler og fler telefoner der man kan oppgradere SW selv, noe som er positivt :D

Lenke til kommentar
Programvareoppdateringer gis vel på garanti?

i følge Nokia så er det visstnok ikke definert som avhjelp :dontgetit: (tror de prøvde seg på en spansk en)

Nokia prøver seg jo med det ene og andre hele tiden.

 

Om de f.eks må bytte hele telefonen på grunn av en feil med hardware'n andre gang den er på service velger de å tolke dette som at kunden har ønsket omlevering og at den nye da må inn 2x på service igjen før kjøpet kan heves.

 

MEN garanti/reklamasjonsrett fra byttetidspunktet får man ikke. Neida, her gjelder opprinnelig kjøpsdato.

 

Nokias juridiske avdeling skulle hatt juling!

Lenke til kommentar
Programvareoppdateringer gis vel på garanti?

i følge Nokia så er det visstnok ikke definert som avhjelp :dontgetit: (tror de prøvde seg på en spansk en)

Nokia prøver seg jo med det ene og andre hele tiden.

 

Om de f.eks må bytte hele telefonen på grunn av en feil med hardware'n andre gang den er på service velger de å tolke dette som at kunden har ønsket omlevering og at den nye da må inn 2x på service igjen før kjøpet kan heves.

 

MEN garanti/reklamasjonsrett fra byttetidspunktet får man ikke. Neida, her gjelder opprinnelig kjøpsdato.

 

Nokias juridiske avdeling skulle hatt juling!

Morsomme utsagn her, og litt uvitende i forhold til hva som faktisk gjelder.

 

Først og fremst, en SW oppgradering regnes ikke som avhjelp. Det har vært saker oppe i forbrukerrådet om dette, og de samtykker at det ikke skal regnes som avhjelp. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30 Les delen "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig" Legg spesielt merke til den siste delen av settningen, les gjerne hele loven også.

 

Jeg skal utrede denne litt bedre for at den ikke skal missforstås: Med denne menes at ytterlig avhjelp er rimeligere når det bare har vært SW oppgraderinger tidligere på produktet, derfor regnes det ikke som avhjelp. Og det er rimeligere med en reperasjon i slike tilfeller.

 

Om en enhet er blitt byttet ut ved tidligere service, og det er snakk om heving av kjøp. Er det jo en bedømmning som gjøres fra sak til sak, ingen saker er like. Så da vil jo gjerne utfallet i de forskjellige saker også være ulikt, ikke kutt alle under en kam ;)

 

Når det gjelder bytteenheter, klart man får ny garanti på disse. Her er du nok litt missinformert, sjekk gjerne med Nokia CC og du vil nok få det bekreftet.

Endret av Merathio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...